Україна не може існувати, не володіючи Кримом, це буде якийсь тулуб без ніг. Крим має належати Україні, на яких умовах, це байдуже, чи буде це повне злиття, чи широка автономія, останнє повинно залежати від бажання самих кримців
Павло Скоропадський — український державний, політичний і громадський діяч, військовик. Гетьман Української Держави

«Я не пішов сам. Мене примусили піти»

Дмитро КІВА у телефонній розмові з «Днем» розповів, хто стоїть за його звільненням
22 листопада, 2016 - 18:45
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

У понеділок увечері — 21 листопада — стало відомо, що генеральний конструктор ДП «АНТОНОВ» Дмитро КІВА йде з посади й покидає Україну.

Вперше новина з’явилась на російських інформаційних ресурсах.

Дмитро Ківа «вимушено переїхав із Києва в Баку, де займеться створенням азербайджанської авіаційної промисловості», писали російські ЗМІ.

«Так, я ухвалив таке рішення. Воно абсолютно обдумане. Сподіваюся, мені вдасться реалізувати авіаційні проекти в інтересах Азербайджану», — навело слова Ківи російське агентство Rambler News Service. Російські ЗМІ одразу «роздули» новину до масштабів катастрофи для України. Так, численні російські експерти коментують звільнення Ківи як «смерть» українського авіабудування.

Українські ж ЗМІ — за винятком деяких сайтів, як-от «Преса України» чи Цензор.нет — мовчали і вчора.

«День» звернувся до прес-служби ДП «АНТОНОВ» за поясненнями: чи справді Дмитро Семенович пішов з посади, чи це все ж таки фейк? Адже на сайті підприємства у розділі «НОВИНИ» і на офіційній сторінці у соціальній мережі «Фейсбук», де підприємство розміщає свої повідомлення, не було ні рядка про звільнення багаторічного керівника та генерального конструктора.

«У нас є новина на сайті про ліквідацію посади генерального конструктора, — «стримано» відповіли нам по телефону в прес-службі. — ...Звільнення Дмитра Ківи ми не коментуємо».

Тоді ми зателефонували особисто пану Дмитру (ексклюзивне бліц-інтерв’ю читайте нижче), аби зрозуміти, що стало причиною такого несподіваного рішення.

Коли ми почули від Дмитра Семеновича думку, що у його звільненні був зацікавлений сам Президент України Петро Порошенко, ми зателефонували за коментарем в Адміністрацію. Нам відповіли за стандартом — пишіть офіційний запит. Запит ми підготували. Чекаємо на відповідь, яку опублікуємо, щойно отримаємо.

До слова, жодної офіційної позиції — ні від Укроборонпрому, ні від уряду, ні від парламенту — щодо звільнення провідного авіваконтруктора України на час виходу матеріалу до друку так і не з’явилося.


Ми зателефонували Дмитру Семеновичу Ківі одразу, як почули про його переїзд в Азербайджан. Дмитро Семенович витримав 30-секундну паузу перед тим, як погодитись поговорити про його рішення піти з «АНТОНОВА». З голосу чути — для нього — 74-річного чоловіка з колосальним досвідом в авіабудуванні — це був особистий удар.

52 роки життя — саме стільки Дмитро Ківа пропрацював на «АНТОНОВІ», з них 30 — як генконструктор.

За цей час він, як стверджують експерти та колеги, зробив визначний внесок у розробки зразків авіатехніки. Дмитро Семенович є розробником військово-транспортних літаків Ан-70 та Ан-178, пасажирських — Ан-148 і Ан-158 та регіонального пасажирського — Ан-140.

Прикметно, що про втрату Україною через «вказівку згори» провідного авіаконструктора стало відомо в День Гідності та Свободи.

* * *

Дмитро Семенович, розкажіть, чому ви пішли з «АНТОНОВА»?

— Кажуть, є вказівка... Ніяких претензій мені особисто ніхто не висловив...

Ви не самі звільнились? Вас звільнили?

— Ні... Мені сказали, що є вказівка згори. Так, як у 2015 році, коли мене звільнили з посади керівника державного підприємства «АНТОНОВ» (рішення про звільнення було прийнято «Укроборонпромом», оскільки концерн тепер є керуючою компанією «Антонова». — «День»). Тоді я написав заяву сам. Бо мене переконали, що розділяють посади. Мовляв, я буду генеральним конструктором, а фінансами і комерцією будуть займатися інші люди, які в тому більше розуміються. Тому я погодився.

А це вже другий раз, коли мені знову кажуть «є вказівка згори». На що я відповів: ви мене обманули тоді, я не буду писати ніяких заяв. Тоді вони підготували наказ про ліквідацію посади генерального конструктора. І оскільки посада ліквідована, то формально мені нічим займатися. Мені запропонували перелік посад на вибір, починаючи з техніка, конструктора. Найвища посада — керівник сектору...

Я сказав, що судитися не буду. Якщо так, якщо я не потрібен, то я написав заяву і пішов.

— А хто цей «згори», вам відомо?

— Так. Перша особа держави. Він особисто приїздив на ДП «Антонов» представляти нового керівника. І мені тоді сказали: це — його вказівка зняти вас, поставити Гвоздьова.

Звичайно, я не можу бути остаточно переконаним в цьому. Це ж мені люди сказали. Але те, що Президент особисто приїздив на завод представляти нового керівника, означає, що він таки справді в курсі.

— Президент вам щось особисто говорив?

— Потиснув руку і сказав: спасибі за розуміння (сміється)... Яке «розуміння»? Я не розумію.

А для чого Президенту втручатися в роботу ДП «Антонов»? Ви помітили щось незвичне у роботі підприємства за цей останній рік, відколи змінилось керівництво? ДП «Антонов» до чогось готують?

— 52 роки я пропрацював на «АНТОНОВІ»...

Це моє особисте бачення, але я думаю, що готують його до того, щоб його не було. Бо керують ним не фахівці. Це в радянський час казали, що державою може керувати й кухарка... От у нас зараз високотехнічним підприємством керують... скажімо так... не фахівці. Може, вони є добрими менеджерами, в якихось інших сферах, але я про ці успіхи не чув, і за цей рік на «Антонові» їх не побачив...

Чим ви займатиметесь в Баку?

— Багато країн, де є великі запаси природних ресурсів, вкладають кошти в розвиток високих технологій. Тому що керівники цих держав розуміють, що корисні копалини — нафта, газ тощо — рано чи пізно скінчаться. Потрібно готувати державу до високих технологій. Тільки так держава має шанс на майбутнє.

Високі технології розвивають нації. Держава, яка має гарно розвинену високотехнологічну промисловість, має суспільство з високим інтелектуальним потенціалом.

Тому розумні керівники багатих на природні ресурси держав вкладають кошти, отримані від видобутку і продажу корисних копалин, в розвиток технологій. Сфери дуже різні: електроніка, біоінженерія, космічні технології, авіація...

Тобто вас запросили закласти фундамент для розвитку авіації у Азербайджані?

— Я, маючи відповідний деякий досвід і підготовку, працюю над організацією цих робіт.

...Я патріот своєї фірми. Я не пішов сам. Мене примусили піти, ліквідувавши мою посаду. А по-друге, я — патріот України. Завжди ним був і залишаюся. На Майдані загинуло багато хороших людей. Я думав, що буде по-іншому... Але, на жаль, цього не сталося.


Що таке «бренд Антонова»?

70 років тому — 1946 року — видатний український конструктор кинув виклик світовому авіабудуванню

«Антонов» — це, вочевидь, найвідоміший у світі український бренд у сфері високих технологій. Багато рекордів українських авіабудівників, поставлених десятиліття тому, досі не перевершені.

Та й сьогоднішній настрій колективу такий, щоб не поступатися першостю у виготовленні повітряних «важковозів». У ніші транспортних літаків на світовому ринку «Антонов» має не так вже й багато реальних конкурентів. Адже «Антонов» — це сплав традицій і передового досвіду в конструюванні і виготовленні транспортних лайнерів, синтез високого наукового потенціалу і робочої майстерності.

ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Авіаційний науково-технічний комплекс імені Олега Костянтиновича Антонова видатним українським конструктором заснував 1946 року як дослідне конструкторське бюро (ДКБ-153) на Новосибірському авіаційному заводі. Улітку 1952-го бюро переїхало до Києва і сьогодні разом з дев’ятьма іншими підприємствами українського авіапрому входить до Державного авіабудівного концерну «Авіація України».

АНТК ім. Антонова — це кваліфікований колектив, що складається з конструкторського бюро, комплексу лабораторій, експериментального заводу і випробувального комплексу. Таке поєднання дає змогу вирішувати різні завдання з розробки і сертифікації літаків, взаємодіяти з виробниками всіх типів літаків «Антонова». З моменту створення нинішнього АНТК воно створило понад сто типів і модифікацій повітряних суден різного класу і призначення. За роки роботи побудовано понад 22 тисяч літаків, понад півтори тисячі відправлено на експорт до більш ніж 50 країн світу.

Серед них родоначальник великої родини «Анов» багатоцільовий літак Ан-2, а також транспортні Ан-8, Ан-12, Ан-22 «Антей», Ан-26, Ан-32, Ан-72, Ан-74Т, Ан-124 і Ан-124-100 «Руслан», Ан-225 «Мрiя», Ан-70, Ан-3Т і пасажирські — Ан-10, Ан-14, Ан-24, Ан-140. Окрім того, у лінійці повітряних суден «Антонова» конвертовані грузо-пасажирські Ан-28, Ан-38-100, Ан-38-200, Ан-74ТК-100 і Ан-74ТК-200, Ан-74ТК-300. З цехів АНТК «вилетіли» також спеціалізовані: сільськогосподарські Ан-2М і Ан-3, гідролітак Ан-2В, літак для аерофотозйомок Ан-30, літак метеозахисту Ан-30М, лісопожежні Ан-26П і Ан-32П, літак-рятувальник Ан-26М, полярний Ан-74, патрульний Ан-72П, літак далекого виявлення радіолокації Ан-71 та інші. Водночас на підприємстві створено кілька типів планерів, дельтапланів, мотодельтапланів.

Щоправда, були в історії підприємства і скрутні часи. У 90-і роки минулого століття підприємство не мало ні фінансування, ні замовлень. Тому багато фахівців були вимушені звільнитися, а ті, хто залишився, звідали, що таке скорочені робочі зміни, неповний робочий тиждень і відпустки без утримання. Утім, все це було не лише на «Антонові». Проте колектив вистояв і здебільшого зберіг свій кадровий потенціал. Зі стапелів підприємства продовжували сходити літальні апарати, що дивували світ.

Наразі «Антонов» розробляє і будує нові дослідні літаки, модифікує раніше створені моделі, забезпечує їх експлуатаційний супровід, виконує інжинірингові роботи з підвищення ресурсу експлуатованої авіатехніки, проводить навчання і перенавчання льотного і технічного персоналу, направляє висококваліфікованих фахівців для надання допомоги в освоєнні авіатехніки і навчання національних кадрів до багатьох країн світу, де експлуатуються літаки з маркою «Антонов». Підприємство здійснює чартерні міжнародні перевезення вантажів, зокрема й нестандартних, бере участь у міжнародній кооперації з проектування і виготовлення авіатехніки, займається також створенням наземних транспортних засобів.

Підготував Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: