Суспільство, яке рівність ставить вище свободи, не отримає ні того, ні іншого.
Мілтон Фрідман, американський економіст, лауреат Нобелівської премії

Вийти з гри

Педагогів навчать допомагати дітям, які потрапили у небезпечні віртуальні квести
14 вересня, 2017 - 10:28
ФОТО З АРХІВУ «Дня»

Громадська організація «Ла Страда — Україна» у співпраці з Міністерством освіти і науки, Національною академією педагогічних наук України, Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) видала книгу «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення». Це збірка методичних рекомендацій, яка складається з трьох розділів: методичні рекомендації для профілактики суїцидальної поведінки дітей, практичні матеріали до занять з дітьми, а також матеріали для занять із педагогами та батьками.

Президентка ГО «Ла Страда — Україна» Катерина Левченко переконана, що видання є «актуальною відповіддю небайдужих педагогів, психологів і громадських активістів на загрозливу ситуацію, яка почала поширюватися в дитячому середовищі в Україні з середини 2016 року». Насамперед ідеться про «смертельні квести»,  які ширилися соціальною мережею «ВКонтакті».

«ПОКЛАДАТИСЯ ТІЛЬКИ НА ТЕХНІЧНІ ОБМЕЖЕННЯ НЕ МОЖНА»

Як заявили в Міністерстві освіти і науки, щоб мати змогу впливати на ситуацію, треба консолідувати зусилля всіх, хто дотичний до процесу навчання та виховання дітей. Оскільки підлітки (а книга, насамперед, орієнтована на роботу з цією віковою категорією) більше часу проводять у школі й учителі мають більше доступу до них, педагогічні працівники можуть і повинні володіти такими інструментами допомоги.

«Варто розуміти, що поширення небезпечних квестів відображає проблеми, які є не лише в дітей, а й у суспільстві загалом, насамперед у ставленні дорослих до дітей. Нерозуміння, неувага до дитячого життя, байдужість до їхніх проблем, зверхність або, навпаки, надмірний контроль і гіперопікування, накопичуючись, призводять до формування закритості дитини, відчуття в неї самотності та непотрібності, пошуку можливих виходів з таких ситуацій відповідно до її рішень та можливостей. Один із таких шляхів, відомий з давніх часів, — втеча від реальності, що у наші часи спростилося завдяки появі віртуального світу, віртуальних друзів, віртуального спілкування та віртуального життя, в якому й смерть здається віртуальною, — говорить Катерина Левченко. — У травні 2017 року Верховна Рада обмежила доступ до користування деякими російськими інтернет-ресурсами, зокрема, мережею «ВКонтакті». Цей крок, без сумніву, знижує рівень загрози для дітей, але не ліквідує її повністю, бо творці небезпечних квестів для досягнення своєї чорної мети зможуть винайти способи обійти заборони та дістатися дітей. Тому покладатися тільки на технічні обмеження не можна».

СПОСІБ ДОСЛІДИТИ ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН

За інформацією фахівців, які працюють на Національній дитячій гарячій лінії, у середині 2016 — на початку 2017 року з’явилася нова тенденція: звернення щодо проходження смертельних квестів у соціальній мережі «ВКонтакті». У цій соцмережі багато дітей є підписниками «груп смерті»: «Синий кит», «Море китов», «Тихий дом», «Разбуди меня в 4:20» та інших. Чимало дітей, які телефонували на Національну дитячу гарячу лінію, розповідали, що вони є учасниками смертельних квестів, але бояться проходити їх до кінця. Є діти, готові припинити проходження такого квесту, але не знають, як це зробити. Існує й окрема категорія батьків, які підозрюють, що їхні діти проходять смертельні квести, але не знають, як поводитись у такій ситуації. 90% абонентів гарячої лінії — діти від шести до 18 років, решта — дорослі.

За словами розробників методичних рекомендацій «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення», у них не висвітлюються питання, хто та яким чином заробляє на таких квестах, створює і поширює їх, залучаючи нових учасників. Їхня мета інша: привернути увагу педагогів до проблеми, надавши інформацію про неї. По-друге, автори видання хочуть надати практичні інструменти, які мають допомогти педагогічним працівникам у спілкуванні з колегами, в роботі з дітьми та батьками, у розмовах на такі непрості теми, як цінність людського життя і суїцидальна поведінка, повага до себе та інших, розуміння та вміння говорити про власні проблеми. Також методичні рекомендації мають допомогти шкільним офіцерам поліції у проведенні уроків та бесід зі школярами, в реагуванні на такі випадки.

І — що головне — така робота дозволить відстежувати психологічний стан підлітків. Адже, як стверджують експерти, є дуже багато скарг дітей на цькування з боку однолітків чи трохи старших дітей, насильство в сім’ї та жорстоке поводження. У 2016-му — на початку 2017 року дитяча гаряча лінія почала фіксувати збільшення кількості звернень щодо сексуального насильства над дітьми як із боку членів родини, так і в дитячому середовищі. Високою залишається кількість випадків жорстокого поводження з дітьми в сім’ї... Висновок невтішний: у нашому суспільстві дорослі не рахуються із правами дитини, ба більше — подеколи взагалі не знають про їхнє існування.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments