Це була лише прелюдія, там, де спалюють книги, згодом спалюють і людей
Генріх Гейне, німецький поет

Перша велика законодавча перемога Трампа

Експерти «Дня» — про те, хто виграє і хто програє від найбільшого від 1986 року скорочення податків у США
6 грудня, 2017 - 19:46
ФОТО REUTERS

Днями Сенат США 51 голосами «за» і 49 «проти» проголосував за новий податковий закон, який передбачає найбільше скорочення податків з 1986 року. Тим самим американський Конгрес — раніше за свою версію податкової реформи проголосувала Палата представників — проторував шлях до першої важливої законодавчої перемоги президента Дональда Трампа.

Ключове положення реформи — зниження податку на прибуток корпорацій із 35 відсотків до 20-ти. Республіканці вважають, що це надасть можливість підвищити конкурентоспроможність економіки США і повернути з-за кордону прибутки американських корпорацій на трильйони доларів. У цьому розбіжностей у конгресменів з обох палат немає. Однак вони існують щодо питань реорганізації оподаткування фізичних осіб та низки численних послаблень.

Тепер обидві палати повинні погодити свої законопроекти і звести їх в один текст, який потім знову буде поставлено на голосування, а після схвалення — направлено на підпис президентові. Трамп раніше заявив, що реформу буде прийнято вже до кінця року. За його словами, вона передбачає «величезне зниження податків, найбільше в історії країни».

«День» звернувся до американських експертів з проханням прокоментувати значення нового податкового законодавства і розповісти, хто найбільше виграє від цього.

«НАЙБІЛЬШЕ ВИГРАЄ БІЗНЕС»

Джон ГЕРБСТ, голова Євразійського центру Діну Патричіу в Атлантичній раді США, екс-посол США в Україні, Вашингтон:

— Згідно із законопроектом податок на підприємства знижується від 35% до 20%. Тому бізнес найбільше виграє від цього закону. Згідно з оцінками, 70% середнього класу матимуть скорочення податків. Для середнього класу з вищим достатком збільшиться податкове навантаження. Республіканці заявляють, що скорочення податків для підприємств збільшить продуктивність і зростання. Демократи, навпаки, вважають, що новий податковий кодекс призведе до збільшення національного боргу на півтора трильйона доларів упродовж наступних десяти років.

Коли ж вести мову саме про це голосування, то дуже мало законопроектів ухвалюється у Конгресі, щоб їх повністю прочитали законодавці. І цей закон не є винятком із цього правила. Інакше кажучи, його ухвалено за звичною процедурою. Також немає нічого незвичного в тому, що деякі сенатори голосували за цей закон, тому що в цьому документі передбачені якісь переваги для їхнього виборчого округу.

«ЗНИЖЕННЯ ПОДАТКІВ ЗНАЧНОЮ МІРОЮ ПРИНЕСЕ КОРИСТЬ БАГАТИМ»

Стівен ПАЙФЕР, старший науковий співробітник Iнституту Брукінгза:

— У ніч на 1 грудня республіканські сенатори протягнули голосування за законопроект про податкову реформу, який мало хто встиг прочитати, і вони відхилили пропозицію демократів надати більше часу. Хоча зниження ставки податку на прибуток підприємств має сенс, більшість оцінок сходиться на тому, що зниження податків значною мірою принесе користь багатим, а 2020 року податки для бідних та нижчих верств середнього класу зростатимуть. Один з ефектів законопроекту полягає в тому, що майже 13 млн американців можуть втратити медичне страхування, тоді як страхові внески підвищаться. Законопроект додасть щонайменше один трильйон доларів до дефіциту США.

Це була не найлегша година для Сенату. Важко уникнути висновку, що республіканці, які контролювали обидві палати Конгресу після того, як президент обійняв посаду глави держави, але не прийняв жодного важливого законодавства у той час, — відчайдушно хочуть схвалити законопроект про податкову реформу, щоб мати можливість претендувати на досягнення в законодавстві, майже незалежно від того, що принесе цей законопроект податковій системі.

«ЦЕЙ ДОКУМЕНТ БУЛО НАПИСАНО ДЛЯ БАГАТОГО РЕСПУБЛІКАНСЬКОГО ДОНОРСЬКОГО КЛАСУ»

Лінкольн МIТЧЕЛЛ, політолог, колишній професор Колумбійського університету, автор книжки «The Democracy Promotion Paradox»:

— Якби вороги США хотіли створити податкове законодавство, спрямоване на послаблення нашої економіки, погіршення життя пересічних американців, посилення розриву між багатством американців та всіма іншими, і зробити Америку менш стійкою та менш конкурентоспроможною на міжнародному рівні, то вони не могли б зробити нічого кращого, ніж цей законопроект. Республіканська партія не мала слухань, майже не обговорювала і навіть не давала демократам, не кажучи вже про американський народ, своєчасно побачити законопроект повністю, щоб обговорити його. Вони це зробили, бо знають, наскільки поганий цей законопроект для пересічних американців. Цей документ, перш за все, було написано для багатого республіканського донорського класу. Якби перший республіканський президент Авраам Лінкольн був сьогодні живим і побачив це неподобство, то йому, напевно, було б дуже прикро за країну, за збереження якої він воював.

«ЗМІНИ МАЮТЬ СПРИЯТИ ЕКОНОМІЧНОМУ ЗРОСТАННЮ І ЗРОСТАННЮ РОБОЧИХ МІСЦЬ У США З ПЛИНОМ ЧАСУ»

Обрі ДЖЮЕТТ, професор, факультет політичних наук Університету Центральної Флориди:

— Конгрес опинився на етапі ухвалення великого законопроекту про податкову реформу. І Сенат, і Палата прийняли різні його варіанти, а остаточні деталі буде розроблено в узгоджувальному комітеті, який складається із членів Палати представників та Сенату. Доки ми ще не знаємо точних даних, ми можемо зробити певні припущення про вплив податкового плану.

Це буде основна податкова реформа, яка передбачає одні з найбільших скорочень податків в історії США. Найбільшими переможцями будуть корпорації США. Поточний податок на прибуток у США становить 35%, що є третім у світі (середній показник у світі — 22,6%). Республіканський податковий план, вірогідно, зменшить ставку податку на прибуток підприємств до 20%. Крім того, США перейдуть від загальносвітової податкової системи для корпорацій (вимагаючи від американських корпорацій сплачувати податок на прибуток з доходів, отриманих у будь-якій точці земної кулі) — до територіальної системи (вимагаючи сплати за прибуток лише в територіальних Сполучених Штатах). Ці дві зміни мають стимулювати корпорації повертати більшу частину своїх прибутків до США, а не залишати їх за кордоном, і повертати більші дивіденди акціонерам, і збільшити плату працівникам. Обидві ці зміни мають сприяти економічному зростанню і зростанню робочих місць у США з плином часу.

Багаті американці, які сьогодні платять переважну частину податку на прибуток США, також є переможцями в цій податковій реформі: і Палата представників, і Сенат скоротили ставки податків для заможніших людей. Більшість людей із середнім рівнем доходів також побачать скорочення своїх податкових векселів, але деякі можуть побачити реальне збільшення податків залежно від того, яких відрахувань вони зазвичай вимагають. Закон про податкову реформу пропонує скасувати особисті звільнення та низку податкових відрахувань, але також підвищує стандартні відрахування. Отже, залежно від ситуації, 15—20% людей із середнім рівнем доходів фактично можуть побачити збільшення податків. Бідні американці майже не платять податку на прибуток і, таким чином, не отримають великої, а то й узагалі жодної вигоди від нової податкової реформи.

Важливо також зазначити, що версія податкового законопроекту Сенату передбачає тимчасове скорочення більшої частини податків, щоб дотримуватися правил Сенату, спрямованих на те, щоби з часом державний борг суттєво не зростав: скорочення податків збільшить дефіцит майже на півтора трильйона доларів протягом десятиліття, але частину з них компенсує більше економічне зростання через скорочення податків. Якщо скорочення податків насправді закінчиться після 2027 року, то більшість американців із середніми доходами в кінцевому підсумку платитимуть за вищими податковими векселями, а не нижчими.

Для того щоб законопроект про податкову реформу було ухвалено, Сенат використав низку процедурних обмежень. Такі обмеження є законними в межах правил Сенату, але дуже малоймовірно, щоб кожен сенатор фактично прочитав і повністю зрозумів податковий законопроект на 515 сторінках, перш ніж проголосували за нього. На жаль, це часто трапляється в американській політиці під час ухвалення великих складних законопроектів. Сенатори, як правило, повинні покладатись на аналіз комітету і власний офісний персонал, щоб ознайомитися із законопроектом і надати висновок щодо важливих та суперечливих частин законопроекту. Деякі сенатори, безумовно, проголосували за цей законопроект, оскільки в ньому містяться конкретні зміни, які могли б допомогти впливовим підприємствам чи окремим особам у їхніх штатах.

Микола СІРУК
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments