Ані багатство, ані влада, ані могутність і сила не окупить глупоти й не заступить мудрости; без мудрости сила чи значення буде в найліпшім разі робити враження якогось фізичного рідкісного явища, а лише мудрість буде імпонуючим духовним людським явищем.
Андрей Шептицький, предстоятель Української Греко-Католицької Церкви, Митрополит Галицький та Архієпископ Львівський

Як остаточно поховати «Північний потік-2»

США можуть запровадити нові санкції проти одіозного російського проєкту
13 березня, 2020 - 12:06
ФОТО З САЙТА 24TV.UA

Попри американські санкції, які зупинили обхідний російський газопровід практично на фініші, у Кремлі не полишають спроб таки завершити проєкт своїми силами. Для цього вже начебто знайшли судно, спроможне прокладати трубу на дні Балтійського моря.

Але в наших інтересах — остаточно поховати амбітний проєкт Кремля буквально на дні моря. Адже з запуском «Північного потоку-2» «Газпром» зможе обійтися без української ГТС.

У цій справі Україні можуть знову допомогти США. Торік у грудні прокладання труб дном Балтійського моря раптово зупинилося саме через дії Вашингтона — США попередили, що накладуть санкції на судна, які беруть участь у проєкті. А всі вони належали не російським, а європейським компаніям.

«Ішлося про компанії, які мають технології прокладання труб на великій глибині. Таких у світі — усього п’ять-шість штук. І вони були змушені обирати: або негайно зупинити роботу над цими проєктами, або продовжувати прокладати трубу, але опинитися під санкціями США», — пояснює президент Yorktown Solutions (США) Деніел ВАЙДІЧ.

Щоб добудувати газогін, залишалося всього півтори сотні кілометрів. Та охочих потрапити під санкції не знайшлося. Тож трубопровід так і покинули недобудованим. Це зірвало плани Кремля й підштовхнуло до укладання нової транзитної угоди з Україною.

Однак повністю забути про майже завершений «Північний потік-2» вартістю в 11 мільярдів доларів Москва відмовляється. І грозиться добудувати своїми силами — вже за рік. Для цього збирається використати два власних судна — «Фортуну» та «Академік Черський». Із них експерти всерйоз розглядають лише одне — «Академіка Черського». Однак і воно потребує серйозної модернізації, бо банально не має необхідного обладнання для таких робіт.

«Треба розуміти, що це обладнання — це не є щось таке, що можна взяти зі складу і швиденько поставити на судно. Це треба замовити, зробити проєкт, виробити обладнання. Цей цикл не є швидким, а може займати в часі 6—9—12 місяців», — наголошує директор «Центру досліджень енергетики» Олександр ХАРЧЕНКО.

Тож навіть якщо Росія опанує складну технологію прокладання труб на дні моря, добудувати «Північний потік-2» раніше, ніж 2021 року, в неї не вийде. Утім, для нас є ще кращий сценарій. Морський газогін Кремля можливо взагалі остаточно поховати. І Україна нині працює над цим — спільно з США, які готові запровадити нові санкції проти «Північного потоку-2».

«В Америці чудово розуміють його катастрофічні наслідки. Як для України, так і для газового ринку Європи. І наскільки я розумію, ці наслідки лякають. Лякають тих, хто дійсно хоче мати прозорий ринок, ефективний ринок в Європі, хто хоче допомогти Україні», — розповідає голова правління НАК «Нафтогаз України» Андрій КОБОЛЄВ (на фото), який минулого тижня відвідав США з робочим візитом.

США проти «Північного потоку-2» не лише заради України. У Вашингтоні переконують: ще один обхідний трубопровід позбавить Європу вигідніших транзитних шляхів і збільшить її залежність від російського палива. А це дасть Кремлю більше важелів впливу на Брюссель.

Утім, багатомільярдний проєкт став свого роду пасткою і для Росії. Ставка на швидке закінчення будівництва не зіграла. І одіозний газогін потребує нових значних капіталовкладень.

«Російська сторона і «Газпром» особливо потрапили в глухий кут. Для них зараз «Північний потік-2» — як валіза без ручки: кинути не можна і добудувати без наслідків теж неможливо», — вважає президент Центру глобалістики «Стратегія XXI» Михайло ГОНЧАР.

Тож поки Москва шукає, як обійти американські санкції й таки завершити «Північний потік-2», Вашингтон та Київ уже планують свої наступні кроки для блокування проєкту. Шанси, що обхідний газогін так і покинуть недобудованим, досить високі. А для України крах цього проєкту означатиме збереження стратегічного транзитного статусу.

Олексій САВИЦЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: