Всяка денаціоналізація зводиться до поганого виховання, до моральної недуги...
Олександр Потебня, видатний український мовознавець, філософ, фольклорист, етнограф

Держсекретар: успішне минуле і ефективне майбутнє

Успішне адміністрування забезпечує порядок та довіру людей до влади
4 лютого, 2021 - 16:48

Ось ми і перерахували з Вами всі одиниці самоврядування в Україні. Фактично на громадах, районах, громадах-містах і закінчиться їх перелік. Крім самоврядних одиниць, в Україні має діяти державна влада в особі президента, уряду, Верховної Ради та суддів.

Щодо долі президента і того, чи має місце президентська посада в Україні як така, то наразі багато дискусій. Я ж вважаю, що президент має залишитися, але його роль і обов'язки мають бути іншими. Проміжною з’єднувальною адміністративно-управлінського ланкою між самоврядними одиницями і державною владою має бути область.

Була серед моїх колег точка зору, в багатьох моментах, дуже переконлива в тому, що система державних адміністрацій має залишитися в Україні, але розпочинатися з області, тому що саме це, начебто, мало б утримувати вертикаль державної влади в нашій державі.

Я ж з цим категорично не згодний. Я переконаний, що якраз вертикаль державних секретарів від громади до державного секретаря Кабінету Міністрів, який підпорядковується Сенату, і має бути основною гілкою державної влади – влади,  як добре злагодженої машини. Тому я не думаю, що нам необхідна обласна державна адміністрація.

Я переконаний, що керівна верхівка в області має складатися саме з представницької влади у формі обласної ради, що відображає представницькі влади районів, міст-громад, області та з виконавчої влади, але не державної адміністрації чи адміністрації губернатора області, чи префекта (були і такі ініціативи), який представляє уряд та Президента України. Голова обласної ради ж має бути головою обласного виконавчого комітету, а державний секретар має бути тим, хто гарантує державність діяльності в області.

Державний секретар обласної ради має підпорядковуватися державному секретарю Кабінету Міністрів. Ні префект, ні обласна адміністрація, ні якась інша перехідна, чи проміжна форма президентської чи прем'єрської влади на рівні області не може розглядатися та і не може бути.

Представницькою владою в області є і має бути обласна рада. Від кожної головної адміністративно-територіальної одиниці самоврядування:  району та громади-міста до складу обласної ради має обиратися однакова кількість депутатів. Обласна рада виконує роль обласного Сенату. Ще раз – про Сенат розповімо трішки пізніше. Голова обласної ради обирається депутатами обласної ради, кандидатури на посаду голови мають обов'язково погоджуватися із загальнодержавним Сенатом. Тобто висунути людину без досвіду, виключно на якихось місцевих зборах чи коаліціях не можна. Голова обласної ради є людиною, яка відповідає за область.

Тому кандидатури обов'язково мають погоджуватися з відповідною палатою державного Сенату. Обласна рада має приймати бюджет області, що складається з коштів, які виділяються з бюджетів районів, міст-громад, області та з державного бюджету України. Обласна рада тісно має взаємодіяти з Сенатом держави. Виконавчою владою в області має бути не обласна державна адміністрація, не служба губернатора, а виконавчий комітет обласної ради. Тому ніякої ідеї про те, що губернатор призначається президентом України за представленням Кабінету Міністрів України більше бути не може.

Рішення рад районів і міст-громад, що суперечать Конституції та законам України чи іншим актам законодавства України, можуть бути за поданням державного секретаря обласного виконавчого комітету скасовані президентом України, або відповідною палатою Сенату України.

Так мало б виглядати місцеве самоврядування в громадах, районах, громадах-містах разом з  консолідуючою роллю обласної ради. У цьому полягає логіка, самоузгодженність та гармонія  взаємовідносин центральної та  місцевої влад.

Успішне адміністрування забезпечує порядок та довіру людей до влади. Посада державного секретаря виконавчого комітету громади, району, громади-міста та області, його кваліфікація, його підготовка, його чесність та відданість держави мають відігравати тут фундаментальне значення. Тому слід негайно створити програму підготовки і навчання таких секретарів. Фактично те, що зробив Богдан Кравченко, але не для України у свій час, а для країн Середньої Азії.

Віталій СКОЦИК, доктор економічних наук
Рубрика: