Кожний нарід може лише тоді духовно і фізично розвиватись і рости, якщо його громадяни користуються повною свободою совісті, думки, слова та зібрань.
Михайло Сорока, український політичний діяч, дисидент, член ОУН

Чудасії Босха в Музеї Ханенків

П’ятирічний проєкт з дослідження і реставрації триптиха «Спокуса Святого Антонія» нарешті завершено і твір повертається до експозиції у відновленому вигляді
19 березня, 2021 - 12:09

Кілька років тому Музей Ханенків у співпраці з фахівцями ННДРЦУ і бюро науково-технічної експертизи «АртЛаб» долучився до міжнародного дослідницького проєкту Bosch Research and Conservation Project (BRCP), який успішно триває з 2010 року і охопив музеї, в чиїх колекціях є твори Босха або їх копії. Мета проєкту BRCP — отримати більше розуміння та знань про картини та малюнки Ієроніма Босха, його майстерні та його послідовників, а також краще зберегти ці роботи на майбутнє. Для досягнення всього цього картини та малюнки широко задокументовані за стандартним протоколом: фото у видимому та інфрачервоному світлі, інфрачервона рефлектографія, рентген (якщо можливо). Усі матеріали доступні на спеціальному сайті, а також періодично публікуються результати досліджень голландською та англійською мовами. Науковці усього світу можуть порівняти власні дослідження і здобутки колег. Як результат — від початку діяльності проєкту вже кілька музеїв визнали свої твори ймовірними репліками майстерні або навпаки, переконались у їхній автентичності. Скажімо, ще п’ятдесят років тому Босху приписували 40 живописних творів, тепер майже половину з них визнано копіями.

***

Ієронім Босх, мабуть, найбільш відомий майстер Північного Відродження. Образи, породжені його уявою, розтиражовані на безліч цитат, їх впізнають і намагаються осмислити. На обличчях глядачів вони викликають веселу усмішку чи здивовано підняті брови. При цьому про самого майстра ми знаємо надзвичайно мало: лише кілька документів, де звучить його ім’я, яке у свою чергу є псевдонімом. Деякі науковці взагалі висувають припущення, що самого Босха не існувало, а натомість працювала певна майстерня (але так говорять і про Шекспіра). Напевне відома лише дата смерті:  9 серпня 1516 року. Більше того: визнано, що оригінальними творами Босха є близько 20 живописних і 30 графічних творів. Тим не менш, можна сказати без перебільшень, що це знаковий митець в історії, його надзвичайно шанують. Для кожного музею навіть копія, виконана майстернею, є великою цінністю. Увесь світ готувався до святкування 500-ліття з дня смерті видатного майстра у 2016, а його слава йде поперед нього.

***

Оригінальний триптих «Спокуса Святого Антонія» (створений близько 1501 року) зберігається у столиці Португалії місті Лісабоні у Національному музеї старовинного мистецтва. Твір символічно розповідає історію тілесних і духовних мук, перенесених подвижником монашого життя у християнстві святим Антонієм Пустельником. Він  сповнений чортівні і лютих страхіть, тим не менш — не викликає відчуття боязні, бо знаємо: Антоній витримав усі спокуси, залишився стійкий у вірі і переміг зло тому, що внутрішнє світло душі проганяє будь-яку навіяну темряву.

«Спокуса святого Антонія» розійшлась світом у численних копіях, найбільш вагомі з них можна знайти в Музеї мистецтв Сан-Паулу у Бразилії, в Національній галереї Канади в Оттаві, а іншу версію — в музеї Прадо в Мадриді. І одну — в Музеї Ханенків. Загалом у різних збірках існує близько 20 двійників триптиха «Спокуса Святого Антонія», але ранніх повторень, виконаних безпосередньо учнями Босха, у світі залишилося небагато. Справа у тому, що після того, як майстерня виготовляла репліки, з них знову писали репліки, а потім — ще. Третя черга копій, безумовно, втрачала і чіткість, і значущі деталі, особливо — якщо виконувалась у пізніші часи. Після низки досліджень співробітниці Музею Ханенків виявили, що триптих виконали співпрацівники художньої майстерні Босха приблизно у 1520-і роки, невдовзі по тому, як славетний майстер пішов з життя, тому твір має високу художню і історичну цінність.

***

Науковці прослідкували шлях «Спокуси Святого Антонія» від колекції французького психіатра Анрі Гімбая, яка була розпродана на аукціоні в Амстердамі. Богдан Ханенко привіз картину у Київ із Мюнхена, де у 1910 р. особисто придбав у відомого антиквара Юліуса Бьолера  як оригінальний твір Ієроніма Босха. Тим не менш, вже у 1927 році науковці музею провели перші дослідження і визнали картину копією.

Ханенківські «Спокуси» до масштабного дослідницького проєкту і реставрації, завжди перебували у експозиції. Але цей твір постійно додавав сивого волосся зберігачам, адже він загадково і нерівномірно «хворів»: постійно виникали здутини фарби, які реставратори виправляли знову, знову і знову. Експерти ННДРЦУ і «АртЛаб» виявили, що наприкінці 19 — на початку 20 ст. попередні реставратори зрізали живопис із лівої та центральної панелі і перенесли на полотно, а праву дошку потоншили. Через цю процедуру виникає постійна загроза осипів фарбового шару, тому відтепер твір буде постійно перебувати у спеціальному напівгерметичному кіоті.

Музей Ханенків пропонує відвідувачам не лише можливість поринути у світ Ієроніма Босха, а й розібратися у тому, як саме відбувається дослідження та реставрація музейного предмета. 

Проєкт «Спокуси Ієронімуса Босха ІІ. Дослідження та реставрація» можна побачити до 30 квітня.

Надія ПАВЛІЧЕНКО, кандидат культурології. Фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»
Газета: 
Рубрика: