Складно підвести людину до розуміння якогось явища, коли її платня залежить від нерозуміння цього явища.
Ептон Білл Сінклер, американський письменник, журналіст

Множинна дійсність Бруно Шульца

У Дрогобичі «подорожували часом» — маршрутом, прокладеним видатним майстром
26 вересня, 2012 - 00:00
СЦЕНА З ВИСТАВИ «ТЕВ’Є-ТЕВЕЛЬ» ШОЛОМ-АЛЕЙХЕМА ТЕАТРУ ІМ. Ю.ДРОГОБИЧА (ДРОГОБИЧ) / ФОТО З АРХІВУ ТЕАТРУ

Для широкого загалу ім’я польсько-еврейсько-українського письменника і художника Бруно Шульца, який народився в Дрогобичі 1892 року, коли ця територія була ще в складі Австро-Угорщини, й досі не надто відоме. Знають його графіку і надзвичайно своєрідну літературу, до речі, перекладену на майже всі мови світу, досконально лише посвячені. Так званий «бум Шульца» спричинився десь більше 10 років тому, коли в Дрогобичі було знайдено сенсаційна знахідка «Віллі Ляндау» — настінні малюнки, створені Бруно Шульцем перед самою смертю 1942 року. Стінопис являє собою, за думкою дослідників, ілюстрації до казок Братів Грімм. Частину відкритих та відновлених польськими реставраторами стінописів було незаконно вивезено до ізраїльського музею Яд Вашем, і лише п’ять фрагментів, що залишилися, 2002 року, після реставрації, було передано до музею «Дрогобиччина», що знаходиться в Палаці мистецтв.

Десь приблизно в той час у дрогобичан Полоністичного науково-інформаційного центру ім. І.Менька Дрогобицького педуніверситету ім. І. Франка, спільно з польськими колегами з Товариства «Фестиваль Бруно Шульца» в Любліні (директор Гжегож Юзефчук), виникла ідея створення фестивалю, присвяченого творчості Бруно Шульца. У місті, де він народився і загинув, було організовано Міжнародний фестиваль «Арка уяви Бруно Шульца» (директор Віра Меньок). Місцем проведення творчих заходів Фестивалю стала сцена ще одного з організаторів — Львівського обласного муздрамтеатру ім. Ю.Дрогобича (директор Микола Гнатенко).

Шульц ідеалізував своє рідне місто, під його пером Дрогобич ставав міфом. Тут перетиналися світи й простори, тут на порозі снів його герої шукали один одного, тут множилася реальність, яку, за задумом письменника, пізнати не можливо, тому що, як він стверджував, за видимим світом обов’язково з’явиться інший, новий.

Творчість Шульца, який був послідовником теорії єдності трьох світів: одночасного існування теперішнього, минулого й майбутнього і з легкістю давав змогу своїм героям перетинати межі часу, це, без сумніву, унікальне художнє явище, яке з роками набуває все більш глибокого осягнення. Хоча вона й зосереджена, здавалося б, на колориті невеличкого галицького містечка, фантазія і уява Шульца розширює горизонти міста і виходить на дивовижні загальнолюдські узагальнення.

Тиждень «Арки уяви Бруно Шульца» був насичений культурними художніми акціями. Відбулася солідна наукова конференція «Бруно Шульц як філософ і теоретик літератури», на яку з’їхалися знані фахівці з усього світу. Також надзвичайно різноманітно Шульц був представлений в галузі образотворчого мистецтва. Окрім унікальної експозиції «Горизонти часу», що відкрилася у Львівській національній галереї мистецтв з оригінальними малюнками і графікою Шульца з фондів Варшавського музею літератури ім. А. Міцкевича, в Дрогобичі відбулося багато вернісажів, перфомансів, мультимедійних проектів, інсталяцій, фотовиставок, виставок живопису, графіки, акварелей.

Демонструвався відзначений нагородами в Каннах і Венеції фільм «Санаторій під клепсидрою» (1973) польського режисера Войцеха Гаса за однойменним романом Шульца, який відновлено в цифрових технологіях і вперше з українськими титрами.

Перекладачі представляли свої переклади Шульца англійською, німецькою, китайською, португальською, іспанською, фінською, угорською, румунською мовами. Юрій Андрухович презентував найсвіжіший український переклад «Цинамонові крамниці та всі інші оповідання».

Цікавою була й театральна сторінка Фестивалю. Лєшек Мондзік і Театр «Пластична сцена» з Любліна показали перфомансне дійство «Кімнати пам’яті Бруно Шульца». Дрогобицький студентський Театр «Альтер» у виставі «Зодіак міста або історії однієї весни» здійснив театрально-літературну міфічну подорож Дрогобичем. Любуський театр ім. Л.Кручковського з Зеленої Гури показав моновиставу «Пан Ібрагім та квіти корану» Е.-Е.Шмітта у виконанні Януша Млинського. Театр «Pinokio» з Лодзі привіз виставу «Бруно Шульц — історія злочинної уяви» у режисурі Конрада Двораковського. Господар Фестивалю — Театр ім. Ю. Дрогобича, показав виставу «Тев’є-Тевель» Шолом-Алейхема, автора не менш вагомого для світової та єврейської культури.

У післяслові до свого перекладу Юрій Андрухович написав: «Я ще не прочитав жодного його рядка, а вже залічував до своїх улюблених письменників». Парадоксально, але так відбувається з багатьма людьми, які після першого відчуття занурюються у фантастичний і водночас реальний всесвіт Шульца. Цьому якнайкраще сприяє діяльність Міжнародного фестивалю «Арка уяви Бруно Шульца», розповсюджуючи знання про митця по світах і в самому Дрогобичі. Завдяки цим зусиллям точно стане неможливою ситуація, про яку розповідав один з учасників Фестивалю, коли в Роттердамі він годину шукав пам’ятник Еразму Роттердамському, і ніхто з мешканців міста не міг йому допомогти. Переконана, що Шульцфест призведе до того, що дрогобичани активно читатимуть Шульца і з особливим почуттям проходитимуть міською вулицею, де у фрагменті бруківки закладено меморіальну таблицю з написом: «На цьому місці 19.ХІ. 1942 р. був застрелений гестапівцем великий мистець дрогобичанин Бруно Шульц»...

Алла ПІДЛУЖНА, театрознавець
Газета: 
Рубрика: