Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Потрібен креатив

У конкуренції за нього переможе соціально-відповідальний бізнес
3 листопада, 2005 - 00:00

Оголошення «Шукаю роботу», як передбачають експерти, незабаром зміняться оголошеннями «Потрібні». Щоправда, йдеться про пошук не просто кваліфікованих, а талановитих, креативних працівників, що все більше перетворюються на дефіцитний товар. Такий прогноз дали учасники круглого столу «Як перемогти в боротьбі за талант? Бренд роботодавця».

Отже, українські компанії вже розуміють, що розбазарювання незатребуваних талантів, які емігрують у пошуках кращого життя, неприпустима розкіш для країни. Тим більше, як зазначила директор консалтингової компанії «Вища ліга» Валерія Михайлова, з кожним роком потенційних талантів стає все менше й менше, рівень підготовки падає і, якщо така тенденція збережеться й далі, на країну чекає кадровий колапс. Не в останню чергу це пов’язано з тим, що рівень освіти, на думку експертів, все більше й більше віддаляється від реальних ринкових вимог. Тому компаніям потрібно шукати творчих людей і боротися за них. А щоб перемогти, необхідний образ, що змушує працівника зробити правильний вибір майбутнього місця роботи.

За словами директора Києво-Могилянської бізнес-школи Павла Шеремети, зараз практично на всіх ринках ми можемо спостерігати гіперконкуренцію, яка спричиняє те, що успішність компанії прямо пропорційно залежить від людей, які там працюють. Тому, на його думку, кожна компанія повинна параноїдально полювати за талантами. А щоб полювання було успішним, майбутнім працівникам потрібно запропонувати щось особливе, якісь особливі умови, які не запропонують ніде в іншому місці.

Маркетолог Олена Мальцева вважає, що кожна компанія повинна постійно доводити свою першість у галузі. І не лише покупцям, але й потенційним працівникам — кращі хочуть працювати на кращих. Окрім того, на думку маркетолога, люди вибирають яскравий бренд, бо прагнуть справити враження на навколишніх і впевнені, що в успішній компанії працювати перспективніше — атмосфера надихатиме, і можна багато чого навчитися. Саме виходячи з цього, компаніям потрібно, окрім усього іншого, створювати свій бренд роботодавця, в якого працювати вигідно й почесно.

Однак залучати людей, радять експерти, також потрібно розумно. По- перше, потрібно чітко визначитися який саме талант тобі потрібен. Причому не лише з погляду роботи, яку він виконуватиме, але й з погляду системи його моральних цінностей. Найбільше значення має навіть не його духовність, а внутрішні установки, які мають збігатися із загальним духом компанії. Тобто, якщо компанію налаштовано переважно на командні дії, їй потрібно шукати саме такого гравця, а не брати на роботу генія-одинака. Як зазначив генеральний директор компанії «Крафт Фудс Україна» Юрій Логуш, первинною їхньою помилкою була тенденція брати людей швидко — з ними часто доводилося розлучатися. Тепер же перед тим, як людина підпише трудовий контракт, вона має пройти через багаточисельні співбесіди, витримати багатогодинні інтерв’ю та тестування, щоб визначити її відповідність роботі, сумісність із співпрацівниками та інше. Природно, що така метода не завше спрацьовує, однак звільняти людей тепер доводиться набагато рідше.

Разом із тим, помилкою багатьох компаній, як зазначила Мальцева, є іспитовий термін для нових працівників. На її думку, необхідно враховувати, що талановита людина, яку хочуть «купити» багато хто, сама призначає іспитовий термін, і зовсім не обов’язково, що компанія-покупець його витримає. І гірше за все, коли про людину, яка надихнулася райдужними перспективами на співбесіді, на другий день просто можуть забути. На думку експерта, більшість компаній просто не піклується про свій внутрішній імідж, спрямовуючи всі зусилля виключно на роботу з клієнтами. Це є грубою стратегічною помилкою — соціально відповідальні компанії мають ставитися до своїх працівників як до внутрішніх клієнтів. Лише натхненний працівник добре працюватиме з клієнтами, що, своєю чергою, принесе компанії більший прибуток. Тобто кожна гривня, витрачена на поліпшення умов праці працівників та їхню моральну і матеріальну стимуляцію, на думку експертів, повернеться сторицею. Тому, радять вони, якщо ви вже знаєте, що брунатні столи допомагають творчо мислити, купіть їх своїм працівникам. Результат не змусить на себе чекати. Тим більше, як зазначила керуючий партнер компанії з управління персоналом «4 вимір» Вікторія Журавльова, практично кожна компанія, заманюючи на роботу, щось декларує. Ці декларації просто повинні відповідати істині.

Крім того, на думку експертів, добираючи персонал, потрібно враховувати його сильні та слабкі сторони. Ідеальних працівників у природі просто бути не може. Тому потрібно чітко визначити, що сильного і що слабкого є в кожній людині, й використати це відповідно. Як варіант: ставити на роботу зв’язку людей, де сильні сторони одного перекривають слабкості іншого. Це, за словами менеджера компанії «Ernst & Young» Ольги Горбановської, спростить добір талантів і дозволить знайти потрібну родзинку набагато швидше.

Ще одна порада, яку експерти дають компаніям, які шукають таланти, скористатися принципом мережевого маркетингу: знайдеш один талант, він приведе до тебе інший. Тобто всі працівники повинні бути залучені до формування внутрішнього іміджу. Тоді їм буде цікаво працювати в компанії, і вони швидше приваблять до себе добрих фахівців і не дадуть піти тим, кого захочуть перекупити конкуренти.

Наталя ГУЗЕНКО, «День»
Газета: 
Рубрика: