Кожне національне письменство, годуючись помітними і непомітними впливами од інших письменств, все-таки органічно переробляє й перетворює їх і виявляє тим натуру даної нації, її ідеали й змагання, її інтереси й потреби.
Сергій Єфремов, український громадсько-політичний і державний діяч, літературний критик

Десант із Баку — вечір відкриттів

Уперше в нашій столиці відбулися Дні азербайджанської музики в Україні
9 квітня, 2013 - 11:30

Мистецький десант із Баку викликав великий резонанс у слухачів та мистецтвознавців. У Київ приїхала велика делегація композиторів і музикознавців на чолі з головою Спілки композиторів Азербайджану, видатною композиторкою Франгіз Алі-заде, а також відомих музикантів, у тому числі виконавців на доволі мало відомих у нас народних азербайджанських музичних інструментах тарі, сазі, каноні та команчі. Концерт та конференція відбулися у Національній спілці композиторів України. А найголовнішою подією «Днів» виявилась програма, що була представлена в колонному залі ім. М. Лисенка Національної філармонії України.

Концерт відкрила симфонічна фреска Сардара Фараджева «Кьороглу». З найперших тактів ця музика вразила слухачів до глибини душі. Звичайно, українські слухачі чекали східного колориту, динамічності й чуттєвості. Але почуте перевищило всі очікування! Кьороглу — це син сліпого, герой азербайджанського епосу. Він був ватажком визвольної боротьби селян у XVII столітті. Цей твір для великого симфонічного оркестру написано торік. Але, попри значну часову дистанцію з епохою прототипу, ця музика й сьогодні полонить серця слухачів, незалежно від віку і національності.

Загалом у програмі було представлено дев’ять творів різних жанрів. Вразив вокальний опус поеми «Мій край» Асафа Зейналли. Солістом виступив тенор Гурбан Аббасов. Цей співак є народним артистом України та головою Центру культури імені Мусліма Магомаєва в Києві. Він — випускник НМАУ ім. П. Чайковського. За тривалий час живе і працює за межами Азербайджану. Тож саме Гурбан став тією «проміжною ланкою», яка в цій програмі наочно пов’язала музичні культури двох країн.

У концерті були представлені й унікальні твори для азербайджанських народних інструментів із симфонічним оркестром, також уперше виконані в Україні. Так, Чінара Муталлібова (канон) виконала «Візерунки» Дадаша Дадашева, а Саїд Паша-заде (тар) у супроводі оркестру зіграв «Казочки» Франгіз Алі-заде.

Голова Спілки композиторів Азербайджану Франгіз Алі-заде в короткій вітальній промові зазначила: «Наша музика є свідченням того, що в історії азербайджанського народу були не самі лише свята, а й трагічні сторінки...» Ці зворушливі слова стали ніби компасом, яким послуговувалися автори проекту під час складання розмаїтої, насиченої національним колоритом програми, яка представила творчість кількох поколінь композиторів.

Наприклад, відома українська скрипалька Богдана Півненко спеціально для цього концерту вивчила й виконала Скрипковий концерт класика азербайджанської музики Кара Караєва. Але була ще одна знакова риса, яка позначила єднання української та азербайджанської культур. Упродовж усього вечора на сцені перебували музиканти Національного симфонічного оркестру України під орудою знаного диригента Фахраддіна Керімова, який навчався у Москві та Санкт-Петербурзі, стажувався у Валерія Гергієва, багато працював за кордоном. Тепер маестро Керімов очолює Державний симфонічний оркестр ім. У. Гаджібейлі в Баку.

Уперше українські слухачі почули прекрасні твори. Зокрема, дуже оригінальну композицію Where are you, Odyses? Джелала Аббасова або запальний «Азербайджанський танок» Муси Мірзоєва, солістами виступили — Гурбан Аббасов (тенор), Богдана Півненко (скрипка) Чінара Муталлібова (канон) — цей твір завершив програму вечора. Концерт дуже сподобався публіці, яка гучними оваціями проводжала митців зі сцени. Втім, музичний діалог між нашими державами буде продовжено ще: планується, що в червні відбудуться Дні української культури в Азербайджані.

Олександр МОСКАЛЕЦЬ
Газета: 
Рубрика: