Як крапля довбе камінь не дворазовим, а багаторазовим падінням, так і людина стає мудрою не від дворазового, а від багаторазового читання.
Джордано Бруно, італійський філософ епохи Відродження, поет, представник пантеїзму

«Мотор», який може загальмувати вступ у НАТО

Історія конфлікту довкола виробника вітчизняних гвинтокрилів
28 серпня, 2019 - 18:37

У спробі продати свою оборонну компанію 80-річний власник «Мотор Січ» Вячеслав Богуслаєв потрапив у глобальне протистояння між США та Китаєм.

Аналітики кажуть, що на кону для України потенційно стоять мільярди доларів інвестицій з Китаю, тисячі робочих місць, і навіть членство в НАТО і підтримка союзників у війні з Росією.

Згідно з повідомленнями, ця проблема стала настільки важливою для Вашингтона, що американський радник із національної безпеки Джон Болтон заявив, що «висловить свою стурбованість» щодо продажу компанії (китайцям) під час його візиту в Україну.

«Це питання, яке, я вважаю, важливе для України, але також важливе для США, для Європи, для Японії, Австралії, Канади, інших країн», — сказав Болтон у коментарі «Радіо Свобода» 27 серпня. Китай, за його словами, використовує свій позитивний торговельний баланс для того, щоб отримати економічні важелі в різних країнах світу, щоб отримати зиск від оборонних технологій, що їх розробили інші країни, сказав він.

19 серпня українські ЗМІ повідомляли, що дві китайські фірми домовилися з державним військовим концерном «Укроборонпром» про спільну купівлю виробника двигунів. Ціну не назвали. Голова «Укроборонпрому» Айварас Абромавічус відмовився коментувати.

Справа в тому, що приватне підприємство Богуслаєва має договір із державним конструкторським бюро «Івченко-Прогрес», що входить до складу концерну «Укроборонпром».

Зазначається, що бюро є унікальним підприємством у світі, яке спеціалізується на проектуванні, виготовленні, сертифікації та постановці на серійне виробництво газотурбінних авіаційних та інших двигунів.

Ще з 2005 року між «Мотор Січ» та «Івченко-Прогрес» діє угода, згідно з якою фірма Богуслаєва безоплатно на 60 років отримала конструкторську та експлуатаційну документацію на цілу плеяду двигунів для літаків та гвинтокрилів.

«Якщо «Мотор Січ» перенесе виробництво до Китаю, а з ними і технології, що перебувають у спільній власності з «Івченком», то Україні більше не буде з чим виходити на міжнародний ринок гвинтокрилів», — пишуть у ЗМІ.

Зазначається, що комуністична верхівка КНР хоче отримати статус першої країни у світі у тому числі і за військовими параметрами. Китайці прагнуть налагодити власне сучасне виробництво бойових гвинтокрилів, в тому числі — й за рахунок українських двигунів.

Ця ситуація вигідна й Російській Федерації, яка неодноразово мала справу з підприємством Богуслаєва, що продовжує постачати деталі військовим РФ, а також працює в ОРДО і в окупованому Криму. Росія також веде спільні проекти з Китаєм в галузі ОПК.

Можливість продажу компанії «Мотор Січ», яка виробляє двигуни для ракет, гвинтокрилів та реактивних літаків, китайцям вже спровокувала рейд до її головного офісу в Запоріжжі з боку Служби безпеки України та захоплення її акцій.

Нагадаємо, як писав «День»,   23 квітня 2018 року працівники київського СБУ проводили обшуки на запорізькому підприємстві «Мотор Січ». Слідчі дії тривали  у справі за статтею 113 Кримінального кодексу України (диверсія) за фактом підготовки до вчинення дій, спрямованих на ослаблення держави через руйнування стратегічного підприємства ПАТ «Мотор Січ».

Про це тоді за фактом обшуку повідомили в прес-центрі СБУ.

Мовляв, за наявними у Служби безпеки даними, представники іноземної компанії розбудовують сучасний завод із виробництва авіадвигунів, на який планується перенести українське виробництво та передати технології. Для реалізації цих намірів, усупереч українському законодавству, іноземцями здійснено опосередковану концентрацію контрольного пакета акцій «Мотор Січ», який наразі оформлено на шість офшорних компаній та фізичну особу.

«Співробітниками спецслужби у взаємодії з Держфінмоніторингом України встановлено, що продаж контрольного пакета акцій стратегічного об’єкта ПАТ «Мотор Січ» здійснювався на адресу фізичних осіб та компаній нерезидентів у обсягах менш ніж по 10%, у зв’язку з чим існують підозри про намагання зацікавлених осіб приховати власників істотної участі та реальних бенефіціарних власників покупців акцій. На даний час представники компанії-нерезидента мають намір протиправно сконцентрувати придбаний пакет акцій, що забезпечує перевищення 50% голосів у вищому органі управління товариства та отримати повний контроль над його діяльністю у сфері військових оборонних замовлень, що підтверджується матеріалами справи», — йдеться в повідомленні.

Спецслужба нагадує, що у межах вказаного кримінального провадження 2017 року, згідно з отриманою ухвалою суду, було накладено арешт на пакет акцій ПАТ «Мотор Січ» у 56%.

«З метою отримання додаткових доказів у кримінальному провадженні співробітники СБ України 23 квітня 2018 року провели санкціоновані обшуки в адміністративних приміщеннях заводоуправління, відділу цінних паперів ПАТ «Мотор Січ» та місцями проживання окремих фізичних осіб. Триває досудове слідство», — додали в СБУ. Відомство не уточнює, про яких саме іноземців йдеться.

Але в реєстрі судових рішень повідомлялось, що «досудовим розслідуванням встановлено, що з 2016 року невстановлені особи з числа теперішніх та колишніх посадових осіб та кінцевих бенефіціарних власників Публічного акціонерного товариства «Мотор Січ», діючи за попередньою змовою між собою, з метою ослаблення держави шляхом зруйнування вказаного підприємства як об’єкта, що має важливе народногосподарське та оборонне значення (єдине в Україні підприємство з виробництва цивільних та військових авіаційних двигунів), здійснили низку правочинів купівлі-продажу контрольного пакета акцій Товариства на користь іноземних компаній Business House Helena, AG (Панама), Enfields Trade & Capital Corp. (Панама), Waldo Trade Ltd. (Віргінські острови), Granum Corporation (Панама), Skyrizon Aircraft Holdings Limited (Віргінські острови), Likatron Enterprises Limited (Кіпр), Ventalina Management Ltd (Невіс), які мають намір перемістити активи та виробничі потужності Товариства за межі України, що призведе до його ліквідації та знищення».

Також у судовому рішенні, винесеному Шевченківським районним судом міста Києва, йшлося про те, що 56% акцій підприємства опосередковано володіє громадянин Китаю, власник Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co.

На думку слідства, це «може свідчити про наявність ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді опосередкованого набуття акцій АТ «Мотор Січ» фізичною особою — громадянином Китаю, що забезпечує перевищення 50% голосів у вищому органі управління товариства, без отримання відповідного дозволу органів Антимонопольного комітету України, наявність якого необхідна».

Але в травні 2017 року міністр економічного розвитку і торгівлі України Степан Кубів під час одного зі своїх брифінгів заявив про створення спільного підприємства «Мотор Січ» та компанії Skyrizon у китайському Чунціні. Передбачалось, що воно вироблятиме авіаційні двигуни і газотурбінні установки. Згодом голова Наглядової ради «Мотор Січ» Анатолій Малиш також заявив: будівництво в Китаї почалося ще 2016 року, і підприємство виступає його куратором та проектувальником.

Тоді ж 2018 року керівник і один з власників підприємства народний депутат В’ячеслав Богуслаєв заявив в ефірі на Громадському радіо, що вважає обшуки СБУ залякуванням і підготовкою рейдерства. Він розповів, що через паркан підприємства сьогодні встрибували автоматники, а обшук тривав не тільки в Запоріжжі, а й у його помічників у Києві. «Ці обшуки матимуть дуже поганий вплив на інвесторів, які хотіли, чи хочуть прийти в Україну. Після таких наїздів на підприємство це, звісно, повпливає на тих, хто думає приходити з грошима», — заявив Богуслаєв.

За останні три роки «Мотор Січ» не вперше опиняється в фокусі уваги українських правоохоронних органів.

У грудні 2016 року військова прокуратура Південного регіону України повідомляла про відкриття кримінальної справи через закупівлю вертольотів у «Мотор Січ». Тоді прес-служба відомства заявляла, що за контрактом між підприємством та Міністерством оборони України для Збройних сил України було закуплено вертольоти, які не придатні до використання у військових цілях. При цьому службовими особами військової частини, для якої була придбана техніка, машини були прийняті та поставлені до штату частини. У відомстві також зазначали, що ці самі вертольоти вже були продані Міністерством оборони України «Мотор Січ» у 2010 році як надлишкове військове майно, непридатне до використання.

Коментуючи заяву військової прокуратури агентству Укрінформ, президент і генеральний конструктор ПАТ «Мотор Січ», народний депутат В’ячеслав Богуслаєв назвав її помилкою.

«Військова прокуратура просто поки що не розібралася в тому, що вертольоти бувають різні. Наприклад, транспортно-десантні вертольоти, згідно з техзавданням, не можуть мати й не мають устаткування й технічних характеристик бойових вертольотів. Вони призначені для інших цілей: для перекидання бойової сили й саме цим характеристикам мають відповідати, і відповідають. Прокуратура просто поки що в цьому не розібралася, розбереться, і все буде нормально», — заявив Богуслаєв.

У керівництві «Мотор Січ» тоді також підтвердили факт закупівлі в Міноборони в 2010 році кількох вертольотів у неробочому стані, повідомивши, що вони були модернізовані в транспортно-десантні гелікоптери.

Наступного року «Мотор Січ» стала об’єктом слідчих дій Генпрокуратури та СБУ. 20 липня 2017 року на підприємстві відбулися обшуки у справі, яку вів Департамент із розслідування особливо важливих справ у сфері економіки ГПУ. Наступного дня речник Генпрокурора Лариса Сарган, прокоментувала обшуки, повідомивши, що виявлено злочинну схему розтрати коштів ПАТ «Мотор Січ» із подальшим їх привласненням.

«Протягом 2013 — 2016 років службові особи ПАТ «Мотор Січ» придбали «сміттєві» цінні папери, шляхом перерахування грошових коштів у сумі понад 350 млн грн на розрахункові рахунки низки підприємств із ознаками фіктивності, які в подальшому обготівковувалися через банківські установи. Станом на даний час, завершено проведення обшуків на основних об’єктах та за місцями проживання ключових фігурантів, задіяних у протиправній схемі, наслідком яких є вилучення 500 тис. доларів США та значного обсягу антикварних цінностей, щодо яких вирішується питання про арешт», — зазначила речниця Юрія Луценка.

На озвучені прокуратурою обвинувачення на «Мотор Січ» відреагували, оприлюднивши офіційну заяву на сайті підприємства. У ній було зазначено, що товариство не контролює процес розпорядження своїми активами власників акцій підприємства, адже з 1994 року є акціонерним товариством із приватною формою власності і не входить до складу підприємств-учасників Державного концерну «Укроборонпром», які мають узгоджувати з державними структурами відчуження акцій.

Щодо обвинувачень у завищенні цін на двигуни з подальшим виведенням цих коштів через фіктивні структури, то на «Мотор Січ» заявили, що вони не встановлюють самостійно ціну на оборонні замовлення: «вона приймається (затверджується) на рівні замовника — Міністерства оборони України. ПАТ «Мотор Січ», виконуючи такі замовлення, діє чітко в межах нормативних актів, що регулюють зазначене питання, та укладає їх попри збитковість для підприємства з метою сприяння підвищенню обороноздатності країни, освоєнню виробництва військової техніки, що здатна замінити фізично та морально застаріле озброєння, яке роками закуповувалось лише в закордонних виробників».

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: