Зброю витягають грішники, натягують лука свого, щоб перестріляти жебраків та вбогих, заколоти правих серцем. Зброя їхня ввійде в серце їхнє і луки їхні поламаються.
Володимир Мономах, великий князь київський (1113–1125), державний і політичний діяч

Високотехнологічна «зброя»

Громадські активісти, бізнес та державні органи створюють ІТ-сервіси, які ламають корупційні схеми в інфраструктурній галузі
14 грудня, 2016 - 11:31
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

У 1991 Open Data Incubator відбувся Антикорупційний вікенд. Громадські активісти, бізнес та державні органи зібралися разом, щоби створити високотехнологічні антикорупційні рішення у сфері інфраструктури.

Ці вихідні виявились останнім етапом відбору проектів до інкубаційної програми, яка впроваджуватиметься у грудні — лютому наступного року і перетворить проекти на робочі технологічні рішення.

Особливістю хакатону виявилося й те, що проекти останнього набору вперше спрямовані на розв’язання вузьких проблем міністерства.

Базою для розробки антикорупційних сервісів стали дослідження даних Міністерства інфраструктури України. Разом з інфраструктурним та антикорупційним напрямками київського офісу Deloitte автори програми провели серію інтерв’ю з учасниками ринку, професійними організаціями та держслужбовцями, які бажають реформувати систему. Як наслідок, вдалося зібрати й систематизувати 18 ключових корупційних схем у сфері інфраструктури. Їх і спробують упродовж наступних двох місяців вирішити за допомогою відкритих даних та усунення людського фактору.

Серед них — аналіз державних закупівель у системі Prozorro, контроль тарифів на перевезення залізничним транспортом, підвищення ефективності днопоглиблення (створення підхідних водних шляхів) та якості системи місцевого транспорту і приміських пасажирських перевезень, контроль ваги вантажного транспорту і спостереження за ефективністю роботи митниці.

«Ми бачимо, що ІТ-рішення поступово впроваджуються всіма передовими країнами світу. Україна має першокласних спеціалістів, тому ми повинні стати лідерами цього процесу. За майбутнім ми бачимо розум людей, а не ресурсну економіку», — сказав під час відкриття Антикорупційного вікенду міністр інфраструктури Володимир ОМЕЛЯН.

За його словами, Міністерство інфраструктури України вітатиме розробки, які забезпечать прозорі процедури і нададуть підприємцям можливість ухвалювати рішення, не чекаючи на довідку, а в режимі он-лайн.

Співзасновник 1991 Open Data Incubator Денис ГУРСЬКИЙ розповів, що на подію запросили команди з готовими ідеями, які пройшли попередній онлайн-відбір у вигляді веб-форми на сайті інкубатора. Для окремих активістів та волонтерів, які хотіли долучитися до процесу, вхід був вільним.

Він додає, що команди для розробки подібних проектів мають бути збалансованими — до них повинні входити ІТ-фахівці та люди, котрі мають досвід у сфері, з якою працює проект. Прикладом такого сервісу є «Ліки-контроль», аналітично-моніторінгова система 007, Антикорупційний монітор.

Інкубаційну програму фінансуватиме Міжнародний фонд «Відродження». А впродовж наступних двох місяців для стартапів шукатимуть інвесторів і грантодавців. «Наша практика показує, що половина проектів після завершення програми отримує фінансування і продовжує розвиватись», — пояснює операційний директор 1991 Open Data Incubator Віктор ГУРСЬКИЙ.

Зрештою, за два дні учасники хакатону розробили дев’ять ідей антикорупційних проектів. Переможцями цього етапу відбору стали такі проекти:

BI Bot — система, яка збирає інформацію з відкритих джерел та оцінює зв’язки між підприємствами, що використовують бюджетні кошти і державні закупівлі.

Seven red lines — пристрій, який за допомогою фотофіксації та зіставлення з документами контролює залізничні вагони або морські контейнери.

DRevenueBoost — комплекс заходів, який допоможе підвищити ефективність управління «Укрзалізницею». Проект передбачає вдосконалення процесу продажу квитків та спеціальний мобільний додаток з особистим кабінетом пасажира.

Uleak — платформа, яка збирає великі дані з відкритих джерел, виявляє корупційні ризики й автоматично пише заяви до відповідних відомств.

Електронний сервіс Vagon — система контролю, яка інтегрується з «Укрзалізницею» і дає змогу пасажирам в онлайн-режимі залишати скарги чи позитивні відгуки про поїздку в певному поїзді чи вагоні.

Після роботи в інкубаторі ці п’ять команд представлять свої сервіси на спеціальному демонстраційному дні.

Наталія ПОНЕДІЛОК
Газета: 
Рубрика: