...Незгода у власних лавах є смертельнішою за ворожі мечі, а внутрішні розбіжності відчиняють двері іноземним загарбникам.
Карл Густав Еміль Маннергейм, державний та військовий діяч Фінляндії, президент Фінляндії

Павло МУРАВСЬКИЙ: Чистий спів спонукає до чистоти життя

Видатний український хоровий диригент Павло Муравський відзначив 95-літній ювілей та 75-ліття творчо-педагогічної діяльності
29 січня, 2010 - 00:00
ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

Павло Іванович Муравський, а також режисер Сергій Марченко — автор документальної стрічки про видатного музиканта — були нещодавно гостями студії в передачі Олександра Шокала «Лад» на ІІІ каналі Національної радіокомпанії України («Радіо «Культура»). Головна тема передачі — «Чистота хорового співу спонукає людей до чистого, високоморального життя і сприяє наведенню ладу в суспільстві».

«Він ніби сивий ворон з японського вірша-хайку», — зачудовано подумала я, коли маестро, втомлений годинною розмовою у прямому ефірі, тихо примостився в куточку радіостудії. Переді мною сиділа людина-легенда, талант якої цілком реальний і, водночас, — незбагненний, майже казковий, як країна Японія для більшості з нас.

Народився майбутній патріарх вітчизняного хорового мистецтва в селі Дмитрашівка на Вінниччині. У листопаді 2009 року там відкрито Музей-садибу Павла Муравського, засновано фестиваль хорового мистецтва його імені.

Герой України, народний артист України Павло Муравський розпочав творчу діяльність на Далекому Сході, у створеному ним Червонофлотському ансамблі пісні й танцю Північної Тихоокеанської флотилії. Муравський свого часу був художнім керівником і головним диригентом Державної академічної хорової капели «Трембіта» і Державної заслуженої хорової капели «Думка», викладав у Львівській консерваторії. У планах видатного диригента — створення Взірцевого президентського хору. Павло Іванович Муравський є автором унікальної методики природно-акапельного співу на основі української народної традиції хороспіву. Упродовж сорока років Муравський очолює хор студентів диригентсько-хорового факультету Київської консерваторії (нині Національна музична академія імені П. Чайковського), що під його орудою не лише виконує функцію навчального колективу, а й також веде гастрольну діяльність. У репертуарі хору — шедеври української та зарубіжної музики, сучасні твори. Колектив здійснив низку аудіозаписів хорової літератури, зокрема в 1977 році — 37 творів Миколи Леонтовича.

Ще за часів свого студентства я любила відвідувати державні іспити випускників-хоровиків столичної консерваторії. У концертній частині іспитів бере участь навчальний хор факультету. Годі й казати, що слухати цей колектив завжди легко й цікаво. Павло Іванович розповів мені: «Наші випускники опановують культуру співу, відповідні професійні навички. Проблема в тім, що музичні училища, звідки до Академії приходять абітурієнти, зазвичай навчають співати в супроводі фортепіано. А це темперований стрій!»

Усі клавішні інструменти, для зручності гри на них, налаштовуються і звучать у штучному, так званому рівномірно-темперованому строї музики. Згадаймо лишень збірник творів «Добре темперований клавір» великого Баха. Для фортепіано така система — справді добре, а для вокалу не годиться, бо в живій природі панує інший, натуральний звукоряд.

«Високий рівень хорового виконавства досягається співом аcapella (на основі народної традиції) в межах натурального ладу і наполегливою працею, — продовжує Муравський. — Хормейстер повинен мати розвинений вокальний слух, чути найменші інтонаційні відхилення. Чому так легко слухати наш колектив? Бо ми прагнемо до вокальної чистоти в поєднанні з м’яким тембром, щоб у слухачів виникло бажання безкінечно слухати цей лад».

Він говорив спокійно, впевнено і тихо, ледь посміхаючись очима. Щаслива людина, чиє життєве надбання — безліч подій, сотні учнів, любов земляків, далеких і близьких. І — відчуття безмежжя світоладу...

Оксана ЧАЙКА
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ