Тільки наука змінить світ. Наука в широкому розумінні: і як розщеплюється атом, і як виховувати дітей… І дорослих теж.
Микола Амосов, український лікар, учений в галузі медицини, біокібернетики

Хто замовник?

Знищити бізнес імперію Ахметова — це «підірвати» 30% ВВП України
25 листопада, 2021 - 19:24
ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА

12 листопада найбагатший українець і власник компанії СКМ Рінат Ахметов заявив у коментарі Радіо Свобода, що канали його медіахолдингу «надають рівнозначний майданчик для висловлення думок як представникам влади, так і опозиції». Тому «якщо останніми місяцями владу критикують більше, ніж раніше, це — питання до влади».

Контекст цієї заяви — важливіший за слова. У цей час стрічки новин рясніли повідомлення про зрив підготовки до опалювального сезону в Україні. А медіа, які належать Рінату Ахметову, різко змінили тональність новин, і ток-шоу.

Станом на 18 листопада тільки дві з восьми ТЕС, які належать холдингу ДТЕК бізнесмена виконували затверджений Міненерго план. Таким чином, писали ЗМІ, Ахметов може показувати, що без них буде важко пройти зиму.

«Щороку восени і взимку деякі олігархічні структури починають гру під назвою «штучний дефіцит». Я впевнений, що цього року в цю гру краще не грати, бо крім вашого «штучного дефіциту» є цілком реальний наш дефіцит терпіння. А коли у держави закінчується ангельське терпіння, у когось починається пекельний період», — заявив 15 листопада Зеленський. Прямих звинувачень не було, але всі розуміли, що Президент натякав на Ахметова.

Чому Зеленський вирішив розпочати деолігархізацію в Україні з найкрупнішого олігарха? Без підтримки союзників та попередньої підготовки це ризикова «гра» для Президента, який втрачає і рейтинг, і союзників (як у випадку з сологрою Дмитра Раумкова). В історії відновлення незалежності України вже був випадок спроби оточення Президента України потіснити олігархів у їх «володіннях», і закінчилась ця спроба — Ростовим.

Що посварило Президента з найбагатшим олігархом України? І чи посварились вони взагалі, чи це знову така політтехнологічна гра, метою якої є врятувати падаючий рейтинг Зеленського?

Відповіді на ці запитання поки що неоднозначні. Більшість ЗМІ схиляються, що таки справді конфлікт є. І в його основі — гроші. При чому виглядає так, ніби Зеленський ослаблює імперію Ахметова на користь українського бюджету.

Ще пів року тому бізнес-імперії Ахметова велося якнайкраще: в липні НКРЕКП підвищила максимальний поріг ціни на електроенергію з 2 до 4 грн за кВт-годину, справа Роттердам+ йшла до закриття, а з ресурсного законопроєкту №5600 (в ЗМІ його назвали «антиахметівським») депутати та Кабмін зрізали невигідні для олігарха норми, які мали збільшувати рентні відрахування.

Ухвалення та підписання закону про олігархів поставило крапку у мирних стосунках. На каналі Ахметова з’явилася критика президента, повідомлення про можливі віялові відключення електроенергії цієї зими. Влада почала бити у відповідь.

Яскравий приклад — історія з погашенням багатомільярдного боргу перед «зеленими» виробниками. ДТЕК — єдина компанія, яка не отримала «ні копійки» з залучених держкомпанією Укренерго грошей від «зелених євробондів».

З 19,3 млрд грн холдинг мав отримати приблизно 3,4 млрд грн (близько 80% від усього боргу держави перед компанією).

За даними УП, перерахування заблокував дзвінок прем’єра Дениса Шмигаля. Ідеолог цього рішення — саме Зеленський.

Натомість Liga.net пише, що історія тарифом — це яскрава історія, але не єдина. Це показова історія, але не єдина. За даними двох видання в Слузі народу та НКРЕКП, окрім триразового збільшення екологічної ставки на викиди СО2, в планах Верховної Ради — збільшити в 30 разів розмір штрафу за порушення ліцензійних умов і зрив підготовки вугільних складів ТЕС до зими. Обидві несуть загрозу для СКМ. У складі холдингу є шість з десяти найбільших забруднювачів повітря в Україні. А ДТЕК — найбільший власник ТЕС і виробник вугілля в Україні. Крім того, багато проблем в групи компаній Ахметова й на залізниці. За вказівкою з Банкової були переглянуті всі контракти на транспортування вантажів для групи компаній Ахметова, а потім Мініфраструктури вийшло з пропозицією скоротити строк експлуатації вантажних вагонів. Десь третина зі списаних вагонів (близько 8400) — це вагони, які втратять структури Ахметова, порахував БізнесЦензор з посиланням на розрахунки МІУ.

Влада має й інший, доволі широкий інструментарій, щоб створити Ахметову чимало проблем: від перевірок шахт та підвищення ставок екологічних податків до призупинення спецдозволів на користування надрами чи, скажімо, перегляду тарифів для виробників електроенергії з відновлюваних джерел, де група Ахметова є найбільшим гравцем.

Кожен з цих інструментів окремо навряд чи призведе до значних наслідків, однак якщо задіяти весь набір пакетно... Однак це може призвести не лише до суттєвих проблем для Ахметова, але й для економіки всієї країни.

В одному з інтерв’ю Ігор Коломойський підкреслив, що за Президента Порошенка Ахметов на наростив свій вплив, і вже в 2019 році контролював 50% валютної виручки в Україні і 30% ВВП.  «Я не знаю, на чому ми в «ПриватБанку» тримали руку, а він точно тримає її на «червоній кнопці», тобто може створити в країні будь-яку кризу. Причому всі дізнаються про це тільки тоді, коли криза почне розростатися. Але він цього не робитиме. Я маю на увазі лише те, що це у його можливостях», — сказав Коломойський.

У реалізацію  сценарію  з атакою на олігарха по всіх фронтах, не вірять навіть в оточенні Зеленського. Але вірять в те, що пульти від перших кнопок країни в руках Ахметова можуть знищити й не без того падаючий рейтинг залежного від вдалих телеефірів Зеленського. Залишається тоді відкритим питання, навіщо на Банковій почали цей конфлікт і з якою метою? І хто замовник цього протистояння?


ГОЛОС ІЗ ФЕЙСБУКА!

Зеленський помилився

Три факти про «конфлікт» Президента з олігархом

Сергій ЛЯМЕЦЬ

Вважаю, що Володимир Зеленський помилився. Ти можеш не любити Ахметова, Порошенка, Медведчука та будь-кого ще. Але робити все треба згідно із законом. Інакше на бандита перетворюєшся саме ти.

Уся нинішня ситуація з Ахметовим не додає Зеленському балів, а навпаки— створює проблему. Все тому, що він діє не згідно із законом, а за власним незрозумілим бажанням.

Факт 1.

Як можна було згідно із законом

Рік тому Зеленський упустив рідкісний шанс. Він міг скасувати «зелений тариф», але не зробив цього. Давно відомо, що економіка України погано осилює  такий тариф, який пролобіювали під себе ще брати Клюєви. Закривати цю «крамничку» треба було ще  2014 року, хоч би для нових гравців. Але її  не закрили, тому що занадто хотілося і собі.

Тепер зло перетворилося на найбільшу проблему. 2020 року уряд підписав меморандум з одержувачами «зеленого тарифу», а Верховна Рада  ухвалила закон. Виробники погодилися трохи понизити тариф, а Кабмін і Рада обіцяли за ним платити. Тобто платити пообіцяв Зеленський.

Обіцяв, але не платив. Майже рік альтернативникам платили тільки частину грошей. Сукупний борг (за 2020 і 2021) до осені 2021 року накопичився до велетенських 26 млрд грн. Один із тих, кому не платили, був ДТЕК Рината Ахметова — на нього припадає десь 25% потужностей альтернативної енергетики. Але й інші 75% чекали грошей, тому що під будівництво брали кредити. Та й узагалі,  ніхто не хоче працювати безкоштовно. Так можна і збанкрутувати.

3 листопада системний оператор НЕК «Укренерго» розмістив під державні гарантії п’ятирічні єврооблігації на $825 млн (чи на 21,69 млрд грн.) під 6,875%.

Гроші від єврооблігацій були цільовими. «Укренерго» повинен був перерахувати їх ДП «Гарантований покупець», а той — розрахуватися з боргами перед виробниками електроенергії з поновлюваних джерел.

Факт 2.

Як зробили

Вирішили покарати Ахметова. Навіщо — не важливо. В боротьбу з олігархами — не вірю. Важливо, що в ручному порядку грошей дали всім, окрім нього. А спочатку не хотіли давати нікому.

12 листопада «Укренерго» перерахувало ДП «Гарантований покупець» (ГарПок) 19,3 млрд грн. від єврооблігацій. Завдання — погасити заборгованість з оплати електроенергії перед виробниками, які працюють за «зеленим тарифом».

Усе, що було далі, широко відомо. І це дуже погано для Зеленського і деяких чиновників.

Того ж дня прем’єр Денис Шмигаль зателефонувавв директорові ГарПоку Костянтину Петриковцю і попросив його притримати гроші. Якщо він відмовиться, то Кабмін його звільнить. Петриковець — відмовився, закрився у своєму кабінеті та підписав платіжки для усіх «зелених». Тоді Шмигаль зателефонував голові Правління «Ощадбанку», який обслуговує ГарПок, і наказав зупинити платежі.

Навіщо — не знаю. Але в українській реальності зазвичай таке відбувається, коли є шанс спочатку особисто зустрітися з одержувачами грошей, щоб почути вдячність. А тут — така прикрість. Зустрічі відміняються, вдячності не буде. А можливо, Шмигаль сам отримав вказівку, яку треба виконувати.

Наступного дня, в суботу 13 листопада, Кабмін терміново збирається на позачергове засідання і звільняє Петриковця. Офіційне обґрунтування: «Директор ГП наніс збитки державі на 500 млн грн.». Йдеться про аукціон ГарПоку 30 липня, коли він продав великий об’єм електроенергії за поточними цінами на чотири місяці вперед. Аукціон відбувся того дня, коли НКРЕКУ підвищила прайси на електроенергію, після чого ціна на ринку виросла.

Тобто, Петриковця звинуватили у продажу електроенергії «за дешево». Але вирішили звільнити його ЧЕРЕЗ ТРИ МІСЯЦІ і лише після того, як Петриковець відмовився виконати телефонний наказ (тобто незаконний) Шмигаля — зупинити виплати «зеленим».

Після звільнення Петриковець вийшов на публіку і про все розповів. Це перетворило ситуацію на проблему, адже одна річ— чутки в ЗМІ, а інша -публічна заява вчорашнього чиновника. На його основі можна побудувати ціле слідство, яке напевно виявиться дуже цікавим для ЗМІ.

Після публічного скандалу, Шмигалю почали телефонувати з ЄБРР і посольств країн-партнерів (США, Великобританія, Канада). Кабінету міністрів нічого не залишалося, як розпочати виплати «зеленим». Але не всім.

Новопризначений директор ГарПоку Вадим Уліда дав розпорядження «Ощадбанку» виплатити лише 16,3 млрд грн., а інші 3 млрд грн. — повернути на рахунки держпідприємства. Виявилось, що гроші отримали всі, окрім компанії «ДТЕК ВДЕ» Рината Ахметова.

Факт 3.

Який вигляд мають неприємності.

Сукупний борг ГарПоку перед ДТЕК ВДЕ — 4,3 млрд грн. Від євробондів «Укренерго» компанія повинна була отримати приблизно 3 млрд грн.

ДТЕК ВДЕ повідомила на Лондонській фондовій біржі, що їй не були виплачені гроші від ГарПок. І що готується до захисту своїх прав у міжнародних та українських судах.

Повідомлення «зайшло». Адже дії уряду України безпосередньо б’ють по іноземцях. Упс. Схоже, Зеленському таке не розповідали.

Це повідомлення викликало хвилювання серед інвесторів і вплинуло навіть на котирування єврооблігацій України. У листопаді 2019-го ДТЕК ВДЕ розмістила на Лондонській фондовій біржі євробонди на 325 млрд євро під 8,5%. Покупцями паперів стали міжнародні банки й інвестиційні фонди. Гроші від євробондів компанія направила на будівництво СЕС і ВЕС.

Після того, як поповзли чутки про проблеми з виплатами боргів «зеленим», євробонди компанії почали дешевшати, а після офіційного повідомлення компанії на Лондонській фондовій біржі — обвалилися на 2,6 пункту.

Водночас уряд офіційно не пояснив, чому тільки одна компанія не отримала виплати. Інвестори не зрозуміли, через що тільки до компанії ДТЕК ВДЕ було застосовано вибіркове право.

Репутаційні ризики Україна вже має. Ця ситуація продемонструвала всьому фінансовому світу, які ризики вас можуть чекати у разі інвестицій в Україну. Але я підозрюю, Володимиру Зеленському, Денисові Шмигалю та іншим великим діячам сучасності це неважливо. А ось реальні юридичні наслідки — тільки попереду.

Ну правда, чому тільки ДТЕК не отримала виплати? Чому до цього були прямі вказівки телефоном тощо. Тягне на справу про корупцію, зі смачним міжнародним супроводом.

Цікавий збіг. Котирування єврооблігацій держави України теж обвалилися. Офіційна версія — скупчення військ РФ на кордоні з Україною. Цілком може бути, що й так. Але можливо, ситуація навкруги ДТЕК ВДЕ теж зіграла свою роль. Ручне управління і непрацюючі закони у всьому світі трактуються однаково — як ризики.

Поки що є хороша робоча версія того, що відбувається. За інформацією з Офісу Президента, таким чином Зеленський вирішив послати сигнал Ахметову, що не варто критикувати владу на телеканалах. Треба запрошувати до студії телеканалів тільки лояльних політиків та експертів. Тобто, невиплата грошей ДТЕК ВДЕ — це шантаж Офісу Президента з метою вплинути на редакційну політику телеканалів «Україна» й «Україна 24» для утримання рейтингів Президента та його партії «Слуга народу».

Якщо ця версія вірна, то в Офісі Президента не прорахували ризики. Чи не визнали це ризиками. Чи, що зовсім сумно для Зеленського, його спеціально заштовхнули в скандал. Адже міжнародні інвестиції дуже ґрунтовно захищені. Це вам не в Україні ганяти тіньові потоки від схематозу. Це «білі» прозорі гроші, які захищені найкращою юрисдикцією світу.

Мабуть, ДТЕК ВДЕ навмисно переплатив, вирішивши будувати свої станції за рахунок грошей залучених від євробондів. Ризик виявився виправданий — навмисна невиплата грошей буде проблемою не лише однієї компанії, але вже проблемою західних банкірів. А потім — проблемою України. Якщо ситуація затягнеться — держава й інші українські компанії будуть змушені стягувати борг під значно вищі відсотки.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА
Газета: 
Рубрика: