Воля, визволення - от той конечний прапор, до якого тягнеться все, до якого прагнуть і вояки з мечами, і моралісти з заповітами, і поети з віршами.
Василь Липківський, український релігійний діяч, церковний реформатор, педагог, публіцист, письменник і перекладач, творець і перший митрополит Української Автокефальної Православної Церкви.

Акцент — на індивідуальність

Уряд подав на розгляд парламенту проект закону «Про повну загальну середню освіту»
14 березня, 2019 - 10:21

Цей нормативно-правовий акт має доповнити Закон України «Про освіту» і створити робочі механізми для Нової української школи.

Новий закон дозволить учням визначати власну освітню траєкторію. «Для учнів з особливими освітніми потребами побудова такої траєкторії — можливість для успішної інтеграції у життя звичайної школи. Для дітей, які серйозно навчаються ще поза школою, — це можливість зарахувати отримані не в закладі знання, а вивільнений час використати на домашнє завдання чи іншу роботу. Для учнів, які перебувають на домашньому навчанні, цей механізм дозволить просто і безпечно зарахувати свої навчальні досягнення й отримати документ про повну загальну середню освіту», — зазначила міністр освіти і науки Лілія ГРИНЕВИЧ, представляючи документ уряду.

Індивідуальний навчальний план учень створюватиме разом із батьками та педагогами, його знання оцінюватимуть у формі річного чи семестрового контролю. Також закон дозволить дітям здобувати освіту під час перебування у медзакладах.

Ще один важлива тема, піднята в законопроекті, — можливість для представників національних меншин навчатися рідною мовою, добре опановуючи державну. Пропонується кілька моделей навчання. Перша — для тих, хто не живе у своєму мовному середовищі та не має держави, яка б мову захищала і розвивала. Перш за все, йдеться про кримських татар. Вони навчатимуться своєю мовою від початку до кінця школи, а паралельно ґрунтовно вивчатимуть українську. Друга модель — для мов ЄС: навчання рідною мовою в початковій школі, з п’ятого класу — поступове збільшення викладання українською до 60%. Третя модель — для російської мови і тих, що належать до спільної з українською мовної сім’ї. Там початкова школа також буде мовою меншини, а з п’ятого класу не менше 80% навчального часу читатиметься державною.

Учителям закон додасть автономії у створенні програм, заохоченні учнів і підвищенні кваліфікації. Урізноманітниться і перелік доплат для педагогів. Ще одна новація — педагогічна інтернатура. Молодий фахівець після виходу на роботу отримає наставника, старші колеги за консультування новачків отримуватимуть 20%-у надбавку до зарплати.

Батьки зможуть ініціювати позаплановий інституційний аудит закладу освіти, якщо будуть вичерпані усі можливості вирішення проблем із адміністрацією закладу. Батькам дітей з особливими освітніми потребами дозволять супроводжувати своїх дітей на уроках.

Більше про законопроект, зокрема, якою є думка освітніх експертів щодо нього, читайте незабаром на шпальтах «Дня».

Підготувала Дар’я ТРАПЕЗНІКОВА, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ