Які ж несвоєчасні рішення можновладців... Коли вони за що-небудь, нарешті, після довгих сумнівів вирішують взятися, життя вже пішло вперед, і вони знову залишаються перед розбитим коритом.
Павло Скоропадський, український державний, політичний і громадський діяч, останній гетьман України

Управління в «епоху змін»

Іцхак АДІЗЕС — про те, чому по всьому світу сьогодні люди обирають непрофесійних політиків
23 квітня, 2019 - 17:30
ФОТО НАДАНО АВТОРОМ

Доктор Іцхак Калдерон Адізес — провідний світовий експерт у сфері управління змінами. Він понад сорок років розробляв та вдосконалював власну методологію, яку сьогодні використовують у Coca-Cola, Bank of America, Volvo, Visa Group. Вона дає змогу корпораціям, урядам та складним організаціям успішно змінювати організаційні структури без руйнівних конфліктів. Доктор Адізес — консультант із політичних питань при урядах Швеції, Бразилії, Греції, Ізраїля, Ісландії, Мексики та Македонії. Адізес заснував Adizes Institute, який входить у десятку найкращих консалтингових компаній, а його філії існують у 15 країнах світу. А ще доктор Адізес написав понад 30 книжок. Книжка «Управління життєвим циклом корпорації» є класичним посібником з теорії управління, і була обрана як одна з 10 найкращих бізнес-книжок за версією Library Journal.

2018-го вийшло друком перше українськомовне видання бестселера Іцхака Адізеса «Управління змінами». «Видання книжки «Управління змінами» українською мовою — велика честь для мене... Зауважу, що Україна стикається з кардинальними змінами. Сподіваюся і молюся за те, щоб ця книжка допомогла провести ці зміни ефективно. Дякую за ваш інтерес до методології Адізеса. Я бажаю вам побачити той день, коли Україна подолає всі свої проблеми. Вона цього варта», — зауважив доктор Адізес у передмові до видання. З нагоди 30-річчя Бізнес-школи МІМ відбулася закрита зустріч доктора Іцхака Адізеса зі слухачами та випускниками бізнес-школи МІМ. «День» публікує ключові думки світового експерта з управління — про світові тенденції в управлінні — в бізнесі, державі, особистому житті.

МЕНЕДЖМЕНТ У ЕПОХУ ЗМІН

— Я не відкрию Америки, якщо скажу, що все змінюється. Зміни відбуваються мільйони років. Із часів Великого вибуху наш світ постійно змінюється. Й останнім часом ці зміни пришвидшуються. Технології впливають на економіку, політику та суспільство. Врешті здається, що навколо безлад. Дехто каже — усе занадто складно, тому я не хочу нічого вирішувати. Але він теж вирішує — нічого не робити. Щоправда, залишатися на тому самому місці — найгірше, що ти можеш вирішити. Адже, поки ти завис, інші — змінюються. Якщо ви на правильному шляху, але не рухаєтесь, вас рано чи пізно зіб’є вантажівка...

ФОТО НАДАНО АВТОРОМ

ПРО НАЙВАЖЧЕ РІШЕННЯ В ЖИТТІ

— Найважче мені було втратити вагу (сміється). Це — правда. Коли люди питають мене: який твій найбільший успіх, я відповідаю: я втратив 4 фунти. Я можу написати книжку, а от схуднути набагато важче.

Врешті я найняв кухаря, який готував спеціально для мене. Так багато з чим у житті. В усіх нас є свої слабкі сторони. Якщо ви не можете з чимось впоратись — просіть про допомогу.

У менеджменті найважче за все було довірити управління моїм інститутом синові. Знаєте чому? Син хоче, щоб я ним пишався. Якщо він слухатиме мене, а не прийматиме рішення самостійно — я пишатимусь не ним, а своїми рішеннями. Я хочу, щоб він робив власні помилки, а не повторював мої, але це було дуже складно — відпустити ситуацію і не втручатися.

ПРО СЕНС ЖИТТЯ

— Я ніколи не припиняв шукати сенс життя Я досі намагаюсь з’ясувати, що я зробив не так і що мені робити далі. Не намагайтесь знайти сенс життя. Щастя — це не пункт призначення, це подорож. Бути щасливим — це перебувати в невпинному пошуку, тож продовжуйте цей пошук. А коли ви втомитесь — просто залиште це на наступний день. Це ніколи не закінчиться. Тож як знайти сенс життя? Моя перша рекомендація — вирушити в подорож. Так у вас буде час подумати — і щось неодмінно спаде на думку. І не впадайте у відчай, якщо помилитесь із вибором. Життя — це невпинне дослідження.

ГОЛОВНЕ ЗАВДАННЯ МЕНЕДЖЕРА — В ДЕРЖАВІ, КОМПАНІЇ, СІМ’Ї

— Яке найголовніше завдання менеджера, лідера, компанії, родини та країни? Побудувати культуру взаєморозуміння та об’єднати всіх навколо спільної ідеї. Якщо ви необ’єднані, то те, чи розвалиться ваша компанія, — питання часу.

Усі проблеми виникають через розпад зв’язків. А максимальна форма об’єднання — це любов, адже вона передбачає мінімальну дистанцію.

Тож якщо ви хочете бути успішним, я хочу запитати вас дещо важливе: «Скільки любові є у вашому житті?»

ЧИННИК УСПІХУ В ГЛОБАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ

— Спочатку маємо сформулювати конкретну проблему. Ви хочете розширитись та захопити нові ринки? Чи ви боїтесь конкуренції тут? Моя вам порада — не намагайтеся розширитись, поки ваша компанія не стане організованою та сильною. Спочатку зробіть її сильною зсередини, а вже потім йдіть у зовнішній світ.

ЯК НЕ ПОМИЛИТИСЯ В ЛЮДЯХ. ТА ЯК ВИПРАВИТИ ПОМИЛКУ, ЯКЩО ВСЕ Ж ТАКИ ПОМИЛИЛИСЯ

— Я постійно помиляюся в людях... Але ви знаєте, чого я навчився? Я не дуже добре відчуваю людей. Ви знаєте, хто чудово розбирається в людях? Моя дружина. Жінки природно підозрілі. Так природою задумано. Жінки підозрілі, тому що їм потрібно захищати дітей. Тому, чоловіки, коли вам потрібно дізнатися, чи брати людину на роботу, по-перше — запитайте свою дружину.

Інша хитрість — запросіть кандидата на вечерю разом із його дружиною. І подивіться, які між ними стосунки. Якщо між ними відчувається напруга, то більшість його енергії буде витрачено не на роботу, а на конфлікти в родині. Вам потрібно найняти того, в кого за спиною — сильна сім’я. Це найважливіше. Адже що робить людину успішною? Зовсім не знання. Те, що ви вчите, дуже швидко застаріває. Ви закінчите університет, бізнес-школу, але знання, які ви там отримаєте, за два-три роки застаріють. Натомість справді успішними вас зробить те, ким ви є: чи можна вам довіряти, чи поважають вас люди... Найважливіше, що в нас є, — людські стосунки.

Ви можете віддати на аутсорс майже будь-яку роботу. Але ви не можете так зробити з життям та любов’ю. Це дуже добре ілюструється прикладом шлюбу. Ви можете найняти хатню робітницю, яка прибиратиме вам помешкання, можете найняти куховарку, яка готуватиме для вас. Єдине, що ви не можете здобути на умовах аутсорсу, — це любов. Так само в бізнесі. В компанії ви можете віддати все на аутсорс, крім довіри та поваги. Немає такого магазину, де продавали б ці дві важливі цінності. Для того, щоб не наробити помилок, винаймаючи людину на роботу, дивіться на її стосунки зі світом. І запитайте в своєї дружини, що вона думає про цього кандидата.

І третє — не чекайте більш ніж шість місяців. Якщо людина не працює, звільняйте. Інакше ризикуєте зруйнувати свою компанію. Такі люди, немов паразити, поїдатимуть енергію вашої компанії. Шість місяців достатньо, щоб зрозуміти — це ваша людина, чи ні. Не чекайте довше. Після шести місяців роботи буде дуже важко їх звільнити, бо вони вже приживуться в компанії, «пустять коріння». 

ЧОМУ ПО ВСЬОМУ СВІТУ ЛЮДИ ОБИРАЮТЬ НЕПРОФЕСІЙНИХ ПОЛІТИКІВ?

— Тому що демократія вмерла. Демократія — це не колаборативна система. Це — система протиріч: якщо ти виграєш, я програю; якщо я виграю, програєш ти. Коли політики борються за політичну владу, вони повинні обливати опонента брудом. Зрештою після таких взаємних потоків бруду люди втрачають довіру до усіх учасників «процесу». Люди більше не хочуть політика обирати. Натомість вони віддають свій голос комусь, у кого немає нічого за спиною. Він чистий.

Розкажу вам старий жарт. На уроці вчителька запитує дітей, ким працюють їхні батьки. Один хлопчик відповів, що в нього тато — лікар. Інший, що батько працює пожежником. А третій каже, а мій — спить із іншими за гроші. Увесь клас шокований. На перерві вчитель підходить до хлопця і запитує: чому ти так сказав, твій батько справді займається проституцією? Ні, — відповідає той. — Він — політик. Але мені було соромно в цьому зізнатися однокласникам.

У ХХІ столітті демократія зробила з політиків найпотворніших чудовиськ, бо їх постійно обливають гігабайтами чорного піару. І це сумно.

ЯК ЗАЛИШАТИСЯ МОЛОДИМ

— Рішення — це не проблема. Найскладніше втілити задумане. Є три речі, щоб бути здоровим: їжа, вправи і сон. Я намагаюся дотримуватися того, що я дізнався.

Їжа. По-перше, їжа має бути на основі рослин. Веганська їжа. Що дає вам більше енергії: стейк чи овочі? Більшість думає, що стейк. Ні, це неправда. Для того, щоб перетравити стейк, потрібна енергія. І люди відчувають сонливість. Щоб перетравити стейк, потрібно поспати. Як у бізнесі доходів недостатньо, потрібно дивитися на прибуток. Овочі дають багато енергії насправді. Якщо ви можете відкоригувати свій раціон, уникайте м’яса, особливо — червоного. Я не їм навіть курятину. Можу дозволити собі лише рибу.

Зарядка. Що важливо, аби тіло залишалося молодим? Гнучкість. У йозі кажуть: ви молоді на стільки, на скільки ви гнучкі. Компанія молода, коли вона «гнучка» — легко ставиться до змін. Щоб залишатися молодим, я всім своїм клієнтам рекомендую йогу. Деякі люди вважають, що біг — це здоров’я. Ні. Хребет від бігу кам’яніє. І ви перетворюєтеся на ходячий бамбук. Щоб робити кращі рішення, медитуйте.

У мене є клієнт, у компанії якого — 7 мільярдів доларів. І він займається йогою та медитує. 20 хвилин щодня медитації. І кожний другий день — йога.

Сон. Я стільки подорожую, що мені ніколи спати. Тому не подорожуйте (сміється). Займайтеся йогою та їжте веганську їжу.

ПРО МАЙБУТНЄ

— Перспективні індустрії, які будуть зростати найшвидше в майбутньому, на мою думку, це енергетика, вода, харчі та здоров’я. І ви маєте «встромити палець» у ці тренди. Наступна світова війна буде за воду.

Я хочу звернутися до жінок. Не секрет, що в світі є дві енергії: чоловіча і жіноча. Остання відповідає за сім’ю, об’єднання, жінки роблять із будівлі будинок. Майбутнє за жіночою енергією, і ось чому.

Подивіться на історію цивілізації: спочатку ми були шимпанзе на дереві, потім стали кочовиками, збирали фрукти, йшли від дерева до дерева. Далі сільськогосподарським товариством вирощували пшеницю і тримали тварин. Потім прийшов час індустріального суспільства. Протягом усієї історії успіх залежав від сили м’язів. Найуспішнішою людиною був найсильніший чоловік.

Але сьогодні все почало змінюватися, і на перший план виходять мізки. Тепер ми живемо в інформаційному суспільстві. Це дивовижно: Airbnb, найбільший готель у світі, не має жодного будинку, а в найбільшій службі таксі немає жодної машини. Вони володіють лише інформацією.

Футурологи кажуть, що за 20 років вам не потрібні будуть мізки. В голові буде чіп, пов’язаний із хмарою, і всю інформацію ви отримуватимете звідти. Дітям будуть імплантувати чіп у голову відразу при народженні. Коли народиться дитина, вона буде розумнішою, ніж її батьки.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ