Ми досі ще рятуємо дистрофію тіл, а за прогресуючу дистрофію душ – нам байдуже
Василь Стус, український поет, перекладач, прозаїк, літературознавець, правозахисник, представникі культурного руху шістдесятників, Герой України

«Гай» музичних рідкостей»

Кияни почули твори XVIІI століття для двох клавесинів на концерті Arboretum Musicale в Національній філармонії України
23 жовтня, 2013 - 10:31
НАТАЛЯ СИКОРСЬКА І СВІТЛАНА ШАБАЛТІНА ВІДКРИВАЮТЬ МЕЛОМАНАМ ЗАГАДКОВИЙ СВІТ КЛАВЕСИНА / ФОТО З ОСОБИСТОГО АРХІВУ НАТАЛІ СИКОРСЬКОЇ

Виконавці — професор кафедри старовинної музики Національної музичної академії України ім. П. Чайковського Світлана Шабалтіна і дипломант міжнародних конкурсів Наталя Сикорська — грали на відтворених копіях унікальних старовинних інструментів майстрів Хемша і Рюккерса.

Світлана Шабалтіна — засновниця української клавесинної школи, сьогодні очолює клас клавесина НМАУ, відкритий завдяки її зусиллям 1995 року. Концертувала як соліст,  у складі камерних ансамблів (в Італії, Франції, Нідерландах, Великої Британії, Німеччини, Швейцарії, США, Чехії, Угорщини, Польщі, Росії) брала участь у міжнародних фестивалях «Musica Antiqua Europae Orientalis» (Бидгощ), «Cembalissimo» (Угорщина), «Silesia», «Dni Bachowski» (Краків), «Майстерня барокової музики» (Львів), в «Міжнародних Бахівських читаннях» тощо. Її творча спадщина — прем’єрні виконання сольних і камерних творів сучасних українських композиторів, численні записи творів української й європейської класики, а також наукові дослідження, присвячені проблемам виконання старовинної музики.

Учениця Світлани Шабалтіної, ведучий концертмейстер кафедри скрипки НМАУ Наталя Сикорська — учасник міжнародних конкурсів і фестивалів в Україні, Німеччині, Польщі, Італії. Активно пропагує  старовинну музику у виконанні на історичних інструментах, поєднуючи виконавську діяльність з розробкою концертних програм, таких як «Євангельські образи і сюжети в клавесинній музиці Й.-С.Баха», концерти клавесинної музики «Seances historiques» і «Музичними дорогами Європи XVII—XVIII століть», «Розмова небожителів» (із репертуару паризьких салонів другої половини ХІХ ст.). Спільно з ансамблем старовинної музики «The Pocket Symphony» (керівник  Назар Кожухар) здійснила два міжнародні музичні проекти: «Концерти Й.-С. Баха для одного, двох, трьох і чотирьох клавесинів і струнних інструментів» в Колонному залі ім. Лисенка і «Код Вівальді» в Національному будинку органної та камерної музики.

Задум нового проекту Наталії Сикорської «Arboretum Musicale», або «Гай музичних рідкостей»  — це вже другий концерт філармонічного циклу (перший відбувся рік тому) народився в річищі міжнародного руху «Історично інформоване виконання»: повернути у світ забуті шедеври в автентичному звучанні, адже в музичній спадщині бароко є безліч невідомих слухачам творів, які аніскільки не програють хрестоматійним зразкам. Нині у світі відбувається піднесення барочної виконавської культури: функціонують Академії старовинної музики, музиканти вивчають стародавні трактати, відновлюють старовинні інструменти і характерні виконавські прийоми доби. І клавесин, з його ірреально кришталевим співом, здатний відтворити звуковий простір далеких століть і глибоких емоцій.

Зіграність і запаморочливу бісерну техніку продемонстрували Світлана Шабалтіна й Наталя Сикорська, виконуючи дуети — дуже непростий жанр в репертуарі клавіру, і в їх трактуванні старовинної музики були присутні виразність і ніжність — ті магічні деталі, які і роблять нас щасливими.

Програму відкрив Концерт для двох клавірів ре мажор Георга Філіппа Телемана (1681—1767 рр.), біографію якого прикрашено визначними подіями. Першу оперу композитор склав у шкільні роки. Він створив при Лейпцігському університеті студентське товариство Collegium Musicum, служив у Лейпцизі органістом, у Гамбурзі міським кантором, а у своїх операх сам виконував тенорові партії і диригував виставами. Заснував музичний журнал «Der getreue Musikmeister», займався організацією концертів за участю видатних музикантів того часу, у тому числі Й.-С. Баха, сприяв відкриттю 1761 року першого в Німеччині концертного залу. 1734 року написав «Вправи у співі, грі і генерал-басі», куди долучив не лише елементи музики і гармонії, але і правила моралі. Перу Телемана належать 44 цикли Пассионів, більше 20 річних циклів духовних кантат, 52 церковних служби, 44 опери, 700 арій, близько 600 оркестрових сюїт, 170 концертів та інші твори.

Про Карла Філіппа Емануела Баха (1714—1788 рр.), сина Й.-С. Баха, історія зберегла не лише біографічні відомості, але і більш ніж доброзичливі відгуки колег. У другій половині XVIII століття композитор був постаттю настільки знаменитою, що Моцарт говорив про нього: «Він батько, а ми — діти»! Музика Карла Філіппа вплинула на Гайдна і Бетховена, який висловлював його генію «щире захоплення і пошану». Склав близько 200 сонат клавірів, одна з яких — для двох клавірів до мажор була долучена до програми як зразковий приклад вільного розвитку музичної форми.

Емоційний «месидж» Концерту для двох клавірів соль мажор іспано-португальського композитора Жозефа Бланко примітний тим, що цю музику радісного споглядання подарувала нам людина, про яку ми не знаємо майже нічого, і навіть роки його життя в програмці записані таким чином — 17??—17?? (!). Трохи більше відомостей збереглося про німецького композитора Крістофа Шаффрате (1709—1763 рр.), чиє ім’я після смерті було надовго забуте, хоча свого часу він дружив з К.-Ф.-Е. Бахом і був одним з улюблених придворних клавесиністів Фрідріха Другого. Його витончений Дует ля мінор прозвучав як ностальгія за ідилічними часами, яких не буває в історії, але трапляються — в мистецтві. У Симфонії для двох клавесинів ре мажор Армана-Луї Куперена (1727—1789 рр.) раптом стали очевидними такі непередбачувані повороти музичного сюжету, новизна і бунтівність тонких відтінків, що здалося: автор цього майже авангардного опусу — наш сучасник. А завершив програму найбільш технічно складний в усьому репертуарі клавіру Концерт для клавесинів до мажор Йогана Себастьяна Баха (1685—1750 рр.) — і найбільш надійний путівник маршрутом наближення до таємниці музики: ефектний фінал!

Ольга САВИЦЬКА
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments