Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Прийшов, представив, розмістив

Український банк уперше вийшов на ринок єврооблігацій
25 грудня, 00:00

Для більшості українських корпорацій зараз особливо актуальним є питання залучення довгострокових ресурсів для розвитку. З огляду на це ринок єврооблігацій давно знаходився в полі зору вітчизняного банківського співтовариства, але не був доступний у більш дотикових формах. Ситуація змінилася в грудні поточного року. Піонером на фактично terra incognita для українських приватних компаній став дніпропетровський ПриватБанк, який здійснив розміщення єврооблігацій.

ЯК ВСЕ ПОЧИНАЛОСЯ

19 грудня 2003 року успішно завершилося розміщення на європейському ринку трирічних облігацій участі в кредиті ПриватБанку (Loan Participation Notes). Фактично за 10 днів банк розмістив єврооблігацій на суму 100 млн. доларів США. Держателями паперів ПриватБанку стали найбільші банки та приватні інвестори з Великої Британії, Данії, Греції та інших країн світу.

Проте технічно сам вихід на ринок єврооблігацій хоч і став кульмінацією операції, проведеної банком, але був не самим трудомістким. До цього банк протягом тривалого періоду вів копітку роботу над отриманням публічної оцінки міжнародних рейтингових компаній. Плодом зусиль стало отримання ПриватБанком рейтингу Standard & Poor’s і статусу поки що єдиного серед українських банків володаря рейтингів кількох найбільших міжнародних агентств. Але незважаючи на роботу, яка робиться для підвищення рівня прозорості діяльності, рішення про можливий вихід банку на ринок єврооблігацій викристалізувалося, очевидно, лише в кінці минулого року. І вже в поточному році було визначено лід-менеджера випуску паперів банку — швейцарський інвестиційний банк Credit Suisse First Boston (СSFB). До речі, в ПриватБанку вважають, що багато в чому вдале розміщення випуску було зумовлене високим рівнем професіоналізму дій банку-менеджера з розміщення. Разом із тим вибір лід- менеджера не можна назвати випадковим — СSFB є одним із лідерів розміщення облігацій і компаній із країн СНД. Крім цього, не було необхідності знайомитися — ПриватБанк і CSFB вже не один рік працюють разом у рамках реалізації різних міжнародних проектів. Підготовка випуску не афішувалася, і на вітчизняному ринку про неї дізналися вже напередодні виходу на ринок: міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor’s присвоїло сертифікатам участі в кредиті ПриватБанку рейтинг «В-». Міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings також присвоїло «євробондам» ПриватБанку підсумковий довгостроковий рейтинг «В-». Лід-менеджер випуску після проведення презентацій ПриватБанку в Москві, Гонконгу, Сінгапурі, Лондоні, Женеві, Цюріху та Афінах встановив даному випуску відсоткову ставку в розмірі 10,875%, після чого папери й були розміщені в повному обсязі. При цьому розміщення облігацій участі в кредиті ПриватБанку проходить на стандартних міжнародних умовах для такого типу випуску. Залучені кошти ПриватБанк збирається використати для збільшення обсягів кредитування реального сектора економіки: як юридичних, так і фізичних осіб.

ЄВРООБЛІГАЦІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ДОВІРИ

Ясно, що при розміщенні єврооблігацій річ не в прориві і не в успіху. Для компанії з країни, суб’єкти господарювання якої практично невідомі міжнародному ринку, «усмішка фортуни» означає багаторічну працю з формування як самої структури емітента за міжнародними стандартами, так і обов’язкового визнання інвесторами надійності позичальника.

Досягнути такого рівня довіри дуже непросто, а особливо для банку: інвестори, як правило, при інших рівних умовах віддають перевагу цінним паперам добувних компаній, компаній-виробників, а не банків. Проте, провівши класичне з погляду відповідності європейським стандартам розміщення, банк отримав високі рейтинги і показав, як необхідно працювати на ринках, щоб забезпечити собі та країні довіру інвесторів. «У ході роад-шоу випуску ми провели презентації ПриватБанку в різних країнах світу і бачили, що наша позиція, наша стратегія і пріоритети зрозумілі інвесторам і знаходять підтримку. Спілкуючись із представниками найбільших міжнародних банків і компаній, я чітко бачу значний інтерес до України як перспективного ринку. Те, що ми досягли фінансової стабільності у фінансовій сфері, демонструємо щорічне зростання економіки — це, за великим рахунком, відкриття для Заходу. Сьогодні Україна та українські компанії вельми привабливі для інвестицій, проблема лише в тому, що ми не «розкручені» на ринку. Адже ринок капіталів — це такий самий ринок, як і ринок товарів і послуг. Наше завдання — зробити Україну пізнаваною, широко представленою торговою маркою, якій довіряють інвестори. Як показав досвід першого розміщення банківських паперів — це завдання цілком вирішуване», — так прокоментував настрій західних інвесторів стосовно українських позичальників голова правління ПриватБанку Олександр Дубілет. Проте більш наочно продемонстрував зростаючий інтерес до українських позичальників той факт, що обсяг заявок інвесторів на придбання паперів ПриватБанку перевищив обсяг випуску. Можна стверджувати, що тепер для інвесторів Україна — це вже не абстрактне поняття, а певний рівень довіри.

Разом із тим подібний інтерес інвесторів не поширюється на велику частину українських банків. Зокрема, на думку експерта рейтингової компанії Fitch Rating Джеймса Лонгстона, проблема полягає в тому, що більшість українських банків все ще не мають необхідного потенціалу для випуску єврооблігацій. «Для них це дуже ризиковано через їхній низький рівень ліквідності. Показники роботи українських банків говорять про те, що вони все ще не готові до цього», — відзначив експерт, додавши, що на загальному фоні банківської системи України вихід на міжнародний ринок позик ПриватБанку вже означає успіх.

СТВОРЕННЯ КРЕДИТНОГО ПРОСТОРУ

Банально, але факт: прогресивна і перспективна банківська система України, як і раніше, не має грошей в достатній кількості для здійснення фінансування «будівництв століття» навіть у локальному масштабі. Брак довгострокових інвестицій стримує розвиток вітчизняних компаній. Безумовно, не все так погано. Банківська система нарощує ресурсну базу і це добре видно на динаміці приросту сукупного кредитного портфеля. За даними НБУ, за підсумками 11 місяців обсяг кредитування банками реального сектора економіки країни збільшився на 54,8% — до 65,1 млрд. гривень. Але процес нарощування власних ресурсів в українських банках вимагає часу. Поки ж наявні ресурси, що як за тривалістю, так і за вартістю все ще нездатні вирішувати значущі завдання в промисловості. А гроші для цього потрібні вже зараз. Із можливих виходів із ситуації — розміщення єврооблігацій. Але тут виникає питання прибутковості, під яке притягуються ресурси. Залучити кошти при високому рівні прибутковості не тільки невигідно, а й негативно позначається на іміджі. Оцінюючи розміщення випуску єврооблігацій ПриватБанку, доводиться порівнювати лише з російськими банками-позичальниками. Проте результати порівняння цілком прийнятні. Фактично вартість розміщення облігацій ПриватБанку відповідає параметрам розміщення аналогічних за величиною російських банків. «Розміщення єврооблігацій в такому обсязі і на такий термін ми вважаємо досить ефективним», — відзначає Олександр Дубілет. За його словами, проблема більш високої прибутковості в українських емітентів полягає в недостатньо високому кредитному рейтингу України, а також у відсутності у вітчизняних емітентів напрацьованої кредитної історії. «Російські банки активно працюють на міжнародних ринках капіталу вже третій рік, мають великий досвід розміщення і кредитну історію, а сама Росія має більш високий кредитний рейтинг, ніж Україна. Доводиться долати певну недовіру інвесторів до нової країни. Крім того, російські чи польські банки за рівнем капіталізації значно перевершують українські. Але з урахуванням умов, суми та терміну розміщення, а також низького рівня довіри європейських інвесторів до України, прибутковість євробондів ПриватБанку є оптимальною» — відзначив Олександр Дубілет.

Коментуючи вихід першого вітчизняного банку на міжнародний ринок, голова правління Національного банку України Сергій Тігіпко сказав, що з урахуванням істотного обсягу залучення коштів, встановлена ПриватБанком ставка прибутковості не є занадто великою. Проте, на думку головного банкіра країни, прибутковість за єврооблігаціями ПриватБанку могла б бути меншою. «Я думаю, що на рівень такої ставки трохи негативно вплинув час виходу на ринок. Все-таки перед кінцем року багато інвесторів згортають портфелі. Я можу передбачити, що наступне розміщення на початку року, якщо воно буде десь у лютому, буде за більш низькою ставкою», — повідомив журналістам свій прогноз голова НБУ.

Можна відзначити, що успішне розміщення єврооблігацій ПриватБанку відбулося, насамперед, завдяки його впевненій позиції на фінансовому ринку, а також за рахунок зрозумілої всім (клієнтам, акціонерам, інвесторам) стратегії розвитку банку, його ідеології роботи на ринку. Крім того, важливим чинником, який вплинув на успішність залучення коштів шляхом розміщення єврооблігацій, стала абсолютна прозорість його роботи. Розмістивши єврооблігації, ПриватБанк фактично першим з українських банків приступив до створення позитивної кредитної історії на міжнародному ринку. Основним досягненням цієї події можна вважати прорив у напрямі європейських ринків капіталу.

Адже якщо запитати керівників вітчизняних металургійних чи хімічних підприємств про те, чи готові вони освоювати багатомільйонні доларові кредити за прийнятною ставкою, то позитивна відповідь не примусить себе чекати. А в світлі загостреної напередодні вступу до Світової організації торгівлі проблеми технічного переозброєння для підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств така відповідь легко прогнозована. Разом із тим вітчизняна банківська система поки що не готова як за термінами, так і в необхідних обсягах задовольнити зростаючий попит. При всій просуненості порівняно з іншими галузями банківський сектор все ще не наростив достатні «мускули» для реалізації тривалих кредитних програм, направлених, наприклад, на заміну прокатного стану меткомбінату чи зведення домни. З iншого боку, при всіх симпатіях до економічних успіхів України міжнародні фінансові гранди не поспішають прямо кредитувати українських споживачів, цілком усвідомлюючи рівень ризикованості таких операцій для іноземного інвестора. Очевидним виходом стає залучення українськими банками ресурсу на міжнародному ринку позик і, зокрема, ринку єврооблігацій. При реалізації подібного плану для інвесторів стає вельми цікавим розміщення коштів під відсотки, що перевищують середні по ринку, а для українських банків вигідне отримання ресурсу, що дозволяє провести кредитування українських позичальників у великих масштабах і на значні терміни, перенаправляти при цьому власні кошти на більш відповідне для цього споживче кредитування. Перешкодою при реалізації такого плану до останнього часу була відсутність прецедентів. ПриватБанк створив такий прецедент. І тепер можна сподіватися на якщо і не єврооблігаційний бум, то принаймні на «рецидив» у інших українських корпорацій.

КОМЕНТАРІ

Сергій ТІГІПКО, голова правління Національного банку України:

— Я знаю про те, що ПриватБанк збирається ще дорозміститися. Якщо банк зробить дорозміщення і це дорозміщення пройде на рівні 25—50 млн. доларів, то я вважаю, що це буде дуже вдала операція, на яку можуть рівнятися всі банки України. Я знаю, що готуються й інші банки до таких випусків і їм вже буде легше... Ми уважно стежимо за тим, як поводяться ці цінні папери: поводяться дуже добре. Торгівля по 101,5%, але по дуже маленьких портфелях. Хто хоче купити 4—5 млн., то вже по 104%. Це свідчить, що попит є великим.

Джеймс ЛОНГСТОН, експерт Fitch Rating:

— Сам вихід на міжнародний ринок позик вже означає успіх для українського банку. З одного боку, банк завдяки цьому кроку стане більш зрілим і зможе створити навколо себе кредитний простір, з iншого — це дуже дорога операція для українського банку. Безсумнівно, іншим банкам буде легше, оскільки ПриватБанку вже вдалося налагодити ділові відносини з інвесторами та створити позитивне середовище для співпраці.

Олександр ДУБІЛЕТ, голова правління ПриватБанку:

— Сьогодні ми пройшли шлях, який відкриває європейський ринок капіталу іншим банкам і приватним компаніям України. Європейський ринок капіталу — це конвеєр. Успіх першого розміщення дає шанси іншим банкам пройти цей самий шлях швидше і отримати очікуваний результат. І я думаю, що сьогодні для нас дуже важливий не тільки сам факт випуску облігацій і залучення в країну додаткових ресурсів. Важливе те, що ПриватБанк і Україна вийшли на ринок приватних позик і стали більш знайомими, зрозумілими інвесторам. Пройти цей шлях першими було дуже непросто.

Олена ІГНАТЬЄВА, начальник відділу з обслуговування інституційних клієнтів департаменту фондових ринків і інвестицій Парекс-Банк (Латвія):

— Звичайно, на ринок першими вийдуть найбільші банки країни — державні або приватні, якщо хочете, лідери галузі. Випадок із ПриватБанком не є винятком. Український ринок дуже перспективний. Серйозні українські банки та компанії отримали приклад успішного залучення коштів. Зараз час розробляти стратегії довгострокового фондування і зниження відсоткової маржі. Це тривалий і складний процес, у якому компаніям необхідна допомога кваліфікованих радників і, головне, необхідно усвідомити, що успіх у цій роботі не прийде за один місяць. Працювати треба багато і довго. Але інвесторів завжди приваблюють зростаючі ринки, а Центральна і Східна Європа вже кілька років зростає швидше нiж багато розвинених країн. Крім того, ставки тут все ще високі.

ДОВІДКА

На частку ПриватБанку припадає 14% загального обсягу коштів приватних вкладників банківської системи країни, а також 29% від сукупної суми наданих фізичним особам кредитів. За станом на 1 грудня 2003 року розмір чистих активів ПриватБанку становив 10 млрд. 365 млн. грн. ПриватБанк також займає лідируючі позиції в основних сегментах банківського ринку країни: на сьогодні банком випущено понад чотири мільйони пластикових карт (43% від загальної кількості карт, емітованих українськими банками). Мережа обслуговування пластикових карт банку нараховує 1 028 банкоматів, 12 946 POS-терміналів. Національна мережа банківського обслуговування ПриватБанку включає 1 447 філіалів і відділень по всій території України.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати