Це ж велика дурість — хотіти говорити, а не хотіти бути зрозумілим.
Феофан (Єлеазар) Прокопович, український богослов, письменник, поет, математик, філософ

TOP-10

Чим запам’ятався цьогорічний Харківський музичний форум?
9 квітня, 2019 - 10:42
ОЛЕКСАНДР ЛАПІН (БАРИТОН, ХАРКІВ) ТА ОЛЬГА ДЯДІВ (СОПРАНО, КИЇВ) ВИКОНАЛИ ДУЕТ ПАПАГЕНО І ПАПАГЕНИ З ОПЕРИ-ЗИНГШПІЛЬ «ЧАРІВНА ФЛЕЙТА» МОЦАРТА / ФОТО СЕРГІЯ ЛЮБЕТСЬКОГО

ПОДІЯ 1

Фестивальний оркестр. Концерт-відкриття VIVA MOZART! Ініціатива, що реалізувалася в Україні вперше — європейська фестивальна традиція. Колаборація найкращих музикантів із усієї країни з провідними музикантами Австрії, Німеччини, Польщі, Чехії, Грузії, які зібрались унікальним складом для того, щоби зіграти концерт, присвячений Генію Моцарта. Фестивальний оркестр KharkivMusicFest уперше виступив в межах минулорічного фесту. Оркестр складався з 25 музикантів, що грали виключно на струнних інструментах. Цьогоріч оркестр розширився до 45 музикантів: окрім струнних, додалися ударна і духова групи. Традиція Фестивального оркестру — це не лише можливість почути унікальне високопрофесійне оркестрове виконання, а й насамперед діалог музичних культур і шкіл, можливість налагодити комунікацію попри мовний бар’єр чи специфіку культур. Такий крок здатен стати візитівкою міжнародної відкритості країни та прагненню до комунікації і співпраці.

ПОДІЯ 2

Професійний Форум класичної музики — Kharkiv Music Forum, метою якого стало об’єднання провідних гравців української музичної індустрії в галузі класики.

На сьогодні це унікальний формат для всього фестивального руху в Україні, що одразу викликав неабиякий резонанс, і до Харкова з’їхалися провідні гравці цього ринку. Для пересічної ж людини це означає, що класика — цікава і популярна нині в Україні, в оперних театрах за умови умілого менеджменту можуть бути суцільні аншлаги, розквітає культурний туризм, на класичній музиці можна і в нашій країні заробляти гроші і робити рейтинги. Треба тільки дещо підправити в законах, змінити управлінців на креативних менеджерів нового покоління, вертикальний стиль управління — на горизонтальний, лобіювати закон про меценатство, вибити собі нішу в українському інформпросторі, навчитися працювати з великим бізнесом, зрозуміти потреби сучасного глядача і поступово виховувати нове покоління споживача культурного продукту. Крок за кроком, як це й намагається робити KharkivMusicFest.

ПОДІЯ 3

Концерт всесвітньовідомого піаніста Джорджа Лі на спеціально доставленому з Києва новому роялі. Вперше в Україні Джордж Лі, якому було надано право першому обіграти найкрутіший рояль України Steinway D, адже він оснащений новою унікальною технологією. Для України — це безпрецедентний випадок, хоча в світі це нормальна міжнародна практика: орендувати класні інструменти для серйозних та статусних піаністів. Арт-директор KharkivMusicFest Станіслав Христенко, який домовився про доставку рояля лише на один день і на один концерт у Харків, сподівається, що «гастролі» інструмента спонукають тих, від кого це залежить, придбати новий рояль для Харкова. Це дуже важливо, адже KharkivMusicFest запрошує музикантів лише першого ешелону. Концертний дебют нового роялю відбувся саме в Харкові, дебют Джорджа Лі в Україні закінчився п’ятьма виходами на біс.

«Цього року фестиваль неймовірно розширився з точки зору важливих смислових елементів. Так, наприклад, Kharkiv Music Forum заклав підґрунтя для зустрічей гравців галузі саме в Харкові. І якщо цього року його ще можна назвати камерним, зрозуміло, що наступного він стане всеукраїнською домінантною подією, — каже Станіслав ХРИСТЕНКО, артистичний директор KharkivMusicFest.— Ще одна перемога і новий щабель фесту — розширення аудиторії за рахунок маркетингової стратегії: крафтове моцартівське пиво і кава з грайливим профілем Моцарта на стаканчиках у кав’ярнях міста — просто блискучий хід, який досяг свого результату: всі концерти відбулися з повністю розпроданими квитками. З точки зору рівня концертів та складу виконавців — теж неймовірний стрибок: у кожному концерті брали участь солісти і колективи, які в цьому сезоні виступають на найпрестижніших і топових сценах світу перед приїздом до Харкова чи відразу після нього».

ПОДІЯ 4

Проект ART Piano. Впродовж місяця Харковом лунала класична музика з... розфарбованих піаніно. Неможливо навіть підрахувати, скільки людей було охоплено моцартоманією, завдяки цим інструментам, скільки людей взагалі вперше доторкнулося до музики. В прямому і переносному сенсі цього слова. Адже на 11 локаціях міста — від Сумського ринку до університетської бібліотеки — час від часу виникали чудові імпровізовані концерти або навпаки гарно підготовлені концерти учнів музичних шкіл Харкова: всіх 22-х. Для особливо пильних повідомляємо: під час фестивалю жоден інструмент не постраждав: всі кольорові піаніно зберегли свою музичну функцію та були налаштовані. Вони й надалі служитимуть, а а більшості почалося нове життя, як у колишніх циркових тварин: серед дітей, серед тих, хто по-справжньому любить музику.

ПОДІЯ 5

Оперні флешмоби. Вихід класики — в люди. Музиканти та співаки «Схід OPERA», одного зі співзасновників фестивалю, влаштовували флешмоби в рестораціях, на площах міста, торговельних центрах. Свідоцтво правильної маркетингової стратегії фестивалю, що не замикається на суто академічних форматах й намагається розширити аудиторію і зробити Харків цілковито європейським містом.

ПОДІЯ 6

Концерт французького секстету одного з найіменитіших у світі оркестрів Les Musiciens du Louvre, який відкрив»Французьку весну в Україні».

Французи грали п’ять концертів Ж.-Ф. Рамо. Це було автентичне виконання музики французького бароко на старовинних струнних інструментах. Слухачі її почули саме такою, якою її чули сучасники композитора. Але головна фішка та висновок із цього концерту зовсім інші. Концерт відвідала перша леді. Якби перші особи держави, хоча б раз на два тижні (а не лише в передвиборчий період) відвідували концерти/вистави/виставки, — це було б найрадикальнішою пропагандою української культури всередині самої України. Такий собі антикризисний PR. Абсолютно бюджетний ресурс, який би назавжди розв’язав проблему присутності культурних подій в мас-медіа та головах електорату. Можливо б тоді, питання з голосуванням та виборами не стояли би в площині цирку та медлабораторій.

ПОДІЯ 7

Просвітницька складова KharkivMusicFest — не менш важлива, ніж концертна. Головний постулат арт-директора фестивалю Станіслава Христенка.

Музичний дитячий табір Amadeus Camp під час весняних канікул. Діти різного віку вивчали старовинні танці часів Моцарта, опановували гру на музичних інструментах та водночас навчалися слухати класику. Педагоги кажуть, що після цих занять діти не хотіли йти додому. Треба було бачити шестирічок, які з дорослим виразом обличчя танцюють менует, старанно намагаючись відтворити усі притаманні цьому танцю галантні рухи, потім так само натхненно вистукують ритм у шумовому оркестрі під музику Моцарта, співають ангельськими голосами моцартівську колискову й навіть займаються брейк-дансом та стоять на головах під музику Моцарта. На завершення семиденного Amadeus Campу діти презентували прем’єру свого музичного спектаклю «А хто з вас Моцарт?».

Цикл лекцій у межах освітньої програми для школярів у різних загальноосвітніх школах Харкова (куратор Олена Алмазіна). Діти дізнавалися про цікаві факти з життя Моцарта, знайомились із різними музичними інструментами, слухали музику в живому виконанні струнного квартету, флейти, вокалу. Найприємніше в таких зустрічах було те, коли діти після лекції підходили і продовжували ставити питання, цікавитися музичними інструментами, пробували зіграти, наприклад, на скрипці, а в одній із шкіл навіть подарували всім музикантам квіти.

Цикл безоплатних лекцій Amadeus Talk для усіх бажаючих молодіжною командою лекторів. Успіх цього підпроекту в тому, що кожного разу на лекціях Amadeus Talk було все більше слухачів. Саме так виховується абсолютно нове покоління людей мислячих та культурних. І саме такий підхід фестивалю до просвітництва та освітянства викликає захоплення і надихає наслідувати приклад.

ПОДІЯ 8

Міжнародні майстер-класи, які провели музиканти з шести країн Європи. Наприклад, солісти Фестивального оркестру, які виступали на найкращих європейських та світових сценах займалися з учнями та студентами різних музичних навчальних закладів Харкова в чудовій за своїми інтер’єрами та оснащенням ДМШ №5 імені Римського-Корсакова. А «Музиканти Лувру» попрацювали з музикантами OPEN OPERA UKRAINE, які спеціально приїхали на майстер-клас із Києва та Дніпра. Так, із рук у руки, з вух у вуха відбувався обмін школами, естетиками, досвідом, сучасними трендами європейських виконавських практик. Цю традицію KharkivMusicFestу теж важко переоцінити, адже саме такі практики дають надзвичайно потужний поштовх до розвитку, перспективу, надають сенсу всім діям і зусиллям фестивалю. Дітям і молоді не треба витрачати гроші на майстер-класи за кордоном: кращі з кращих прийшли до них самі. І якщо минулоріч це були майстер-класи найкращих українських інструменталістів, цього року фестиваль розширив кордони обміну до міжнародного складу.

ПОДІЯ 9

Крафтове пиво «Чарівна флейта». Це саме та ТОП-подія KharkivMusicFestу, яку неможливо описати. Її можна лише спробувати. Всі кияни, що як подарунок отримали спеціально зварене під фестиваль пиво — були в захваті. Вони смакували вже після відвідин фестивалю й на собі випробували словосполучення «післясмак». Пиво настільки натуральне, наскільки «натуральна» і актуальна класика. Тим паче, моцартівська. Не самий дешевий маркетинговий хід, але по-перше, це красиво, по-друге, концептуально, по третє, це теж колаборація масового й елітарного, фестивалю й міста.

ПОДІЯ 10

Концерт-закриття Моцарт-GALA. Оперні шедеври Моцарта під орудою Маестро Андрія Юркевича, диригентський жест якого, за словами музикантів, вже уособлює в собі саму Музику. Юркевич рухав усіма лініями концерту, аж до поклонів, розуміючи, що таке фестиваль і фестивальний гала-концерт. А він, до речі, констатував, що й фінал і сам фест вийшли яскравішими, ніж минулорічні. Кілька причин. Музиканти в оркестрі були заряджені спочатку. Явно позначився минулорічний досвід, і це відчувалося навіть слухачами в залі. Приїзд Юркевича підтвердив, що він входить у десятку найтоповіших диригентів світу. Відчувалося в усьому: в деталях роботи з оркестром, філігранному відчутті оркестру та публіки й навіть у ретельно продуманому складі солістів, які підходили одне одному за голосами, темпераментом і навіть за віком. Усі були одного покоління і в кожному відчувалося бажання співтворчості. Відкриття — Олександр Лапін соліст»Схід OPERA», якого зустрічали як Паваротті, на що заслуговувало його блискуче виконання.

Ольга СТЕЛЬМАШЕВСЬКА
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ