Душа людська міряється повною мірою, та такою, про яку навіть і не підозрював світ. Книги і фільми про нашу правду, про наш народ мусять тріщати од жаху, страждань, гніву і нечуваної сили людського духу.
Олександр Довженко, український письменник та кінорежисер

Тетяна БОЛЬШАКОВА: Тестування допоможе подолати корупцію в освіті

25 квітня, 2008 - 00:00
ФОТО УНІАН

Масове введення незалежного зовнішнього оцінювання Президент України Віктор Ющенко та прем’єр-міністр Юлія Тимошенко офіційно називають одним з основних системних кроків подолання корупції в освіті. Наразі суспільство поділилося: скептики вважають, що безальтернативне запровадження такого способу оцінки знань не гарантує об’єктивного визначення рівня знань у школярів і в майбутньому призведе до виникнення чергових, витонченіших корупційних схем. Прихильники тестування у свою чергу переконані, що нова методика оцінювання знань підніме престиж вищої освіти, сформує рейтинг шкіл та ВНЗ, зрештою, відновить втрачену віру українців у справедливість при отриманні вищої освіти. Що вважають з цього приводу самі освітяни? Поділитися думкою на цю тему «День» запропонував учительці Жмеринської загальноосвітньої школи №4 Тетяні БОЛЬШАКОВІЙ.

— Пані Тетяно, які враження у вас залишилися від проведення незалежного оцінювання з української мови та літератури?

— На мою думку, на Жмеринському пункті №061 незалежне тестування пройшло досить організовано. Суттєвих порушень, що могли б якимось чином вплинути на результат, не було. Складати тести з української мови та літератури у нас зареєструвалося 358 учасників, з них 36 — не з’явилися. Слід зазначити, що школярі, які готувалися до тестування, відповідали на тести набагато впевненіше, ніж ті, хто вирішив здати «на удачу». Зокрема, на нашій дільниці тестувалося чимало учнів ПТУ, багато з яких не були готові до цього випробування. Тому деякі з них не могли відповісти на запитання і виходили з аудиторій дуже засмученими.

— А як тестування сприймали самі його учасники?

— Виходячи з опитування учнів, частина з них виступає проти незалежного оцінювання, віддаючи перевагу вступним іспитам. Проте ті діти, які готувалися до складання тестів, незалежне оцінювання сприймають позитивно. Також вважаю, що завдяки введенню тестування значно підвищиться рівень знань учнів. Адже під час проведення оцінювання всі його учасники — в однакових умовах, але рівень знань, який подається, наприклад, в сільських школах, дуже відрізняється від міських шкіл. Тому тепер школярі самі надолужуватимуть те, що їм не вдалося отримати в школі.

— Доводилося чути думки деяких педагогів з приводу того, що тестування сприяє автоматичному «зазубрюванню» предмета, а не логічному мисленню...

— Я з такою думкою не погоджуюся. Справді, деякі тести вимагають обрати якусь із запропонованих відповідей на запитання або відповісти — «так» чи «ні». Іноді правильну відповідь можна вгадати. Але в другій частині завдань потрібно давати розгорнуту відповідь, яка передбачає аналітичне мислення. Ще при складанні тестів деякі школярі скаржилися на певну невідповідність завдань шкільній програмі. Зазначу, що відповідність шкільній програмі у тестах є, але в деяких завданнях підготовка потребує поглиблених знань. Я переконана, всі складнощі, які виникали під час проведення незалежного оцінювання, можна пояснити тим, що воно проводиться вперше. Надалі, впевнена, все налагодиться.

— На вашу думку, чи можна за допомогою тестування об’єктивно оцінити знання школярів? Адже дитина може просто перехвилюватися і випадково невірно відповісти на запитання.

— Справді, деякі учні дуже хвилювалися, в них навіть руки трусилися, коли вони заповнювали бланки. Але це я знову ж таки пояснюю тим, що таке випробовування проходило вперше. Однак вважаю, що тестування не повинно бути єдиним «пропускним квитком» до вищих навчальних закладів. Найкраще було б, якби незалежне оцінювання поєднувалося зі вступними іспитами. Якщо, наприклад, дитина перехвилювалася і отримала менше «четвірки», то це не повинно стати для неї вироком. Тому, на мою думку, в цьому плані Міністерство освіти має внести свої корективи. Можливо, слід запровадити вступні іспити для тих, хто не зміг успішно пройти тестування. Адже, якщо дитина навчалася на 11 та 12 балів і випадково не пройшла тести, то це не повинно означати, що двері до вищого навчального закладу для неї зачинені. Коли ж школяр навчався на двійки та трійки, то вже інша справа.

— Чи може незалежне оцінювання подолати корупцію в освіті?

— Я впевнена, що тестування допоможе подолати корупцію в освіті. У понад 150-ти країнах світу така система оцінювання вже давно діє і добре себе зарекомендувала. У нас вона лише починає свій розвиток. Тому через кілька років незалежне оцінювання в Україні стане звичним і недоліків, які нині існують у його методиці, вже не буде.

Інна БІРЮКОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: