Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Позаблоковість як певне безпекове сирітство»

20 років тому німецький політик Манфред Вернер відкрив Україну для НАТО
21 лютого, 00:00
22 ГРУДНЯ 1992 РОКУ. КИЇВ. ПЕРША ЗУСТРІЧ УКРАЇНСЬКИХ ВИСОКОПОСТАВЛЕНИХ ВІЙСЬКОВИКІВ З ГЕНСЕКОМ НАТО МАНФРЕДОМ ВЕРНЕРОМ / ФОТО З САЙТА NATO.INT

2012 рік є примітним визначними ювілейними подіями й датами, які окреслюють розвиток і здобутки відносин України з НАТО. Зокрема, йдеться про 20-річчя започаткування перших контактів з Альянсом. Саме 22—23 лютого 1992 року відбувся перший візит Генерального секретаря НАТО Манфреда Вернера до Києва, під час якого Україну запросили до участі в РПАС (Рада Північноатлантичної співпраці). З того часу почалися активні контакти та співробітництво з НАТО. А вже 10 березня 1992 року Україна приєдналася до РПАС.

Манфред Вернер був сьомим Генеральним секретарем НАТО та першим, і поки що єдиним, німецьким представником, який обіймав посаду керівника Альянсу. І саме цей німецький політик, дипломат та військовий став людиною, яка відкрила НАТО для України й Україну для НАТО.

Сучасники М.Вернера називають його одним із найвпливовіших лідерів НАТО, який започаткував і окреслив шляхи трансформації організації після закінчення холодної війни.

М.Вернер відзначав три найважливіші аспекти політики, яку він проводив від імені Альянсу. Зокрема, адаптація НАТО, що пов’язана із закінченням холодної війни; проведення конструктивного діалогу з Радянським Союзом в період бурхливих політичних перетворень та усвідомлення членами організації важливості нових місій поза межами території Альянсу. В той час як лунали заяви, що кінець холодної війни означатиме кінець НАТО, М.Вернер закликав до інтеграції нових демократичних держав Європи в трансатлантичне співтовариство й говорив про необхідність трансформації організації.

Багато складових нинішнього НАТО виходять із бачення М.Вернера щодо потужного трансатлантичного військового Альянсу. На сьогодні в багатьох аспектах організація працює саме в тих напрямках, які обстоював М. Вернер.

Тому річниця його візиту в Україну є доречною нагодою проаналізувати еволюцію Української держави та її роль у формуванні міцної структури європейської та глобальної безпеки.

Перш за все варто згадати укази президента України Віктора Януковича «Про забезпечення продовження конструктивного партнерства України з Організацією Північноатлантичного договору» від 18 листопада 2010 року № 1039/2010 та «Про питання партнерства України з Організацією Північноатлантичного договору» від 3 березня 2011 року № 266/2011, якими формується конструктивне партнерство як пріоритетний напрямок безпекової зовнішньої політики України.

Якщо ж аналізувати перелік заходів на виконання Річної Національної програми співробітництва України з НАТО (РНП) у 2011 році, можна впевнено стверджувати, що стратегічне партнерство України з НАТО не тільки збережено і продовжено, а й розширено. А це означає, що Українська держава продовжує виконання взятих на себе міжнародних зобов’язань і є прогнозованою країною та надійним партнером.

20-річчя співробітництва між Україною та Альянсом показало громадськості перш за все те, що ця співпраця сприяє не лише зміцненню національної безпеки держави, але й об’єднанню в суспільстві, оскільки питання безпеки є важливими для всіх громадян країни. А принципи НАТО — це, перш за все, досягнення безпеки через консенсус та порозуміння.

Надзвичайно важливо формувати й доносити інформацію щодо того, як євроатлантичне співробітництво позначається на житті кожного громадянина. Тому різним сегментам громадянського суспільства необхідно знати й розуміти, які інструменти практичної співпраці України та НАТО вони можуть використовувати у своїй діяльності. І владі, й експертному середовищу потрібно працювати над поширенням інформації в суспільстві, зокрема через покращення якості висвітлення питань євроатлантичного співробітництва у ЗМІ.

Як відомо, в кінці травня 2012 року відбудеться саміт НАТО в Чикаго. Сподіваємося, що Президент Віктор Янукович візьме у ньому участь. Саміт в Чикаго — це певна точка відліку для НАТО. Тим паче, що натовські саміти відбуваються не так часто, як саміти ЄС. Це подія, яку варто спеціально використовувати для визначення нової мети й пріоритетів регіональної й глобальної безпеки на перспективу. На саміті буде розглянуто ряд питань, зокрема щодо виводу військ із Афганістану та передачі повноважень із підтримки миру та безпеки афганським збройним силам та поліції в 2014. Очікується, що НАТО, ЄС та США надаватимуть 4—5 млрд доларів на рік допомоги Афганістану й після виведення військ. Україна, в свою чергу, могла б узяти участь в економічній розбудові цієї країни та проведенні навчання та підготовки афганських збройних сил.

Також сторони мають намір обговорити питання Близького Сходу, арабську весну, ситуацію в країнах, де відбуваються громадянські заворушення та протести: Сирії, Бахрейні, Ємені та Єгипті. Крім цього, існують проблеми недостатнього функціонування національної безпеки в Лівії, потребує уваги ситуація в Перській затоці. Також при можливому посиленні Стамбульської ініціативи співпраці, Середземноморського діалогу як механізмів взаємодії країн цих регіонів з участю НАТО залишаються питання практичного застосування цих механізмів.

Очевидно, буде обговорюватися стан Протиракетної оборони (ПРО) в Європі й її розвиток. Можливо, буде оголошено про завершення формування першої черги оборони. Є відповідні двосторонні домовленості США з Польщею та Туреччиною. В першу чергу буде розгортання напрямків командування та управління, а в подальшому й розміщення більшої кількості власне протиракетних комплексів.

Зрештою, створення реальної Протиракетної оборони в Європі може дати поштовх обговоренню питань щодо скорочення ядерних сил. А це те, що завжди обстоювала Україна. Українська держава є першою й поки єдиною, яка відмовилася від ядерної зброї.

Головним, очевидно, стане питання, як адаптувати НАТО та країни-учасниці Альянсу до фінансових обмежень, зберігаючи безпекові можливості організації.

На перший план виходить так звана розумна оборона (smart defence) — це певна раціоналізація оборони, її спрямованість на спеціалізацію, пріоритетизацію, співпрацю. Економічна криза стимулює пошук нових можливостей, що і впливає на формування такого напрямку та таких ініціатив, які мають кінцевий практичний вимір. На сьогодні необхідно діяти ініціативно, інноваційно, змінювати підходи, не виділяючи більше ресурсів, а більш ефективно їх використовуючи.

НАТО — міжурядова організація, яка буде архітектором пріоритетних змін у країнах-членах, яких, очевидно, в Чикаго закличуть об’єднуватися для раціоналізації ресурсів, стимулювати багатосторонню співпрацю для уникнення дублювання (зокрема і з ЄС), робити інвестиції для найбільш нагальних, а не для найменш необхідних оборонних потреб. І в попередні роки, й тим більше сьогодні важливим є посилення рівня оперативної сумісності. А це й є критерієм ефективності.

Очевидно, НАТО акцентуватиме увагу й на антитерористичних операціях, зокрема на антипіратській операції під назвою Океанський щит. Україні варто приєднатися до цієї операції, адже це в наших національних інтересах. Як відомо, щоденно від 50 до 80 тисяч українців виходять в море в складі багатонаціональних команд торговельних флотів більшості країн. Українські громадяни посідають третє місце у світі за кількістю цивільних моряків, після Китаю та Філіппін. Тому ця ініціатива НАТО по боротьбі з піратством є надзвичайно важливою для українців.

Країни НАТО, в тому числі й США, скорочують видатки на оборону. В цьому році Альянс у цілому зменшить на 1 млрд. доларів США витрати на військові потреби. Хоча військові витрати у світі зростуть на 6%. Зокрема, Китай їх збільшує, Росія планує подвоїти витрати на оборону. В півтора разу змушена збільшити військові витрати Індія через нестабільність у регіоні.

Тому для Альянсу важлива інтенсифікація, посилення ефективності. Економічний шлях забезпечити успішну розумну оборону — це об’єднати реалізм із творчим підходом.

А в який спосіб краще посилити безпеку Української держави? Скільки ресурсів та фінансів необхідно для досягнення достатнього рівня й можливості самостійно повноцінно захищати нашу країну, коли вона один на один із вірогідним противником? Адже позаблоковість — це своєрідна відстороненість та ізоляція, в тому числі й від допомоги, але ніяк не від загроз. Навіть навпаки, наша позаблоковість, як певне безпекове сирітство, більше провокує зазіхання на нашу економіку та на нашу державу.

В Україні подією останніх днів є призначення секретарем Ради національної безпеки і оборони Андрія Клюєва. Одна зі складових мотивації цього призначення є необхідність посилити національну безпеку країни. Час дає можливість українським державним діячам та політикам проявити себе будівничими безпекового фундаменту держави. І залишити в нашій історії впливовий та реформаторський слід, який залишив після себе в Німеччині та Європі відомий політик та військовий діяч Манфред Вернер.

Сергій ДЖЕРДЖ, кандидат політичних наук, голова Громадської ліги Україна — НАТО

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати