Наші батьки були на півслові обірваним поколінням. Весь цей огром несказаного і набріханого зверху, накопичившись за століття, тепер криком кричить. Країні потрібні письменники для психологічної санації.
Оксана Забужко, українська письменниця, поетеса, есеїстка

«Платні дороги» – це не лише про асфальт!

Хто оплатить створення мережі пунктів якісної швидкої медичної допомоги в Україні, яка потрібна для обслуговування автошляхів?
29 липня, 2021 - 19:27
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Володимир Зеленський пообіцяв «зшити країну якісними дорогами».  «Я хотів би бути президентом, якого запам’ятають, як людину, після якої в Україні з’явились дороги. Я дуже цього хочу, бо я маю намір жити в Україні і після своєї каденції, і хочу їздити дорогами, і щоб люди бачили, і мені не було соромно»,— заявив Президент під час пресконференції. Для цього в бюджеті були передбачені рекордні суми. І навіть антиCOVIDний фонд пішов на дороги. Президентська програма «Велике будівництво» розпочала бурхливе життя і вже навіть встигла обрости скандалами: то з підрядниками не розраховуються, то від планів відстають.

На початку травня 2021 року уряд схвалив надання Агентству автомобільних доріг України («Укравтодор») державних гарантій на 10 млрд грн, позики під які можна буде залучати строком на 15 років. Крім того, схвалено й перелік проєктів, на реалізацію яких можуть бути залучені кошти під ці гарантії завдяки збільшенню обсягів будівництва нових доріг і реконструкції. Також передбачається поступове зменшення бюджетного фінансування будівництва доріг державного значення. Проте очікується, що частину коштів буде залучено завдяки інвесторам. Кабмін розраховує, що бізнес почне реалізовувати в Україні платні дороги.

ЦІНА ПИТАННЯ

Днями «Укравтодор» оприлюднив постанову Кабінету міністрів про затвердження порядку експлуатації платних автомобільних доріг загального користування.

Максимальна вартість користування платними дорогами в Україні залежатиме від транспортного засобу та сягатиме від 0,023 до 0,133 євро за кілометр. Про це заступниця міністра інфраструктури з питань європейської інтеграції Анна Юрченко повідомила Суспільному.

Уряд розглядає питання щодо будівництва на умовах концесії таких доріг:

M-29/M-04/M-18 — Харків-Дніпро-Запоріжжя;

M-03 — Бориспіль-Полтава;

M-14 — Херсон-Миколаїв;

M-06 — Київ-Житомир-Рівне;

M-08/M-19 — Ягодин-Ковель-Луцьк;

M-04/H-11 — Дніпро-Кривий Ріг-Миколаїв.

Траси обирали не випадково — ці дороги з’єднують Україну з Європою та Азією, втім, поки немає остаточних дат відкриття платного трафіка.

«Постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2020 року № 1312 затверджено максимальний розмір плати за разовий проїзд автомобільною дорогою загального користування, побудованою на умовах концесії, який становить, в залежності від категорії транспортного засобу, від 0,023 євро за кілометр до 0,133 євро за кілометр (від 73 копійок до 4 гривень 14 копійок за км. — ред.)», — підсумували у міністерстві.

В Укравтодорі відзначали, що будівництво концесійних платних доріг обов’язково передбачає наявність безкоштовної альтернативи. В листопаді минулого року відомство спільно з IFC та Мінінфраструктури презентувало програму державно-приватного партнерства в дорожній галузі.

«На першому етапі планується передати інвесторам 6 пілотних ділянок доріг загальною довжиною 1400 кілометрів. На цих ділянках інвестор не має права стягувати плату за проїзд, зате він буде заробляти на придорожній інфраструктурі та availability payments (платі за доступність) з державного дорожнього фонду», — повідомляли в Укравтодорі.

ПЕРЕДІСТОРІЯ ПИТАННЯ

У 2018 році тодішній міністр інфраструктури Володимир Омелян заявляв, що вже збудовані дороги платними не стануть, а концесійною може бути виключно нова дорога, яка пролягає паралельно до наявної, щоб автомобілісти мали право обирати: їхати платною дорогою чи безкоштовною. Також він зазначав, що причиною стримування будівництва платних доріг є їхня висока вартість. 

Щоправда, у 2019 року в «Укравтодорі» заявили, що перші платні дороги в Україні можуть з’явитися приблизно через чотири роки. Тоді ж президент Володимир Зеленський запропонував віддати пріоритетні дороги інвесторам.

І зрештою у жовтні 2020 року з’явилася новина про те, що Україна готова віддати в концесію шість доріг і заробити на цьому $9 млрд. Однак лише у лютому 2021 року почали з’являтися конкретні заяви та цифри стосовно майбутніх платних доріг. 

В «Укравтодорі» стверджують, що створення платних концесійних доріг — це один з кроків до відновлення дорожньої інфраструктури. Це означає, що гроші від користування платними дорогами йтимуть на ремонт старих, безкоштовних автодоріг.

Концесійні дороги — це нові, побудовані «з нуля» автошляхи, які можуть йти тільки поруч з уже існуючими дорогами, що залишаться безкоштовними.

У лютому 2018 року Верховна Рада прийняла закон, згідно з яким дороги загального користування державного значення можуть передаватися для будівництва та експлуатації на умовах концесії. Це така собі форма партнерства держави та приватних компаній, коли інвестор створює дорогу за свій рахунок і отримує її ж в управління на строк до 50 років. Тож іноземні компанії зможуть будувати дороги в Україні і брати платню за користування ними.

У законі йдеться про те, що дорога може бути платною лише за умови існування альтернативного проїзду безоплатними автошляхами. Це не означає, що безкоштовна дорога буде паралельною платній. Водій повинен мати можливість проїхати з точки А в точку Б так, щоб ця відстань не була вдвічі більшою, ніж та, що йде по платній дорозі. 

СВІТОВИЙ ДОСВІД

Платні дороги існують у більшій частині європейських країн і в сусідніх Білорусі, Росії та Молдові. У деяких країнах проїзд безкоштовний для легкових автомобілів із місцевими номерами, але платний для іноземців і вантажівок.

Платні дороги справді користуються попитом водіїв. Адже гроші водії платять за дороги з хорошим покриттям, на яких зазвичай по три смуги і більше в обох напрямках. На таких дорогах відсутні світлофори, перехрестя, вони не проходять через населені пункти, тому допустима швидкість там звичайно 130 км/год. Крім того часто на таких дорогах є смуги без регулювання швидкісного режиму, тож їхати на них водій може зі швидкістю, яку йому дозволяє технічний стан автомобіля і його водійський досвід та навички. Тож платними дорогами можна дістатися на автомобілі в пункт призначення, заощадивши час, а час — це гроші.

В Європі підтвердженням оплати є наклейки на лобовому склі, які зчитують спеціальні рамки, встановлені вздовж дороги.

Такі наліпки продаються зазвичай на заправках і називаються стикерами або віньєтками (у Чехії, Угорщині, Австрії). Вони можуть бути як на час проїзду, так і на кілометраж.

Також підтвердженням проїзду є квитанція, за якою можна оплатити на в’їзді на платну дорогу або виїзді з неї.

Власники платних доріг в Європі також заробляють на інфраструктурі — на зазначених АЗС, готелях і ресторанах. У всіх країнах ЄС є платні дороги, але важливий нюанс: завжди є альтернативна безкоштовна дорога, яка пролягає паралельно.

Однак, не потрібно забувати, що поруч з такою мережею автобанів і їх комерційних супутників має розхвиватися мережа соціальних сервісів — передусім пункти швидкої медичної допомоги. Аби в разі ДТП водій, який оплатив проїзд платною дорогою, і потрапив в ДТП мав можливість отримати якісну та оперативну допомогу. Наразі невідомо, хто цим займатиметься в Україні. Поки що в нас  — один із найвищих у Європі рівнів смертності через дорожньо-транспортні пригоди: щодоби на автошляхах гине 10-11 осіб. І не поодинокими, на жаль, є випадки, коли швидка не встигає на місце ДТП.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА
Газета: 
Рубрика: