Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Тікаймо разом із... «DurDom»!

Про те, як нині працює Донецький театр у Маріуполі, й новинки у репертуарі
06 квітня, 10:28
ФОТО ЛЕВА САНДАЛОВА

Це вже стало традицією — третій рік поспіль, навесні, «звітувати» у «Дні» про Маріупольський театр, єдиний, який працює на підконтрольній Україні території Донецької області.

Нині можна впевнено сказати, що він нарешті зробив рішучий крок до оновлення і почав користуватися там «вікном можливостей», котре прочинилося для нього у кризовій ситуації.

Іще минулоріч було скориговано його назву — тепер це Донецький обласний академічний драматичний театр (м. Маріуполь). Орден «Знак Пошани» канув у Лету разом із країною, котра його видала, а от звідки колись (очевидно, у 1970-ті) взявся статус «російський», тепер уже не встановити. Принаймні, жодних документованих слідів його присвоєння у театрі не знайшлося — отже, і ліквідація цього статусу є не «утисками національних меншин», а просто встановленням юридичного «статус-кво». Новопризначений головний режисер Анатолій Левченко каже, що волів би так само прибрати з назви театру і визначення «драматичний»: мовляв, якщо такий заклад не лише у місті, а й у області наразі один, то він має бути мультижанровий і прагнути вдовольняти найширші естетичні запити.

«ПОВЗУЧА УКРАЇНІЗАЦІЯ»

Нещодавно директором-художнім керівником маріупольців став Володимир Кожевніков. У складній ситуації все ж обійшлися без «варягів»: і він, і головний режисер працюють у театрі не перше десятиліття, тож їхні інновації ґрунтуються на знанні колективу зсередини.

Головна інновація — «повзуча українізація», яку нове керівництво прагне здійснювати максимально коректно та виважено, але, разом з тим, наполегливо. До «Libertango» за п’єсою Павла Ар’є «Слава героям», уже показаного в Києві минулого сезону, додалися «Коза-дереза» Миколи Лисенка для найменших (співають наживо, і, схоже, ця свійська тваринка «годуватиме» театр довго й «калорійно») та «Сойчине крило» за Іваном Франком на малій сцені. Остання робота — постановка молодої режисерки харківської школи Євдокії Тіхонової (цінне надбання для театру, віддаленого від основних фахових кадрових «потоків»), річ імпресіоністично-символічно-музична за своїми ритмами. Жанр вистави можна було б визначити як «зачакловане рондо», і це геть незвичний досвід як для акторів Віри Шевцової, Вікторії Агафоновї, Артура Войцеховського, так і для глядачів.

Сам же головний режисер представив прем’єру, яка, напевно, може вважатися заключною частиною своєрідної трилогії про «прощання з совком», або, ширше, «прощання з імперією» — «DurDom» за відкритою було за часів перебудови, а нині напівзабутою п’єсою Венедикта Єрофеєва «Вальпургієва ніч, або Кроки командора».

«УСІ ЖАНРИ, КРІМ НУДНОГО»

У першій частині «триптиху» — спектаклі «З привітом, твої таргани!» за п’єсою Олега Богаєва «Російська народна пошта» — виведений герой, у житті та свідомості якого немає нічого індивідуального: лише міфи радянської пропаганди, герої радянського кіно, бадьорі радянські маршеві пісні. Неповторна, унікальна людська доля виявилася перетвореною на ніщо, безповоротно «витисненою» соціальними фантомами й ідеологічними кліше.

У другій — «Слава героям» — не передбачене автором фінальне божевілля героїні, онуки бійця УПА, розставило крапки над «і»: ворожнеча двох українців, які опинилися під час Другої світової війни по різні боки барикад, має померти разом з ними і не мати продовження в нащадках.

У третій же частині нехитрий сюжет: пацієнти божевільні труяться вкраденим у персоналу метиловим спиртом, який вони прийняли за придатний для споживання, етиловий, — обрамлений такою насиченою постмодерною грою зі словами-смислами-асоціаціями-анекдотами-афоризмами (Єрофеєв-бо був великим майстром літературної еквілібристики), що з якогось моменту відчуваєш себе ніби всередині запаленого мозку божевільного, який позбавлений особистих рефлексій і просто видає «на-гора» все побачене й почуте протягом життя, причому в довільних комбінаціях — на кшталт «генератора випадкових чисел», що є базою для багатьох комп’ютерних ігор.

...На сцені, оформленій украй мінімалістично, — трибуна із бюстиком Леніна та автентичний парадний оксамитовий прапор із золотим шитвом (місце дії перенесене режисером, він же сценограф, з лікарняної палати до «красного уголка»). Трибунал над черговим «зрадником», обговорення історичних та гострополітичних питань — звичний побут пацієнтів. І якщо в пізньорадянські часи п’єса сприймалася як метафора «тюрми народів» (СРСР — божевільня з ГУЛАГівськими порядками, насаджуваними наглядачами-медперсоналом), то сьогодні її зміст видається глибшим. І лікарі з санітарами, і хворі в цьому «Ноєвому ковчезі» — такі само моральні покручі, безтямні й напхані соціальними стереотипами та ідеологічними кліше. Тож поява у закладі — напередодні 1 травня, у Вальпургієву ніч — літератора-аматора та напівдисидента-алкоголіка Льови Гуревича в білих шатах-простирадлах і з віршованими «проповідями» на вустах (Олександр Арутюнян), через якого і потрапляє до співпалатників злощасний спирт, стає таким собі другим пришестям Спасителя. Він звільняє людей від корости часу та суспільства, якої можна позбутися лише разом із життям. У момент цього переходу божевільні (чи справді вони були несповна розуму, чи просто повірили у нав’язані їм діагнози й «обжилися» всередині них?) стають цілковито нормальними — так вивільняються їхні душі.

...Прощання з минулим, тверезий погляд на нього, пошук нових орієнтирів — це не одноразовий акт, а тривалий історичний процес, який переживає вся Україна, а надто — її русифіковані території. Для Маріуполя це — гостра проблема. І свіжа постановка Анатолія Левченка, у підзаголовку якої зазначено «вистава для розумних», є відгуком на неї. Проте відгуком не кон’юнктурним, а глибоко обдуманим — тож і шанувальники словесних екзерсисів, і «свідомі громадяни», і ті, хто чекає від театру емоційного катарсису, знайдуть тут для себе поживу.

Звісно, «DurDom» — спектакль не для «каси». Швидше — для фестивалів, яких йому можна щиро побажати. Але і для спокійної, звичної розваги-розради в репертуарі театру теж є новинки — як «Наполеон і Корсиканка» І. Губача у постановці Анжеліки Добрунової.

«Усі жанри, крім нудного», — ця відома формула могла би стати для маріупольського театру слоганом та дороговказом.

А далі буде ще цікавіше: для залучення молодих режисерів започатковується відповідна лабораторія, до того ж, на осінь, до відкриття ювілейного сезону, анонсовано «Енеїду». І слухаючи Левченка, який читає Котляревського уважно та прискіпливо, не довіряючи хрестоматійним уявленням, уже можна собі уявити, що то буде геть незвичне прочитання. Чекаємо!

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати