Доля випробовує тих, хто намірився іти до великої мети, але сильних духом не спіймає ніхто, вони зі стиснутими руками вперто і сміливо ідуть до наміченої мети.
Катерина Білокур, українська художниця, майстер народного декоративного живопису

У черзі за євростандартом

або Як із цивілізованих норм зробити проблему
30 вересня, 2000 - 00:00

I з завтрашнього дня в Україні планувалося запровадити
обов’язкове страхування громадянської відповідальності власників транспортних
засобів. Однак, як повідомили вчора «Дню» в департаменті розгляду претензій
Моторного (транспортного) страхового бюро України, виконання цієї постанови
відкладено на невизначений час, оскільки ДАІ та відповідні служби ще не
розробили систему стягнень, якщо немає страхового поліса у водія. До того
ж вартість поліса коливається між 79 і 195 гривнями залежно від типу автомобіля
та об’єму двигуна, а для тих водіїв, які користуються транспортними засобами
за генеральним дорученням, «світить» набагато більша сума, адже їм треба
одержувати тимчасовий талон, а щоб його одержати, потрібно вистояти не
одну годину в чергах, безповоротно втративши не одну нервову клітину, викласти
досить велику суму і лише після одержання його можна одержувати страховий
поліс. У МРЕВ № 5 м. Києва жоден із співробітників, котрі погодилися поспілкуватися
з кореспондентом «Дня», не зміг пояснити систему, згідно з якою проводитиметься
перевірка наявності страховки і встановлюватиметься стягнення. Однак у
вівторок, торкаючись практичних аспектів запровадження обов’язкового страхування
в Україні автовласниками відповідальності перед третіми особами, глава
МТСБУ уточнив, що ДАІ здійснюватиме контроль за наявністю страхових полісів
у водіїв і проводитиме роз’яснювальну роботу. Усі спроби отримати яку-небудь
інформацію в Головному управлінні ДАІ МВС України, де кореспондентів «Дня»
відправляли (по телефону) то на склад, то в бухгалтерію, також не увінчалися
успіхом. На прес-конференції у вівторок у Києві президент МТСБУ Микола
Лутак зазначив, що цей вид страхування відповідає світовій практиці захисту
конституційних прав громадян, постраждалих у ДТП, і діє в більшості країн
світу, з-поміж них в усіх розвинутих європейських, а також у пострадянських
Естонії, Латвії, Грузії, Казахстані та Білорусі, повідомляє Інтерфакс-Україна.
Розмір уніфікованого страхового забезпечення в країнах ЄС становить $500
тис., що передбачає поетапне його запровадження в Україні, зазначив М.
Лутак. В Україні страхове відшкодування оцінюється в межах 500 грн. — 8,5
тис. грн. (життя) і 500 грн. — 25 тис. грн. (майно). М. Лутак підкреслив,
що до внесення відповідних змін у законодавство, зокрема, до Адміністративного
кодексу, не штрафуватимуть тих, котрі не мають страхового поліса. За даними
МТСБУ, сьогодні в Україні — 10 млн. автовласників, з яких десь 50% є постійними
користувачами автозасобів. За період із 1997 року застрахували свою громадянську
відповідальність 4 668 864 автовласників.

У дворі МРЕВ №5 міста Києва кореспондентові «Дня» вдалося
поспілкуватися з водіями, які просили не називати їхніх прізвищ і яких
насамперед торкнеться нововведення.

Станіслав О.: — Страховий поліс оформляти я поки
що не збираюся. Нехай вони там, «нагорі», розберуться, а потім уже видають
постанови і стягують гроші. Та й до того ж ні в Правилах дорожнього руху,
ні в Цивільному кодексі немає відповідних статей про обов’язкове страхування.

Василь В.:

— Я думаю, що штрафувати нас почнуть уже з 1 жовтня, хоч
відповідних розпоряджень ще й немає. Однак це ще на кого потрапиш. Оформляти
поліс я поки що не збираюсь, адже відповідних постанов поки що немає. Та
й до того ж мені треба оформити тимчасовий талон, на оформлення якого,
скоріше, піде не один день і досить багато грошей. А взагалі, я не бачу
сенсу оформлення поліса саме тепер, коли немає поправок до Правил дорожнього
руху і до Цивільного кодексу, отож усе це може виявитися черговою пірамідою,
яка завтра впаде.

Андрій П.:

— Напевно, поліс оформити треба, хоч я не зовсім розумію,
навіщо він потрібен, мені цього просто ніхто «популярно» не пояснив.

КОМЕНТАР

Олександр СОСІС, генеральний директор УАСК АСКА:
Дуже часто у винуватця ДТП просто немає коштів сплатити завданий збиток.
Тому в усіх розвинених країнах не існує іншого механізму, крім обов’язкового
страхування. Адже для цих цілей немає якихось спеціальних державних фондів.
Тому купити страховий поліс — це громадянський обов’язок, який, проте,
наші люди виконують дуже неохоче. Хоча тих, хто має купити страховий поліс
значно більше, ніж тих, хто зможе отримати за ним відшкодування. Страхові
компанії в цьому випадку виконують роль перерозподільника коштів. При цьому
держава має стежити за тим, щоб ціна страхування не тільки не давала страховим
компаніям розоритися, а й надміру збагачуватися. У деяких країнах у такому
випадку для страхових компаній встановлюється поріг рентабельності. В усякому
разі механізм має діяти, й страхове відшкодування виплачуватися. Хоча щодо
суми страхового відшкодування теж все не зовсім гладко. Максимальний поріг
для відшкодування збитку майна встановлено в 25 тис. гривень, а за життя
людини — 8,5 тис. гривень. За нормальною людською логікою, має бути навпаки,
інакше виходить, що людське життя оцінюється дешевше вiд заліза. З 1 жовтня
змінами в правила дорожнього руху передбачено, що із собою водій повинен
мати поліс обов’язкового страхування. Однак це не означає, що з 1 жовтня
водії, які не мають полісів, будуть оштрафовані. Певний час, дійсно, слід
пояснювати власникам автомобілів необхідність страхування. Але цей період
повинен мати закінчення. А потім ДАІ має застосовувати штрафні санкції
до порушників, інакше з ідеї обов’язкового страхування просто нічого не
вийде.

Підготувала Юлія ШАЙДА, «День»

Михайло ЗУБАР, «День»  ФОТО ВОЛОДИМИРА РАСНЕРА / «День»  КОЖЕН ВОДІЙ ПРОВОДИТЬ БЛИЗЬКО 6—8 ГОДИН В ЧЕРЗІ ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ОТРИМАТИ ТИМЧАСОВИЙ РЕЄСТРАЦІЙНИЙ ТАЛОН  I з завтрашнього дня в Україні планувалося запровадит
Газета: