Терпіть кайдани – то всесвітський сором, забуть їх, не розбивши, – гірший стид.
Леся Українка, українська письменниця, перекладачка, культурна діячка

Чи важко бути мером?

4 вересня, 1999 - 00:00

Карен ГАЗАРА, мер Спрінгфілда, Іллінойс, США:

— Потрібно сказати, що наша стабільність є відносною, у нас також є економічні проблеми. Ми маємо поєднувати наявні ресурси з потребами громадян. Але очікування американців набагато вищі, тобто наш економічний розвиток дозволяє сподіватися в майбутньому принципово іншого. Наші проблеми в цілому дуже схожі, але, на жаль, в Україні вони кількісно та якісно більші. Україні вкрай необхідні зміни в податковому законодавстві, допомога виробництвам, ремонт доріг, перегляд системи водо- та газопостачання. У США місцеві бюджети мають значні надходження від податку на нерухомість. Це стабільне і постійне джерело. Але поки земля не стане товаром, який можна було б продавати, для України це неможливо.

Саме мер має забезпечити сприятливий інвестиційний клімат у місті. Я бачу, які серйозні проблеми стоять перед українськими містами, і розумію, що цей процес буде довготривалим. Та, враховуючи напружену роботу багатьох українських мерів, я впевнена, що перспективи кращого майбутнього є!

Віктор БОЛОБАН, мер Світловодська, Кіровоградська область України:

— Основні проблеми, які стоять перед українськими містами, можна звести до кількох напрямків: залучення приватного капіталу і вкладання його безпосередньо у виробництво, реорганізація житлово- комунального господарства, проведення роботи із енергозбереження. Звичайно, це далеко не повний перелік. Але, на мою думку, найважливіша проблема сьогодні — це позиція споглядання пересічних громадян у процесі розв'язання тих чи iнших проблем. Мерія не зможе досягти необхідних результатів без підтримки громади. Необхідно об'єднати зусилля малого бізнесу, міської влади і громади. Тільки тоді можливі зміни.

Порівнюючи роботу мерів американських та українських міст, змушений констатувати, що це, як кажуть в Одесі, «дві великі різниці». Мер у Сполучених Штатах має певні повноваження, існує чітко окреслене коло питань, що належать до його компетенції, тому рештою він не займається, оскільки на те є відповідні органи. У нашій же системі мера часто намагаються перетворити на колишнього першого секретаря міськкому партії: він має відповідати за все! Тому, коли ми з пані Газарою вели дискусії, які питання належать до компетенції мера у США й в Україні, вона дивувалась: вибачте, а чим тоді у вас займається решта?

Водночас, якщо, наприклад, мер Спрінгфілда вносить пропозицію до штатного або федерального уряду, він знає, що ця пропозиція буде відпрацьована. Наша дійсність доводить, що такого зворотного зв'язку немає. Можна гукати «нагору» скільки завгодно, але всі проблеми знову й знову скидатимуться на місця. Якщо у США мер на запитання, які проблеми є у вашому місті, відповідає, що у підпорядкованiй йому акваторії почав вимирати якийсь метелик, то, згадавши про своє наболіле, залишається тільки подумати: мені б ваші проблеми!

Підготувала Юлія ШАЙДА
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ