Справжня велич полягає в тому, щоб панувати над собою.
Жан де Лафонтен, французький поет і письменник

«Троянські коні» Газпрому

Спільний позов Тимошенко, Медведчука та ще 45 депутатів до Конституційного ставить під загрозу контракт на транзит газу
1 червня, 2020 - 18:56
МАЛЮНОК ВІКТОРА БОГОРАДА

Торік Україна завершила одну з головних енергетичних реформ десятиліття — відокремлення ГТС в управління незалежному оператору. Саме такий принцип управління діє в Європі. Там одна й та ж компанія не може видобувати й транзитувати газ. Кожним видом діяльності має займатися незалежна компанія.

Саме тому було вирішено провести так званий анбандлінг Нафтогазу. Його метою було створення незалежного та сертифікованого за європейськими вимогами оператора української газотранспортної системи. Тобто функцію транзиту разом з ГТС, згідно з законом, передали новому, незалежному від Нафтогазу «Оператору ГТС України». При цьому саму ГТС залишили в власності держави.

Саме ця новостворена компанія — «Оператор ГТС України» — й виконує контракт на транзит газу, підписаний із Газпромом наприкінці 2019 року. І, власне, саме завдяки успішному анбандлінгу Україні вдалося укласти цей новий контракт за європейськими правилами.

Вони, до речі, вигідні для України. Адже тепер в контракті діє принцип «качай або плати». Тобто росіяни змушені справно сплачувати за транзит Україною, навіть, якщо вони прокачують менше заброньованих обсягів.

«Прокачка йде на рівні до 150 млн кубометрів на добу замість мінімум 178 проплачених. Платити при цьому доводиться і далі, — наголошує директор Центру досліджень енергетики Олександр Харченко. — Розірвати наразі цей контракт означає для російського монополіста автоматично отримати штраф від Стокгольмського арбітражу на 12,5 млрд доларів. На це Газпром не наважиться — тим більше зараз, коли в російській компанії знають, що сплачувати за рішеннями Стокгольмського арбітражу їм доведеться в будь-якому випадку».

Таким чином, завдяки новому контракту за 5 років Україна в будь-якому разі заробить близько 7 млрд доларів — незалежно від обсягів фізичного транзиту російського газу. А українська ГТС тим часом активно інтегрується в європейську енергосистему: нарешті реалізуються проєкти з віртуального реверсу, а наші підземні сховища всерйоз зацікавили західних трейдерів. Європа може зберігати в наших ПСГ до 10 млрд кубів газу. Для України це — десятки мільйонів доларів додаткового заробітку.

Утім, усі ці перспективи тепер можуть опинитися під загрозою...

47 народних депутатів подали до Конституційного суду України подання про неконституційність відокремлення газотранспортної системи від Нафтогазу.

Серед народних депутатів, які підписали подання, зокрема, Юлія Тимошенко, Сергій Власенко, Віктор Медведчук, Нестор Шуфрич, Михайло Волинець, Валентин Наливайченко, Юлія Льовочкіна, Наталія Королевська, Вадим Рабинович та інші.

Українські нардепи відомі багатьма нелогічними поданнями до суду, зокрема й Конституційного. Однак саме цей випадок несе цілком серйозну загрозу енергетичній безпеці країни. Адже в випадку визнання анбандлінгу неконституційним Україна ризикує втратити чинний транзитний контракт і інтеграцію з європейською енергосистемою.

Такий розвиток подій на руку лише одній стороні — російський, переконані експерти.

«Чого хоче Газпром? Щоб цього контракту не було. Але розірвати не можна. Бо Україна вже знає дорогу в Стокгольм і все одно доведеться заплатити. Отже, Газпрому потрібно, щоб контракт розірвала сама Україна. І тут на допомогу приходять друзі Газпрому з українськими паспортами, — пояснює на своїй сторінці в Facebook інвестиційний банкір, фахівець Dragon Capital Сергій Фурса. — Справа в тому, що анбандлінг був важливою й ключовою умовою цього контракту. Тому що він укладений за європейськими правилами. А вони вимагають розділення потужностей з транспортування в рамках боротьби з монополіями. При цьому труба все одно залишалася в власності України, просто вже в держави напряму, а не компанії Нафтогаз. Тобто ніякої зради й близько не було. І ніякого логічного приводу йти в Конституційний суд».

Та в Газпрому логіка зовсім інша. Тож, якщо Конституційний суд визнає анбандлінг незаконним, для росіян це відразу створить підстави говорити про недійсність транзитної угоди, упевнений Олександр Харченко.

«Щонайменше, вони перестануть сплачувати за транспортування газу за принципом «качай або плати» без ризику отримати Стокгольмські штрафи. Економія для Газпрому складе трохи менше 7 млрд доларів за п’ять років, а Україна ці гроші втратить», — наголошує він.

За цим поданням стоїть спроба реваншу прогазпромівських проросійських сил в Україні на газовому фронті, де Україна завдала відчутного удару по Росії, переконаний президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайло Гончар. «Це елемент плану Кремля по відновленню старого статус-кво Нафтогазу і України, наступним кроком якого буде (після кадрових зачисток та реорганізації) нав’язування російського газу, роздування газової бульбашки, відновлення монопольних постачань з Росії. Ну а більшості з підписантів, очевидно, ще й хочеться повернутись на корупцієгенні газові потоки Кремля», — упевнений фахівець.

Експерти наголошують: жодної неконституційності в відділенні ГТС в управління незалежному оператору немає. Не завдав анбандлінг і шкоди.

«А от користь уже помітна: це і інтеграція в європейську енергосистему, і новий, вигідний транзитний контракт із Газпромом. Одною з головних умов цього контракту якраз і був анбандлінг, який Україна успішно реалізувала попри брак часу. Після цього всього добровільно віддати нашу заслужену перемогу Кремлю було б справжнім злочином», — наголошує голова Федерації роботодавців нафтогазової галузі Віталій Щербенко.

Тож експерти та фахівці галузі сподіваються, що ця спроба зруйнувати незалежність української ГТС у суді зазнає невдачі.

«Україна не має дати жодного шансу розірвати цей контракт, в чому можуть бути зацікавлені сили як поза Україною, так і всередині України, про що свідчить нещодавній позов про неконституційність проведення анбандлінгу»,   — підсумував генеральний директор ТОВ «Оператор ГТС України» Сергій Макогон.

Олексій САВИЦЬКИЙ, спеціально для «Дня»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ