Зброю витягають грішники, натягують лука свого, щоб перестріляти жебраків та вбогих, заколоти правих серцем. Зброя їхня ввійде в серце їхнє і луки їхні поламаються.
Володимир Мономах, великий князь київський (1113–1125), державний і політичний діяч

Вперед у минуле

Як «1+1» «зіграв у ящик». Кілька питань до нового розважального шоу телеканала
21 серпня, 2015 - 12:42

Чотири ящики різного кольору. Чотири категорії — спів, танець, наука, спорт. Чотири зірки. І тільки один учасник «з народу», який може заробити 50 тисяч гривень завдяки своїй унікальності. Це — нове розважальне шоу «Вгадай ящик» на каналі «1+1», що стартувало минулої п’ятниці. Щоб «зірвати банк» у цьому телепроекті, учаснику потрібно позмагатися із представниками всіх чотирьох категорій. Зіркову команду суперників-експертів канал зібрав досить різноманітну — від Павла Зіброва до Наташі Корольової у секції співу, від Ганни Безсонової до Василя Вірастюка у секції спорту, від Владислава Ями до Варди (фіналістка чемпіонату світу по танцях на шесті, справжнє ім’я — Вардануш Мартиросян) у секції танців, а у секторі науки... учасники КВК Степан Казанін та Сергій Сивохо, які колись вчилися у вузах на технічних спеціальностях. А для журі «1+1» розстарався на московську зірку — Ксенію Собчак, яка оцінює конкурсантів у парі з Євгеном Кошовим із студії «Квартал 95». У своїх фірмових «окулярах-лисичках» і з яскраво червоними губами в поблажливій посмішці самовпевненої телезірки Ксенія манірно розтягує слова, коментуючи виступи, а ведучий шоу Юрій Горбунов послужливо переходить на російську. Але це — лише перші штрихи до образу телешоу.

У першому випуску встигли «зіграти в ящик» лише двоє учасників, адже програма триває недовго — всього 40 хвилин. Сорокарічний танцюрист і каскадер Віктор Бідний із Миколаєва та дванадцятирічна Анастасія Звєрєва із міста Рубіжне. Учасники із малих міст, та ще й зі сходу України, поблизу лінії фронту — це зараз тренд на телеефірах. Шкода, що раніше ці люди потрапляли в фокус камери хіба випадково. Війна вивела їх на екрани, але... не змогла змінити концепцію певних телевізійних шоу. Однак навіть розважальне шоу такого штибу може стати своєрідним соціологічним експериментом...

Віктор Бідний так і не став багатим. Чоловік представив свій номер — ірландський танець і відмовився продовжувати участь у шоу, забравши 1000 гривень. Про що свідчить той факт, коли людина відмовляється змагатися у талант-шоу і забирає навіть такі фактично мізерні на сьогоднішній час гроші? Може, про те, що Україні ще далеко не до бездумних розважальних шоу? Чи про те, що у нас до талант-шоу ставляться, як до легких грошей, боячись зайвий раз ризикнути, бо заробіток важливіший, ніж можливість розкрити себе?

Прикметно, що на дітей ця система і спосіб життя не наклали свій відбиток. Шестикласниця Анастасія Звєрєва прийшла на ефір із акробатичним номером, виступила в секції «Спорт», із легкістю завоювала любов аудиторії і журі і вирішила продовжувати далі боротьбу. А далі були категорії «Танець» і «Спів» — ось тут під софітами проступила «малоросійщина» у всій своїй телевізійній красі. Поняття «українського танцю», який мали виконати Анастасія та її «зірковий опонент» Влад Яма, викликали в останнього асоціації «вареники і борщ». А коли заграла музика, виявилося, що український танцюрист не має навіть приблизного уявлення, як може виглядати український танець. А в категорії «Спів» дівчинка мала позмагатися із заслуженою артисткою... Російської Федерації, естрадною співачкою Наташою Корольовою. Щоправда, артистка українського походження, проте із власним салоном краси на Садовому кільці у Москві. Під час революційних подій на Майдані співачка нібито і підтримувала українців, чекала, що все «розрулиться», але за знесеним пам’ятником Леніна шкодувала... Звісно, розбирати по кісточках усіх учасників, зіркові команди і світогляди членів журі — це зайве. Але такі деталі — вже самі по собі — промовисті.

Чомусь протягом усього випуску дуже багато згадували... алкоголь. То «талант не проп’єш», то як же так можна було станцювати «на тверезу голову», то п’яні танці на весіллях, то ірландське віскі... і на завершення вибір пісні для співочого раунду між Анастасією і Наташею — «Пропадаю я» Любові Успенської, виконавиці російського шансону і «міського романсу». Чи варто говорити, які емоції і враження викликає дванадцятирічна дівчинка, що співає: «Мама ради бога, я ни капли не пьяна?» На цьому моменті одразу пригадується ще одне талант-шоу каналу «1+1» — «Голос. Діти», але у цьому випадку між двома проектами не просто колосальна різниця, між ними глибока культурна і навіть цивілізаційна прірва. Так, це — різні формати, і ці телевізійні проекти — із зовсім різними цілями, але поява такого продукту як «Вгадай ящик» свідчить про те, що українські ефіри не просто не розвиваються — вони знову роблять крок назад.

...Анастасія Звєрєва також не захотіла йти до кінця і відкривати останній науковий «ящик». У нас готові співати і танцювати, а от до наукових батлів ставляться із острахом. Це — також показник популярності різних сфер, а також пріоритетів розвитку галузей і ставлення до них пересічних громадян. Сама поява розважального шоу «Вгадай ящик» в українському ефірі ставить багато питань. Що робить у кріслі журі українського телевізійного шоу російська журналістка, яка висловлюється за анексію Криму, хоча й в нечітких формах, називаючи це «приєднанням»? Чому в репертуарі співочих раундів на загальнонаціональному каналі з’являється російський шансон, тоді, коли з цим явищем активні громадяни вже давно борються і на радіостанціях і в маршрутках? І зрештою, чи актуальний сьогодні такий поверхневий розважальний формат на наших телеекранах? Телеменджери вважають, що актуальний. А за кількасот кілометрів від Києва, на лінії фронту відбувається зовсім інша «гра в ящик» із «русским миром» — і з далеко не таким оптимістичним кінцем.

Анна СВЕНТАХ, «День»
Газета: 
Рубрика: