Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Останній доказ короля

12 квітня, 00:00

У вівторок у столичному Будинку кіно відбудеться вечір пам’яті кінорежисера Віктора Борисовича Кісіна. У цьому квітні сотні його учнів відзначають 70-літній ювілей майстра.

«Я зробив усе, що міг, нехай хтось зробить краще», — з таких слів почалася спеціальна ювілейна програма, присвячена Вчителю багатьох українських телевізійників на каналі «Культура» на Першому Національному. Учень М. Кнебель і М. Верхацького, Віктор Борисович Кісін увібрав у своїй творчості і світогляді ідеї традиції двох театральних шкіл: московської та української. Він був актором, режисером театру, але основним його покликанням стало телебачення. Дослідник видовища і професійний актор, Кісін став першим теоретиком телебачення в Україні, написав книги «Режисура як мистецтво і професія» і «Життя. Актор. Образ». На думку Вадима Скуратівського, для професора Кісіна цілісність видовища як культурного феномена була вже не академічною проблемою, а очевидною першоосновою, реальністю видовища у всіх його особливостях і характеристиках. У своїх книгах В. Кісін прискіпливо аналізує ігрову стихію, в якій народжується видовище, визначальні чинники «генетичного коду» всієї видовищної культури, доводить, що саме видовище було першим видом естетичної діяльності людини.

Видовище привабило і Кісіна-практика. 4 квітня 2003, у день його народження вдячні учні показали глядачам України не тільки уривки з відео- і телестрічок різних років, але й повністю останню роботу Майстра: телевізійний фільм «Останній доказ королів».

Серед показаних робіт: перший відеофільм «Без сенсації» про шахтарські страйки в Україні, перший ігровий відеофільм «Весняний день тридцяте квітня», перший телевізійний ігровий фільм «Фауст і смерть».

Це тепер ми знаємо, що «якщо події не було в телевізорі, її не було взагалі». Кісін знав про це ще в ті далекі 60-ті роки, коли прийшов на телебачення робити свої перші програми. Кісін знав це, коли запропонував організувати кафедру телережисури у провідному кіноінституті країни, а потім і в університеті «співаючого ректора». Кісін знав про це, борючись за кожного свого учня (а це практично всі нинішні телевізійники України).

Віктор Борисович знав про могутню силу телебачення і розпочинаючи свій останній телевізійний проект спільно з відомим політичним аналітиком і коментатором 80-х років В. Дунаєвим. Зараз, коли ми по телебаченню спостерігали дії військових в Іраку, коли телевізійні «картинки» для нас презентують Подію, ми ще і ще раз згадуємо слова В. Кісіна: «Драматургічні форми більшості видовищ побудовані так… що будь-яка телевізійна «картинка» сприймається глядачем як привід для активного спілкування». Зрозуміло, чому свого часу «Останній доказ королів» було високо оцінено Президентом США Р. Рейганом. У фільмі скрупульозно проаналізовано анатомію політичної події і зроблено це образними засобами телебачення.

«Я зробив усе, що міг, нехай хтось зробить краще», — таким міг би бути останній доказ Учителя Кісіна на адресу поки ще порівняно молодого українського телебачення, на адресу своїх колег та учнів. Вони пам’ятають про це.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати