Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Москва готує рейдерське захоплення

Російські експерти заявляють, що випускатимуть Ан-124 без України, бо це... «давно вже російський літак» і вже придумали як обійти норми міжнародного права
06 червня, 18:55

Росія хоче відновити випуск українського «важковаговика» військово-траспортного літака Ан-124 «Руслан», кодове ім’я НАТО — Condor. Але, щоб обійти юридичні нюанси і, відповідно, не платити власнику авторських прав на авіасудно — ДП «Антонов» — випускатимуть його під новим брендом.

Про це днями заявив в інтерв’ю радіостанції «Говорить Москва» член комісії при президенті Росії з питань розвитку авіації Юрій Ситник.

Ситник зазначив, що інженери планують модернізувати авіоніку, конструкцію шасі, а також поміняти у повітряного судна двигуни.

«За всіма міжнародними правилами ми повинні нести цю марку — Ан-124, якщо ми не внесли істотних змін у цей літак. А зараз будуть вноситися зміни. І він піде вже під іншим брендом. База Ан-124, але практично це буде інший літак. І він вже може піти як Ан-124 Росії, ще якісь цифри придумають», — розповів він.

ІСТОРІЯ

Ан-124 — це літак-легенда. Він є найбільшим серійним вантажним літаком у світі, а до появи Ан-225 «Мрія» був найбільшим літаком. Вироблявся в СРСР спочатку на ДП Київський авіаційний завод «Авіант» та серійно в «Авіастар-СП» в Ульяновську в Російській Федерації. З 2004 року не вироблявся взагалі.

Було побудовано усього 55 літаків. На 2011 рік у реєстрах діючих — 46 машин (лише половина з них є цивільними). 36 літаків експлуатують в Росії (ВПС РФ — 22, авіакомпанії: «Волга-Дніпро» — 10, «Полёт» — 4), 7 — в Україні («Авіалінії Антонова»), 1 — в ОАЕ та ще 2 — в Лівії. 4 літаки розбилися в авіакатастрофах.

1985 року на літаку Ан-124 «Руслан» було встановлено 21 рекорд світу, в тому числі з вантажопідйомності (171 219 кг на висоту 10 750 м), а 6 травня 1987 року було встановлено світовий рекорд дальності перельоту замкнутим маршрутом (20 150,92 км).

Літаки Ан-124 використовуються для перевезення локомотивів, яхт, фюзеляжів літаків і багатьох інших великогабаритних вантажів. Ан-124 має систему присідання опор шасі, що дає можливості легко здійснювати завантаження.

У грудні минулого року Український завод ДП «Антонов» уклав контракт із французькою компанією Bollore на перевезення європейських супутників на Ан-124.  «35 років тому в небо вперше піднявся Ан-124 «Руслан». Модель досі одна з найбільш затребуваних у класі важких транспортних літаків», — написав 24 грудня 2017 року в «Твіттер» Президент України Петро Порошенко.

А 2018 року Ан-124 подолав 3 613 км протягом 4,5 години, забезпечивши доставку головного обтічника найбільшої в світі космічної ракети Falcon Heavy для її вчасного запуску з космодрому на мисі Канаверал.

АМБІЦІЇ І ПЛАНИ РОСІЇ

Відзначимо, що Росія не вперше заявляє про наміри запустити «Руслани» в серійне виробництво. Ще у 2006 році була створена спеціальна державна комісія Ющенко—Путіна, яка займалась вивченням умов відновлення випуску Ан-124.  Згодом до цього питання повернулись у часи президентства Віктора Януковича.  І після візиту в Україну віце-прем’єра РФ Дмитра Рогозіна, який був присвячений огляду воєнно-промислового комплексу України (детальніше в матеріалі «Дешифровка сигналу Рогозіна» в «Дні» від 5 грудня 2013 року), Україна підписала договір з Росією  про державну підтримку у відновленні серійного випуску Ан-124.

Після незаконної анексії Криму і військової агресії РФ на Донбасі керівництво ДП «Антонов», яке є розробником суперважкого  військово-транспортного літака Ан-124 «Руслан» —  оголосило про припинення співпраці з російською стороною і почало заміняти запчастини та комплементуючі.

«З огляду на ситуацію, яка сьогодні склалася між Україною та Росією, партнерство між ДП «Антонов» та російськими підприємствами зупинено. Тому наше підприємство не має намірів долучатися до програм російського авіапрому. Українське літакобудування орієнтоване на співпрацю з партнерами з інших країн», —  відповіли на запит «Дня» в прес-службі ДП «Антонов».

Тому ДП «Антонов» участі в російському проекті відновлення Ан-124 не бере і ніхто з фахівців підприємства не був до нього залучений.  А без участі ДП «Антонов» випускати літаки цього сімейства під маркою «Антонов» неможливо.

«Якщо йдеться про модернізацію, то передбачається внесення змін до типової конструкції. При цьому тільки розробник літака — «ДП Антонов» — володіє всіма технічними знаннями і необхідною інформацією про конструкції, властивості, ресурсу, терміни служби і льотної придатності літаків Ан-124-100, включаючи дані випробувань і аналізів, необхідних для збереження цілісності конструкції», — зауважують в прес-службі ДП «Антонов».

Важкий військово-транспортний літак Ан-124 створювався на замовлення Міністерства оборони СРСР дослідно-конструкторським бюро Олега Констянтиновича Антонова (нині — ДП «Антонов»), важкий громадський транспортний літак Ан-124-100 (сертифікований в 1992 році) був створений також ДП «Антонов». Відтак усі інтелектуальні права на Ан-124, Ан-124-100, а також на їх модифікації, наголосили «Дню» в прес-службі підприємства —  належать розробнику літака — ДП «Антонов».

КІВА І МОСКВА

В Росії болісно відреагували на скепсис українських авіанжінерів щодо здатності росіян самостійно запустити літак подібний Ан-124 в серійне виробництво.  

Тамтешні ЗМІ рясніють заголовками про те, що українці брешуть і «Руслан» давно вже став російським літаком.

Військовий оглядач газети «Комсомольська правда», полковник у відставці Віктор БАРАНЕЦЬ в ефірі радіо Sputnik заявив: «Українці, КБ «Антонов», як і раніше наполягають на тому, що Росія не може продовжувати роботи з цим літаком, оскільки це призведе до проблем безпеки. А Росія каже, що в цей літак вже вкладено стільки праці і мізків російських інженерів, техніків , фахівців, що від того українського Ан-124 залишилися одні обриси. Не можна забувати, що дві третини «Русланів», які існують сьогодні в Росії, зроблені в Ульяновську — вони зробили дуже багато, щоб поліпшити тактико-технічні характеристики цієї машини. Українці погрожують нам судовими позовами, але річ у тім, що машина Ан-124 за ці довгі роки експлуатації і модернізації майже на 95 % стала вже російська. Так що тут їх претензії безпідставні».

А видання «Московський комсомолець» (МК) навіть віднайшло колишнього генерального конструктора і президента ДП «Антонов» Дмитра КІВУ, щоб він авторитетно заспокоїв росіян. І Ківа, який з листопада 2016 року після звільнення з ДП «Антонов» —  займається створенням азербайджанської  авіаційної промисловості в Баку, з цією функцію впорався.

«Росії нічого не заважає відновити виробництво Ан-124 на тому авіазаводі, де він раніше збирався (в Ульяновську. — Ред.)»  — заявив екс-генконструктор .  Потрібно лише, якщо це буде нова модифікація літака, щоб все було оформлено по авіаційним законам, юридично правильно, грамотно, тому що це питання льотної безпеки, наголосив  Ківа.

ХТО ЗАМОВИТЬ 30—35 «РУСЛАНІВ»?

За словами Ківи, для того щоб відновити виробництво в Ульяновську, якщо там залишилася необхідна оснастка — стапелі, крани, потрібні не такі грубі гроші. «Це мізерні, по авіаційним мірками, гроші. Приблизно $100 млн, не більше. Якщо робити модернізацію літака, то грошей буде потрібно більше. Все залежить від того, який варіант модернізації буде обраний. З моєї точки зору, це не такі великі гроші, особливо з урахуванням вартості одного літака», — сказав Ківа. Для 

За його словами, витрати на відновлення виробництва Ан-124 швидко окупляться, оскільки попит на ці літаки в світі великий.

«Літак прекрасний, з точки зору техніки. Йому жити і жити. Єдине, що потрібно зробити — це поставити більш сучасні двигуни, сучасну цифрову електроніку», — сказав Ківа. Як можливі варіанти модернізації він назвав використання двигунів General Electric або Rolls-Royce.

За оцінкою генконструктора, для того, щоб в Росії при наявності відповідної програми та фінансування для відновлення виробництва знадобиться не більше двох років. «Два роки, не більше. Документація вся є, оснащення є. Треба тільки закупити все відсутнє — матеріали, обладнання, запустити програму і зробити», — сказав Ківа.

В ДП «Антонов» менш оптимістичні щодо окупності інвестицій в серійне виробництво «Русланів». «Виготовлення такого літака, як «Руслан», потребує широкої кооперації та значного фінансування. В будівництві цього літака були задіяні близько 300 підприємств та організацій СРСР. Відновлення його виробництва сьогодні вимагатиме виконання величезного обсягу науково-дослідних робіт з модернізації літака. Адже «Руслани» нової серії мають відповідати всім, досить жорстким, сучасним міжнародним вимогам, в тому числі екологічним. Така ідея детально вивчалася з 2004 року, коли було збудовано крайній «Руслан». Проведені дослідження показали, що беззбитковості програми можна було досягнути в разі отримання замовленняне менш як на 30—35 літаків. Але проект не отримав розвитку», — пояснили «Дню»  у прес-службі компанії. 

«СЛОН» — GAME OVER?

До слова, росіяни ще минулого року заявили, що побудували заміну українському Ан-124 «Руслан».  Центральний аерогідродинамічний інститут (ЦАГІ) озвучив таку ініціативу на авіасалоні МАКС-2017 у підмосковному Жуковському, представивши проект нового важкого транспортного літака під назвою «Слон».

Згідно з проектом, який представив ЦАГІ, літак «Слон» буде адаптований для комерційних вантажних перевезень, писав «ТАСС». За задумом конструкторів, «Слон» із двигуном ПД-35 мав перевозити вантажі масою до 150 т на відстань більш ніж 7 тисяч км. У свою чергу, «Руслан» може підняти 120 т, з яким може подолати 4,8    тисячі км. «Сьогодні роботи ведуться над концепт-проектом, до 2019 року ми повинні «продути» цю модель», — заявляли в ЦАГІ.

Утім, сьогодні російські ЗМІ про «Слона», чомусь, не згадують.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати