Українські мечі перекуються на рала тільки тоді, коли гасло — Незалежна Держава Українська — перетвориться в дійсність і забезпечить отому ралові можливість зужиткувати рідну плодючу землю з її незчисленними багатствами…
Симон Петлюра, український державний і політичний діяч, голова Директорії УНР

Газ на зберігання. Недорого...

Україна готова закачати паливо для потреб ЄС у свої підземні сховища
21 травня, 2020 - 18:58
ФОТО REUTERS

Із такими великими запасами газу в підземних сховищах Україна з опалювального сезону ще не виходила. Нині в них — понад 17 млрд кубів газу. А попереду ще цілий сезон закачування. Тож на наступну зиму Україні газу точно вистачать. І не тільки Україні. Наші підземні сховища газу всерйоз зацікавили європейців.

Західні компанії вже зберігали паливо в наших підземках, проте в невеликих обсягах. Але тепер, завдяки інтеграції нашої ГТС у енергосистему ЄС, українські газовики розраховують на рекорд — від 5 млрд кубометрів лише європейського газу.

Вітчизняний Оператор ГТС спільно з словацькими колегами вже зробили західним трейдерам вигідні логістичні пропозиції.

«Ідея така, щоб європейський трейдер купував зараз газ десь у Європі, привозив до нас, до України, у наші газові сховища, сплачував нам за зберігання цього газу. А потім, коли це йому буде потрібно, ми цей газ вивозимо назад до Європи», — пояснює генеральний директор «Оператора ГТС України» Сергій Макогон.

Західним трейдерам така співпраця цікава. Адже в Європі сховища нині також практично повні. Вже в серпні ЄС може зіштовхнутися з нестачею вільних потужностей для зберігання газу. Проте запастися дешевим газом хочеться.

Тим часом в Україні досі є вільні потужності — до 10 млрд кубів на рік. Вітчизняні газовики очікують, що половину з них європейці цього року точно використають. У підсумку Україна заробить близько 50 млн доларів, а також зарекомендує себе на газовому ринку ЄС. З фінансової точки зору ми для європейців — дуже привабливі.

«Ціна зберігання в Україні, включаючи ціну доставки до України й потенційного експорту з України, в 2-2,5 рази нижча, аніж середня європейська ціна», — нагадує генеральний директор «Укртрансгазу» Сергій Олексієнко.

А за оцінками британських дослідників з Oxford Energy, до кінця літа європейські трейдери, ймовірно, закачають в українські газосховища 5—6 млрд кубів. Хоча не виключають, що цей обсяг сягне всіх 10 млрд кубів газу.

Хоча є й нюанси. Зокрема з осені минулого року газовикам суттєво ускладнили процес зберігання палива іноземних трейдерів. Адже тепер навіть для зберігання газу в режимі «митного складу» необхідно надати митним органам «фінансову гарантію» — щонайменше 20% митної вартості розміщуваного газу.

Додатково компанії-нерезиденти мають знайти українських партнерів, що забезпечать за них митні платежі в Україні.

Тобто до логістичних витрат на транспортування газу до України додадуться ще 20%. Це значно знижує максимальний рівень економічної привабливості наших ПСГ, упевнені фахівці. Адже, щоб вдало «здати в оренду» вільне місце в сховищах, європейські компанії мають бути вмотивовані транзитувати газ в Україну.

Та справа не лише в фінансовій вигоді. Інтеграція України в європейську енергосистему вигідна насамперед з геополітичної точки зору. Наші сховища можуть стати ключовою ланкою енергонезалежності всього ЄС. Адже в них можна буде закачати як російський, так і американський, норвезький чи будь-який інший газ. Особливо після побудови нового трубопроводу між Польщею та Данією.

«Українські сховища разом із терміналами LNG-газу і разом із Baltic Pipe будуть використані Європою дуже ефективно. Це дійсно є певним гарантом енергетичної безпеки Східної і Центральної Європи й одночасно таким універсальним щитом проти можливих спецоперацій Газпрому», — вважає директор Центру досліджень енергетики Олександр Харченко.

Таким чином Україна та ЄС допоможуть одне одному позбутися диктату Газпрому та можливого повторення газових воєн. Низькі ціни на газ цьому лише сприяють.

«Роль Газпрому зменшується й змінюється: з газового «поліцейського» й газового «жандарма» Європи — до звичайного постачальника на ринок», — констатує Олександр Харченко.

Крім того, успішна інтеграція України в європейський газовий ринок може стати «ще одним цвяхом у труну» Північного потоку-2. З економічної точки зору цей проект Європі нині не потрібен. Наша ГТС здатна забезпечити весь необхідний транзит з Росії.

Олексій САВИЦЬКИЙ
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ