Єдина ознака, за якою пізнаємо народ, до того ж ознака незамінна й остаточна – єдність мови
Олександр Потебня, видатний український мовознавець, філософ, доктор філології, професор

«ДИКТАНТ»

25 жовтня, 2002 - 00:00

Докази цього надійшли днями від такого навченого державним і людським досвідом дипломатичного «важкоатлета», як посол Росії у Києві Віктор Черномирдін. Відповідаючи на запитання про можливість будівництва Росією газопроводу в обхід України, він упевнено заявив про те, що це питання «знято підписанням документів» про створення міжнародного газотранспортного консорціуму. Однак тут же не менш упевнено заявив про те, що якщо українська сторона буде затягувати з реалізацією домовленостей (стосовно консорціуму. — Авт. ), то Росія «буде вимушена» повернутися до цього варіанта. Схоже, посол вирішив (виступаючи у вівторок у прямому ефірі телеканалу ICTV) злегка натиснути на українських переговірників, що «забарилися» спільно зі своїми російськими колегами в процесі деталізації підписаних 7 жовтня у Кишиневі українсько-російських угод, котрі передбачають створення міжнародного консорціуму з питань управління українською газотранспортною системою. Після цього В. Черномирдін висловив переконання, що процес створення міжнародного консорціуму не буде затягуватися. «Ну, не повинен він затягуватися. Ну, як може затягуватися, коли є документи підписані. Є другий документ, який підписали два господарюючі органи — НАК («Нафтогаз України») і «Газпром» — про створення цього консорціуму», — сказав посол, який ще два тижні тому запевняв, що відмінність у думках викликана недостатньою інформованістю про причини і перспективи його створення. Отже, для нього не було таємницею, що в Україні є різні погляди на відповідність консорціумних договорів національним інтересам країни. Тоді Черномирдін висунув загалом прийнятну тезу: «Необхідно багато працювати, а не довго обговорювати», що говорить також і про те, що його автору відома і зрозуміла глибина проблем, які розділяють поки що переговірників. (Прем’єр-міністр України Анатолій Кінах через кілька днів після підписання згаданих вище міжурядових документів заявив про те, що створить державну міжвідомчу аналітичну комісію, яка буде проводити техніко- економічні розрахунки у зв’язку зі створенням міжнародного консорціуму. Чи не цей орган, судячи зі слів посла, «затягує» переговори?).

Але чи варто так відкрито виявляти нетерпіння тому, хто ратує за прозорість угод щодо газового консорціуму і за те, щоб переконати українську громадськість у його перевагах і економічній доцільності для України? Тим часом «недипломатичне» нетерпіння досвідченого дипломата (а реанімація Черномирдіним теми «обходу» нагадує саме такий прийом) не стільки працює на відкритість, скільки підіграє тим відвертим противникам і критикам цих українсько-російських угод, які вважають, що метою консорціуму є «перетворення нашої держави на неоколоніальний придаток Росії».

Крім того, у жорсткій позиції Черномирдіна, не виключено, може бути присутній не тільки елемент переговорної гри. Недарма ж джерело в уряді Росії, яке запевняло, що російсько-український газотранспортний консорціум може стати юридичною особою вже через місяць, також повідомило агентству Інтерфакс, що Росія не відмовляється від альтернативних українському маршрутів транспортування газу в Європу. «Всі яйця в один кошик ніхто складати не збирається», — сказав він, ніяк не пов’язуючи це з позицією української сторони щодо втілення у життя нинішніх газотранспортних домовленостей. Так що загроза «обходу», можливо, є не тільки інструментом російських інтересів у «газових» відносинах з Києвом. Щоправда, на неї українській стороні є чим відповісти. Міжнародне енергетичне агентство (IEA) пропонує залучити європейських газотрейдерів до газотранспортного консорціуму, про що інформував його виконавчий директор Вільям Ремзі.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ