Які ж несвоєчасні рішення можновладців... Коли вони за що-небудь, нарешті, після довгих сумнівів вирішують взятися, життя вже пішло вперед, і вони знову залишаються перед розбитим коритом.
Павло Скоропадський, український державний, політичний і громадський діяч, останній гетьман України

«Марфуша» успішно конкурує

Кооператив «бабусь і дідусів» — лідер молочної якості
16 листопада, 2011 - 00:00

На все ще зеленій траві біля входу в невеликий, але акуратний і весь такий чистий будиночок розташувалися майже іграшкові корова з телям. Це наче розпізнавальний знак сільського обслуговуючого кооперативу «Марфуша» (у його «вилизаних» до стерильності приміщеннях розмістилися контора, приймальний пункт і лабораторія). Це добровільне об’єднання селян створене рівно два роки тому в селі Новоніколаєвка (Скадовський район Херсонської області). Але, як розповідає керівник господарства Ганна Куценко (Марфа, Марфуша — так звуть саме її корову), робота в кооперативі почалася лише п’ять місяців тому. Для цього було необхідним втручання губернатора області, який, дізнавшись про плани кооператорів, став на їхній захист і, зокрема, дав команду припинити бюрократичну тяганину та негайно підключити їм електроенергію.

Про Куценко і очолюваний нею кооператив журналістам розповіли в Херсоні. Директор департаменту із закупівель молока заводу «Данон-Дніпро» Андрій Машина говорив про бабусь і дідусів, які є найбільш стабільним сектором постачання сировини. За його словами, зараз йде великий спад здавання молока в сільгосппідприємствах і фермерських господарствах (до 80%). А ось в індивідуальних господарствах, у тих же бабусь і дідусів, він склав лише 20%.

Сьогодні колишній молокозавод «Родич», ґрунтовно реконструйований компанією, отримує до 40% молока в приватному секторі, а для цього, як зауважує Машина, постійно працює над покращанням якості молока, яке купується в населення, тому що за цим показником воно поки поступається продукції сільгосппідприємств і фермерів. Створення обслуговуючих сільськогосподарських кооперативів, а один із кращих серед них — «Марфуша», допомагає вирішувати це завдання. Як бачимо, соціальна відповідальність і бізнесові інтереси йдуть, як кажуть, нога в ногу.

«Але приватний сектор навіть стабільніший, ніж фермерський, — зауважує Машина і продовжує: — Молоко нам особливо цікаво отримувати від цих приватних господарств. І тому ми допомагаємо людям створювати обслуговуючі кооперативи». Як розповідає директор департаменту, справа не лише в закупівлі молока. Компанія, за його словами, ставить за мету ще і трансформацію українського суспільства в європейському напрямку, «аби це були не просто бабусі й дідусі, а кооперативи, здатні поставляти високоякісну продукцію і підвищувати благополуччя своїх членів. Адже їм вигідно збільшувати кількість корів і поступово і за цим показником, і за якістю молока наздоганяти фермерів, які вже просто не можуть працювати без доїльних апаратів».

Розповідає Ганна Куценко: «Люди вирощують корів, годують їх, адже у корови молоко, як кажуть, на язиці. Вони здають нам молоко, а ми перевіряємо його якість, охолоджуємо і відвозимо на завод. За тиждень — розрахунок. Платимо по три гривні за кілограм, плюс бонус за жирність». (Один із членів кооперативу в приватній розмові повідомив, що господарство, в якому дві корови, отримує за тиждень до 500 гривень.)

У кооперативі чотири працівника (голова, бухгалтер, водій і приймальник-лаборант, ще залучають ветеринара), 96 сімей, які регулярно здають молоко, у тому числі 55 членів кооперативу. За п’ять місяців на завод відвезли 150 тонн, як підкреслює Куценко, якісного, без будь-яких домішок, інгібіторів і антибіотиків, молока. На добу це 1,2—1,25 тонни.

«Наш кооператив, — продовжує голова, — бере участь у проекті, що фінансується міжнародною благодійною організацією «Добробут громадян» і організацією «Екосистем фонд Данон». Завдяки цьому в листопаді купимо для наших кооператорів десять нетелей, аби поліпшити порідність і продуктивність стада рогатої худоби (як стимул раніше роздавали членам кооперативу доїльні апарати, а також породистих поросят, регулярно привозять виготовлені на заводі молокопродукти за собівартістю). Умови такі: корова передаватиметься безкоштовно, за договором дарування, але коли у неї народиться теличка, то господар зобов’язаний, теж безкоштовно, передати її наступному кооператорові». «Ми збираємо своїм молоковозом сировину у селян (влітку двічі на день — вранці й увечері), робимо за допомогою приладів дуже якісний її аналіз, охолоджуємо в спеціальних танках до 4 градусів, — розкриває «секрети» технології Куценко, — а потім за нею приїжджає великий заводський молоковоз».

«За статутом у нас неприбуткова організація, — відповідає голова на запитання «Дня», — адже ми тільки надаємо людям послуги, але бонуси, які кооператив отримує за якість, відкладаємо на спеціальний рахунок, бо кооператив має розвиватися. Ще у наших планах — створення комбікормового цеху, щоб забезпечувати наших членів кооперативу кормами для худоби (а поки що цим займається завод: за кожен проданий йому кілограм молока він надає кілограм кормів)». «Марфуша», як стверджує Куценко, перемогла в конкуренції приватних збирачів молока, що приїжджали з різних районів, тому що ніхто з них не платив додатково за жирність. Крім того, у подальших планах кооперативу, за словами Куценко, завести і власну невелику ферму (до десятка корів), аби показувати приклад усім іншим селянам і переконувати їх у вигоді кооперації.

На заводі розповіли, що з початку року кількість молока, зібраного членами 15 сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів у Херсонській, Дніпропетровській, Запорізькій, Кіровоградській областях і в Криму вже перевищила 1200 тонн. Завдяки цьому 650 сімей мають стабільний прибуток. Їх число незабаром збільшиться. Цього місяця до проекту приєднається ще й Полтавська область, де починає працювати новий кооператив «Молочник Сушки». Він поставлятиме молоко на підприємство «Кременчуцький міськмолзавод».

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ