Все можна виправдати високою метою — та тільки не порожнечу душі.
Павло Тичина, український поет, перекладач, публіцист, політичний і громадський діяч

Олексій Шовкуненко: Iмпресіоніст — у лещатах соцреалізму

20 липня, 2012 - 00:00
«ПОРТРЕТ БАЛЕРИНИ СКОРУЛЬСЬКОЇ» / «СИНЯ ВОДА»

Херсонський художній музей ще з 1981 року має ім’я Олексія Шовкуненка — народного художника СРСР, лауреата Державної премії ім. Т. Шевченка. Свого часу цей херсонець здобув визнання за кордоном, фактично заснувавши напрям індустріального пейзажу у школі соцреалізму. Проте сьогодні ім’я Олексія Шовкуненка майже невідоме пересічному українцеві, його мало згадують у сучасних мистецьких колах.

Перше — і чи не останнє — ґрунтовне дослідження творчості художника побачило світ ще 1983-го — це нарис-альбом Л. Владича «Олексій Шовкуненко». А 2009 року Херсонський художній музей видав збірку статей Міжнародної конференції до 125-річчя від дня народження митця. Проте періодичних і ґрунтовніших досліджень ні музей, ні будь-яка інша установа не проводили. На думку мистецтвознавця, співробітника Херсонського художнього музею Владислави ДЯЧЕНКО, цього недостатньо:

— Олексія Шовкуненка повноцінно досі не осмислено. Хоча його роботи сьогодні — це вже класика. Художник був корифеєм свого часу — другої половини ХХ століття. Шовкуненко не тільки писав картини, він був педагогом — професором живопису у тогочасному Київському художньому інституті (тепер — Київська академія мистецтв). Та незважаючи на це, дотепер майже недослідженим є ранній період його творчості. А слід зазначити, що він не був традиційним соцреалістом. На полотнах художника чітко простежуються елементи імпресіонізму, чим тоді йому й дорікали.

Молоді та юнацькі роки художника минули в Херсоні. Потім він навчався в Одеському художньому училищі, а згодом — у Петербурзькій академії мистецтв, у майстерні професора історичного живопису В. Савинського. 1937 року на Міжнародній виставці в Парижі Шовкуненко здобув золоту медаль як найкращий аквареліст. А 1958-го у Брюсселі «сріблом» відзначили акварельні та графічні роботи, присвячені будівництву Дніпровської ГЕС. Власне, ця серія — «Дніпробуд» — започаткувала напрям індустріального пейзажу у творчості Шовкуненка і в українському мистецтві загалом.

Як розповідає Владислава Дяченко, для полотен Олексія Шовкуненка характерні широкий мазок, яскраві соковиті фарби. Особливо виразним і майстерно виконаним у його роботах є світло-повітряне середовище.

У херсонському музеї зберігаються 152 твори художника, серед яких — живопис, графіка, пастелі та акварелі. Також роботи митця є в музеях Києва, Одеси та Миколаєва.

— Сьогодні соцреалізм Шовкуненка, можливо, не такий злободенний, але завжди актуальні професіоналізм і талант, чого херсонському художникові не бракувало, — наголошує мистецтвознавиця. — Адже митець фактично був імпресіоністом (хоча ніколи так про себе не казав) навіть у жорстких лещатах соцреалізму.

Ніна ПОЛІЩУК, Літня школа журналістики «Дня». Фоторепродукції надано Херсонським художнім музеєм
Газета: 

Додати коментар

Фото Капча
Введіть символи з картинки

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ