Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Херсонщина напередодні виборів

Спостерігачі ОПОРИ розповіли про перебіг кампанії на фінішній прямій
18 липня, 20:21
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

У липні 2019 року позачергова парламентська передвиборча кампанія на п’яти округах Херсонської області мала конкурентний і конфліктний характери. Претенденти на парламентський мандат значно активніше використовували ЗМІ, соціальні мережі та зовнішні рекламні носії для передвиборної агітації. Суттєво зросли активності в округах та випадки «чорного піару». Кандидати почали використовувати суд та звернення до правоохоронних органів як частину передвиборчої стратегії. Збільшилась і кількість візитів представників виборчих списків партій. Про це повідомили спостерігачі громадської мережі ОПОРА в Херсонській області під час прес-конференції.

АКТИВНІСТЬ ПАРТІЙ

За даними ОПОРИ, політичні партії не проводять прямої до виборців активної кампанії, а їхні місцеві структури обмежуються здебільшого адмініструванням наметів та поширенням друкованої агітаційної продукції. Певна активізація відбувається під час візитів лідерів, але навіть візит політиків з першої десятки партійного списку не призводять до масових заходів.

Представники політичних партій здебільшого звузили взаємодію з виборцями за допомогою медіа, поширення друкованих матеріалів та соціальних мереж. Така практика, з одного боку, є намаганням політичних сил забезпечити більш широке охоплення виборців при менших організаційних та матеріальних витратах. Але тим самим виборці не мають практичної можливості взаємодіяти із кандидатами шляхом участі в зустрічах з ними, мітингах або інших масових заходах.

ЛІДЕРИ

Якщо у попередні тижні кампанії регіон відвідали лише кілька лідерів політичних партій, то ближче до дня голосування Херсонщина потрапила у «приціл» кандидатів від кількох партій. 5 липня область відвідав лідер «Опозиційної платформи – За життя» Юрій Бойко, 17 липня – лідер списку «Опозиційного блоку» Сергій Мураєв. 13 липня відбувся візит і концерт лідера партії «Голос» Святослава Вакарчука.

Окрім лідерів впродовж липня на Херсонщині перебували з візитом Еміне Джапарова (№4 у списку партії «Українська стратегія»), Мустафа Джємілєв (№6) та Ахтем Чийгоз (№8) з «Європейської Солідарності», Інга Маковецька (№4), Денис Силантьєв (№15) та Василь Амельченко (№16) з Радикальної партії Олега Ляшка.

КОМІСІЇ

Процес та результати формування складу дільничних виборчих комісій для проведення голосування були значно якіснішими порівняно з попередньою президентською кампанією. Кандидати в народні депутати та політичні сили достатньо активно залучились до формування складу ДВК, хоча у деяких випадках виникала потреба «доукомплектації» ДВК з боку ОВК. Те, що здебільшого розміри комісій є мінімальними, облегшило процес їх формування, вважають спостерігачі ОПОРИ.

ПОРУШЕННЯ

На першому місці по кількості порушень виборчого законодавства та відповідно заяв до правоохоронних органів в липні залишається зовнішня реклама кандидатів без вихідних даних або з певними невідповідностями. Цим «грішили» кандидати Сергій Герасимюк, Валерій Кулешов, Зоя Бережна, Володимир Сальдо, Михайло Опанащенко, Євген Рищук, Іван Вінник та інші.

Спостерігачі ОПОРИ також фіксують зовнішню рекламу з ознаками прихованої агітації, орієнтованої на «день тиші» – білборди не містять зображень та прізвищ кандидата, але виконані у впізнаваній стилістиці та мають відповідні гасла. Також під агітацію, яка заборонена в «день тиші» та безпосередньо в день голосування, можуть підпасти таблички з назвами вулиць від благодійного фонду кандидатів, на яких міститься їх імена та прізвища.

На другому місці порушення ведення політичної агітації. Низка кандидатів у липні продовжують залучати посадових осіб до своєї кампанії. Найпопулярнішим «каналом» розповсюдження позитивних відгуків про діяльність кандидатів залишаються районні ЗМІ. Наприклад, у газетах 186-го округу кандидати Євген Рищук та Василь Зеленчук заручилися підтримкою представників медичної галузі (головного лікаря Херсонської обласної дитячої туберкульозної лікарні та головного лікаря Олешківської лікарні). А кандидат до парламенту в 184-му окрузі Ігор Колихаєв не тільки має письмові подяки від чиновників в газетах, а й постійний супровід під час своїх зустрічей з виборцями.

Ще одна негативна традиція, яка продовжується – використання релігійної теми. Наприклад, благодійний фонд кандидата в 185-му окрузі Павла Філіпчука розповсюджує «православний календар», а кандидата в 182-му окрузі Василя Федіна на заходах постійно супроводжує секретар Херсонської єпархії УПЦ протоієрей Максим.

На третьому місці серед порушень непрямий підкуп виборців, який здебільшого здійснюється через благодійні фонди кандидатів. Масштаби цього методу різні – від роздачі морозива дітям та лотерей з призами до ремонту шкіл, організації свят за участі зіркових гостей та відкриття спортивних майданчиків та реставрації парку.

«ЧОРНУХА»

В останній тиждень перед виборами стали масовими випадки «чорного піару». Тільки 13 липня у Херсоні були зафіксовані 2 випадки – роздача газети в стилі партії «Слуга народу» з негативними матеріалами про майже всіх кандидатів в народні депутати в 182-му окрузі та листівки з ознаками «чорного піару» проти кандидата Володимира Сальдо.

16 та 17 липня Херсон та 186-ий округ «засипали» листівками проти кандидатів від партії «Слуга народу». В Олешках та селах району масово розповсюджували «чорний піар» проти самовисуванця Євгена Рищука, в Новій Каховці – друковану продукцію проти Ігоря Колихаєва. Також в липні відбувся підпал автівки довіреної особи кандидата від партії «Слуга народу» Павла Павліша, який представники штабу пов’язують з виборчими перегонами.

ДЖИНСА

За першу половину липня лише 35% видань Херсонщини вдались до маркування політичної реклами. Незважаючи на те, що до виборів залишилось менше тижня, редакції продовжують видавати матеріали з явними ознаками замовності та агітації за звичайний медійний контент. Навіть передвиборчі програми кандидатів розміщуються без жодних маркувань. Водночас, спостерігається поступальне зростання відсотка друкованих ЗМІ, які починають маркувати даний контент у відповідності до законодавства

Під час другого тижня липня кандидати розмістили 86% матеріалів з ознаками замовності, а партії – 14%. Лідерство за матеріалами з ознаками замовності у представників 185-го округу. Сергій Хлань має 13,5% від загальної кількості матеріалів, на другий сходинці Павло Філіпчук з 10,8%, на третій з однаковим відсотком 8,25 % розмістились кандидат по 185-му округу Олександр Кістечок та лідери 184-го виборчого округу Іван Вінник та Ігор Колихаєв.

Деяким кандидатам виявилося замало місця в районних газетах і вони запровадили цілі спецвипуски, присвячені своїй діяльності. Так, окремий випуск газети «Новий день» був присвячений кандидату Юрію Одарченку, «Гривни» – Павлу Білецькому. Також окремі газети були повністю присвячені Павлу Філіпчуку, Василю Зеленчуку, Сергію Рибалці, Євгену Рищуку, Олегу Предместнікову.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати