Ми зовсім не хочемо завойовувати космос, ми тільки прагнемо розширити Землю до його меж
Станіслав Лем, польський письменник-фантаст

Недоліковані «дитячі хвороби»

Чим історія Boeing-787 Dreamliner нагадує проблеми з корейськими Hyundai Rotem в Україні
18 січня, 2013 - 12:43
ФОТО РЕЙТЕР

Учора, 17 січня, в повітря не здійнялися майже всі новітні далекомагістральні пасажирські літаки Boeing-787 Dreamliner. Причиною екстрених заходів безпеки став ряд позаштатних ситуацій, пов’язаних із розплавленням акумуляторних батарей літака. Зокрема, в середу, 16 січня, через задимлення батареї був змушений здійснити аварійну посадку літак японської авіакомпанії All Nippon Airways. Перший випадок займання батареї було зафіксовано 7 січня в Бостоні. Наступного ж дня на цьому ж борту зафіксували витік палива, що вже неодноразово траплялося з різними літаками серії. У зв’язку з цими фактами контролюючі органи повідомили, що літаки Boeing-787 залишатимуться на землі доти, доки не буде знайдено розв’язання неполадок.

Першими заборону на польоти літака винесли відомства з нагляду за безпекою авіаперевезень Сполучених Штатів і країн Європейського Союзу. Після цього як гриби після дощу почали з’являтися повідомлення про заборону польотів Dreamliner по всьому світу, й майже весь флот новітніх літаків, що нині складається з 49 машин, залишився на злітно-посадкових смугах.

Європейські компанії-перевізники майже не відчують проблем, бо на нашому континенті Dreamliner у своєму флоті має лише польська авіакомпанія LOT. До слова, місяць тому компанія презентувала цей борт у аеропорту Бориспіль. Перший регулярний політ літак компанії LOT здійснив лише 16 січня, а на наступний день його вже довелося поставити на прикол. У Індії призупинено експлуатацію усіх шести Boeing-787, що належать держкомпанії Air India.

Зранку 17 січня всі літаки Boeing-787 приземлило Міністерство транспорту Японії, які мають у своєму розпорядженні японські перевізники. Найбільші ж збитки через припинення польотів літака матиме насамперед японська All Nippon Airways, у флоті якої перебувають 17 бортів. Саме ця компанія купила перший літак цієї серії наприкінці 2011 року.

Не менше збитків зазнає й інша компанія з Японії — GS Yuasa. Саме на плечах цього підприємства лежить виробництво літієво-іонних акумуляторних батарей, через які виникли проблеми. Такі саме батареї, тільки меншого розміру, використовуються в мобільних телефонах, ноутбуках та інших електронних пристроях, яким потрібно мати автономне живлення від устаткування з невеликим розміром. А літієво-іонна технологія якраз і дозволяє зберігати енергію на довгий час у маленькому об’ємі. У той же час такі батареї небезпечні тим, що часто перегріваються й спалахують. Через це часто можна чути новини про відкликання великих партій техніки. Так, кілька років тому виробник ноутбуків Dell відкликав понад чотири мільйони батарей через таку небезпеку.

Dreamliner — проект престижу для американського авіабудівника Boeing. Загальна кількість замовлень на даний момент становить 800 штук. Кожен літак коштує 200 мільйонів доларів. Для Boeing проблеми з безпекою борта 787 можуть обернутися колосальними збитками. Акції компанії одразу після початку торгів на європейських біржах у четвер впали на два відсотки. Тим часом європейські експерти вже заявили, що зупинка польотів Dreamliner позитивно відіб’ється на акціях EADS, — материнської компанії Airbus, яка є головним конкурентом Boeing. А от компанії-постачальники американської корпорації — Zodiac, Safran та Rolls-Royce — можуть сильно постраждати. Остання вже була неодноразово замішана в скандалі з надійністю Dreamliner. Так, у серпні 2010 року на випробовувальному стенді вибухнув двигун Rolls-Royce Trent 1000, який використовується на Boeing-787. Окрім того, останнім часом часто фіксується витік палива з цього двигуна. У неділю в аэропорту Наріта в Токіо із літака Dreamliner витекло понад 100 літрів палива.

Експерти авіаційного ринку говорять, що ці «дитячі хвороби», притаманні новій техніці, потрібно було лікувати ще на стадії випробовувань і не доводити «сирі» літаки до комерційних польотів. Загалом ця ситуація нагадує скандали з поїздами компанії Hyundai Rotem, коли проблеми, які можна було вирішити на стадії випробовувань відверто непоганої техніки, вирішують уже під час масової експлуатації. Через що тепер сильно страждає авторитет компанії. Попри це, експерти вірять, що вже найближчим часом усі неполадки буде усунено, й Boeing-787 повернуться на повітряні маршрути планети.

Boeing-787 Dreamliner — широкофюзеляжний двомоторний пасажирський літак, розрахований на перевезення 250 — 330 пасажирів на відстань до 16,3 тисячі км.

Віталій СЕЛИК
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments