Мені судилася така доля, що ваші мертві вибрали мене. Не можна займатися історією голокосту та не стати хоч би напівєвреєм, як не можна займатися історією голодомору й не стати хоча б напівукраїнцем.
Джеймс Мейс, американський історик, політолог, публіцист, дослідник Голодомору в Україні, автор газети "День"

«Тату, шолом тисне»

NAMU представив виставку сучасного мистецтва з власної колекції
17 вересня, 2021 - 09:15

Проєкт «Тату, шолом тисне. Сучасне мистецтво з колекції NAMU» отримав назву від однойменного і дуже метафоричного твору Олександра Гнилицького. Художник зобразив дещо гротескну фігуру-силует перед темною хтонічною аркою, що дивиться вглиб картини на далекий пейзаж, і супроводив його саме таким текстом. Твір з’явився 1990 року, у часи невизначеності і незворотніх змін, коли автор був студентом Київського художнього інституту. Шолом є символом старої панівної художньої традиції і, ймовірно, партійної організації творчості з «худфондами» і «худрадами». Відтак для молоді, яка вже наважується експериментувати і робити нове мистецтво, він вже став замалий.

Куратори відмічають, що цей образ резонує з прагненням музею, досить традиційної інституції, сформувати колекцію сучасного мистецтва. На цьому шляху музею доводиться долати безліч перешкод: від звичайної неготовності публіки прийняти сучасне мистецтво поряд з класичним до зволікання владних структур із додатковими приміщеннями та ресурсами. На тлі дискусій про музей сучасного мистецтва архівно-документальна складова виставки унаочнює складність і масштаб даного завдання.

Експозиція демонструє історію формування збірки сучасного мистецтва музею та її перспективи. У 5 залах представлено понад 50 творів відомих українських митців — як наших сучасників, так і тих, хто вже відійшов у засвіти, але залишив по собі незгасимий слід. Тут можна зустріти і традиційні медіуми — живопис та графіку, і відео-арт, фото й документацію перформансів. У них відбились події останніх 30 років, тож твори виступають своєрідними свідками епохи.

Ні для кого не секрет, що колекція NAMU є національним надбанням, але мало хто усвідомлює, що вона охоплює період з кінця VIII ст. до наших днів і налічує більше 40 тисяч одиниць зберігання. Збірка NAMU є однією із найвідоміших збірок українського мистецтва у світі, адже упродовж вже 122 років музей збирав, зберігав та експонував українське мистецтво. Безумовно, останніми десятиріччями через об’єктивні реалії музей приймав предмети переважно в якості подарунків, тож кількість переважувала якість.

Наразі ж музей змінив вектор і розвиває цілеспрямоване колекціонування для повноцінного висвітлення мистецтва кожного періоду. Від пасивного колекціонування перейшли до активного: лише за останні 5 років колекція поповнилася на понад 3000 одиниць зберігання, серед яких, зокрема, твори геніїв 20-21 століть Олександра Архипенка, Анатолія Петрицького, Василя Кричевського, Олександра Аксініна, Федора Тетянича, Флоріана Юр’єва, Олега Соколова та багатьох інших.

Глядачі вперше матимуть змогу побачити громадську колекцію творів сучасного мистецтва, яка надійшла до Національного художнього музею України завдяки аукціону «Час меценатів» 2004 року. Ініційована «Фондом Мазоха» (Ігор Подольчак та Ігор Дюрич) акція об’єднала музейників, колекціонерів, бізнесменів, культурних діячів, художників і мистецтвознавців, які прагнули підтримати музей у створенні колекції сучасного мистецтва. На виставці представлені твори Павла Макова, Олександра Гнилицького, Гліба Вишеславського, Іллі Чичкана, Віктора Марущенка, Олександра Глядєлова, Андрія Сагайдаковського, Юрія Соломка, Дмитра Дульфана, Ігоря Гусєва, Василя Цаголова та інших.

В експозиції також будуть показані відібрані твори з колишньої корпоративної колекції АТ «Градобанк», яка після тривалих судових процесів у 2016 році увійшла до зібрання  NAMU. Це полотна Олександра Ройтбурда, Юрія Соломка, Яни Бистрової, Валерії Трубіної, Тіберія Сільваші, Миколи Кривенка, Дмитра Кавсана, Сергія Панича, Марини Скугаревої, Олега Тістола та ін.

Виставка показує, що в інституції змінився і підхід до дослідницьких роботи: зміщення акценту з біографії окремих авторів до визначення їхнього місця в еволюції образотворчого мистецтва України. В експозиції органічно поєднались усі найбільш вагомі тенденції українського мистецтва від постмодерністських течій кінця 1980-х до так званого архівного повороту 2010-х. Учасниця кураторської групи Анна Алієва відмітила: «Такий комплексний аналіз колекції сучасного мистецтва в NAMU проведений в музеї вперше. Безперечна новизна цього виставкового проєкту полягає в тому, що всі представлені твори, ніколи раніше не були представлені разом в одному експозиційному просторі. Для мене особисто дуже важливо, що експозиція вивірена і забезпечує комфортний простір для комунікації глядача з творами».

Виставковий проєкт «Тату, шолом тисне» в Національному художньому музеї України (Грушевського, 6) триватиме з 10 вересня по 28 листопада, у рамках виставки запланована широка паралельна програма.

Надія ПАВЛІЧЕНКО, кандидат культурології. Фото Дмитра ЮРЧЕНКА
Газета: 
Рубрика: