Україна не може існувати, не володіючи Кримом, це буде якийсь тулуб без ніг. Крим має належати Україні, на яких умовах, це байдуже, чи буде це повне злиття, чи широка автономія, останнє повинно залежати від бажання самих кримців
Павло Скоропадський — український державний, політичний і громадський діяч, військовик. Гетьман Української Держави

Від війни на Донбасі до Будди в Африці

XVII Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA оголосив переможців та переможниць
5 травня, 2020 - 10:51
БЕЗПЕРЕЧНА ТРІУМФАТОРКА ФЕСТИВАЛЮ — КИЯНКА ІРИНА ЦІЛИК З ФІЛЬМОМ «ЗЕМЛЯ БЛАКИТНА, НІБИ АПЕЛЬСИН»

Церемонія нагородження, як і весь фестиваль, відбулася онлайн.

Цьогоріч фестиваль встановив низку рекордів: понад чотири тисячі хвилин актуального документального кіна у вільному доступі, 250 віртуальних зустрічей у секції для професіоналів Docu/Про, 70 фільмів з адаптованими субтитрами для людей з вадами слуху і три фільми зі звукописом для незрячих.

Беззаперечна тріумфаторка фестивалю — киянка Ірина ЦІЛИК. Її повнометражний дебют «Земля блакитна, ніби апельсин» здобув головні нагороди і міжнародного конкурсу Docu/

Світ, і національного змагання Docu/Україна фільм. На думку журі Docu/Світ, «фільм вражає креативністю режисерських рішень та позитивністю персонажів» і «доводить нам, що створення фільму в жорстких умовах також може бути актом витривалості й позитивного впливу на родину та спільноту». Журі національної секції зауважило: «...Режисерка трансформує історію родини у складну багатошарову роботу з дивовижним мета-аспектом, який водночас ставить під питання і прославляє форму документального кіна».

Спеціальну відзнаку конкурсу Docu/Світ здобула присвячена венесуельським тюрмам «Причина» Андреса ФІҐЕРЕДО «за сміливість, за створення такої необхідної стрічки в країні, де кіновиробництво — це соціальний активізм».

«Це є досягненням — зробити так, щоб конструкція склалася в цілісний емоційний досвід». Саме це, на думку журі, здійснено у фільмі «Ґрейкі» Енріке РІБЕСА (Іспанія), який переміг у номінації Docu/Коротко. Спеціальну відзнаку конкурсу віддали фільму «Колообіг» Олексія РАДИНСЬКОГО (Україна—Великобританія), що «вирізняється неоповідним характером, простотою, ясністю і стислістю, які за короткий проміжок часу передають ландшафт Києва з художнього погляду».

У номінації Rights now! правозахисне журі й телевізійна платформа Current Time синхронно визначили переможцем «Опівнічного мандрівника» режисера-біженця із Афганістану Хассана ФАЗІЛІ (США—Катар—Канада—Великобританія). Журі присудило нагороду за чудове поєднання перспектив, переконливе зображення пересічної сім’ї в обнадійливому ракурсі, а також за засудження кризи біженців. За сильних і достовірних персонажів і здатність режисера кінематографічно передати актуальну й універсальну тему з такого погляду, щоб залучити й мотивувати глядача долучитися до розвитку чи ж вирішення питання, про яке йдеться у фільмі. Current Time заохотив Фазілі премією в розмірі $3000, позаяк режисер створив картину, яка «не лише робить визначний внесок у дискусію про людську гідність, свободу та рівність, а й... самим фактом свого створення виконує завдання застосувати принципи прав людини на користь героїв цього фільму».

Змонтована зі зйомок бійців АТО/ООС документальна драма «War Note» Романа ЛЮБОГО здобула одразу три нагороди: відзнаку в конкурсі Rights Now! разом з фільмом Ніколь ШЕФЕР «Будда в Африці» (ПАР—Швеція), приз пам’яті продюсера фестивалю Андрія МАТРОСОВА від організаторів Docudays UA та приз глядацьких симпатій (присуджується рейтинговим голосуванням авдиторії).

Головний приз підліткового журі одержав «Безсмертний» Ксенії ОХАПКІНОЇ (Естонія—Латвія) — справжній неігровий трилер, знятий у північноросійському місті Апатити. Підлітки підсумували: «Фільм показує проблеми тисяч понівечених людських доль. Головними героями картини є діти, а місто — тлом і символом системи, із якої не можуть вирватися кілька поколінь. «Безсмертний» — це саме той випадок, коли візуальні зв’язки породжують зв’язки смислові».

Стрічці «Панки» Масьї ОМСА (Нідерланди) дісталася спецвідзнака тінейджерського журі «передусім через винятковість і доповненість сюжетної композиції: фільм є доказом того, що комплексний конфлікт та видимі зміни персонажів не є «привілеями» ігрового кіно».

У межах індустрійної секції Docu/Про відбулася презентація українських документальних фільмів на стадії виробництва та постпродукції. Автор(к)и шести проєктів отримали вагомі заохочення.

«Сіль із Бонневілю» Семена МОЗГОВОГО — нагороду Українського інституту в розмірі 150 тис. грн на промоцію та дистрибуцію майбутнього фільму.

«Залізні метелики», ще одна історія Романа Любого про війну, — приз від телевізійної платформи Current Time у розмірі $2000.

«Щоденник нареченої Христа» Марти СМЕРЕЧИНСЬКОЇ — приз East Silver Caravan Award, який передбачає підтримку з розповсюдження стрічки на міжнародних кінофестивалях протягом року, і нагороду від німецького фестивалю DOK Leipzig — дві акредитації для відвідин фестивалю та фестивального ринку DOK Co-Pro Market цьогоріч у жовтні.

«Ельфова вежа» режисерки Поліни Кельм — нагороду розвитку талантів від Європейської асоціації документального кіна (DAE), що передбачає дві безкоштовні підписки на членство в DAE протягом одного року з доступом до сервісів Асоціації.

«Плай» режисерки Єви ДЖИШИАШВІЛІ — приз від організації Pitch the Doc. Нагорода передбачає консультаційну сесію з розробки та промоції фільму. Команду стрічки консультуватимуть визначні експерт(к)и від Pitch the Doc протягом року.

До 10 травня на платформі docuspace.org доступні 43 документальних фільми з конкурсних та позаконкурсних програм 17 Docudays UA.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Газета: 
Рубрика: