Це ж велика дурість — хотіти говорити, а не хотіти бути зрозумілим.
Феофан (Єлеазар) Прокопович, український богослов, письменник, поет, математик, філософ

Право на якість

Вітчизняні споживачі вчаться його захищати
16 березня, 2002 - 00:00

Ми начебто не дуже-то й дивуємося, коли в бляшанці печінки тріски або ікри виявляємо протухлий продукт замість улюбленого харчу, або коли на новій сорочці, купленій у фірмовому магазині, бракує кількох гудзиків. Щонайбільше в магазині можуть вибачитися й повернути за невдалу покупку гроші, а в гіршому разі — залишається шкодувати, що марно викинув гроші. У законах Вавилона, стародавнього Китаю та середньовічної Європи з такими продавцями чинили набагато жорсткіше. Приміром, у Австрії в п’ятнадцятому столітті продавець кислого або розбавленого водою молока повинен був випити його сам на очах у скривдженого покупця. А у Франції йому довелося б відбиватися від тухлих яєць, якими якого закидали б покупці.

У день захисту прав споживача відбулася дещо незвичайна виставка — її відвідувачі могли побачити продукти харчування у, м’яко кажучи, нетоварному вигляді, що геть відбивав будь-який апетит. Тут були й роздуті консерви, й кислі молочні продукти, й негодящі сири. Іншими словами, все, з чим міг зіткнутися кожен, хто прийшов за покупками в магазин або на оптовий ринок. Щоправда, як заявляють у Держстандарті, останнім часом споживачі все ж зрозуміли, що певні права вони мають, і що, хоча й дуже легко, але захистити їх можливо. За статистикою, минулого року в Держстандарт надійшло 18 тисяч звернень iз різних регіонів України, що на 17% більше, ніж за 2000 рік. Цікаво, що найбільше (51%) кияни скаржаться на житлово-комунальні послуги, і тільки потім уже (26%) — на неякісний товар. Потерпають не лише столичні споживачі. Наприклад, у жителя Донецької області через те, що струм подавався неякісно, згоріли всі побутові прилади, а жителька Запорізької області в гонитві за ідеальною фігурою, не вагаючись, віддала дві з половиною тисячі гривень за препарат «надзвичайної» дії, не схуднувши при цьому ні на грам. За словами глави Держстандарту Петра Кабана, порушення прав споживача — явище нормальне для всіх європейських країн, і тому нарікати на український менталітет і економічну ситуацію було б не зовсім правильно. Крім того, в Україні існує добра законодавча база із цього питання — закон «Про захист прав споживачів», останні зміни в якому було ухвалено 10 січня поточного року. Турбується про свої права й Українська асоціація споживачів — член Всесвітньої організації, яка, в свою чергу, об’єднує 240 аналогічних організацій з 102 країн світу.

Оксана ОМЕЛЬЧЕНКО, «День»
Газета: 

Додати коментар

Фото Капча
Введіть символи з картинки

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ