Для недержавного народу духова культура грає величезну ролю, бо власне нею він може перевищувати народ, що політично підбив його.
Іван Огієнко, український вчений, митрополит (від 1944), політичний, громадський і церковний діяч, мовознавець

Цілковита terra incognita

У Львові представлятимуть творчість львів’янина Ярослава Качмара
24 липня, 2021 - 15:34

Виставка матиме назву «Політ у замкненому просторі», а відкриють її завтра, 25 липня, у Львівській національній галереї мистецтв – у палаці Лозинського (вул. Стефаника, 3). «Це найкращий візуальний матеріал, що я коли-небудь досліджував, – зазначає куратор виставки мистецтвознавець Богдан Мисюга. – Глибока філософія, трансформована у абстрактну форму. Це навіть не для аудиторії моїх ровесників. Переконаний, що все творилося у далекі 1970–1980-ті для молоді нашого часу».

Анонсуючи показ «Політ у замкненому просторі», його організатори обіцяють чимало прем’єр, позаяк близько 250 різноформатних живописних полотен глядач побачить уперше за 40 (!) років. Частину з них виставляли за кордоном від початку 1990-х – там ім'я Ярослава Качмара добре відоме.

Ярослав Качмар. Композицiя «Червона. Слiд часу», 2000, дерево, полотно, олiя, емаль.

З 1994 року митець тісно співпрацює з Бюро художніх виставок Любліна (Польща). Має почесні медалі Міжнародної бієнале сучасного екслібрису в м. Мальборк 2013, 2015 рр. та почесну медаль Міжнародної трієнале «Малі графічні форми» у Лодзі 2014 р. (Польща). 2010-го був куратором Міжнародної бієнале графіки у Львові. 2020-го став першим українським художником, якого обрали членом журі в трієнале графіки в Лодзі.

Твори митця зберігаються у приватних, музейних і галерейних колекціях Чехії, Швеції, Норвегії, Німеччини, Польщі, Данії, Іспанії, Італії, США, Японії та Китаю. 
Ярославові  Качмару – 66 років.  Народився на Самбірщині (Львівська область). 1974-го закінчив відділення кераміки Львівського училища прикладного і декоративного мистецтва (тепер Коледж ім. Івана Труша. – Т.К.). Працює в кераміці, живописі, графіці та рисунку.

Ярослав Качмар. «Мiстичнi фiгури з порiзами», 1994–2000, картон, полотно, олiя.

Щодо назви виставки, «Політ у замкненому просторі», то, на думку втілювачів проєкту, саме такою фразою можна охарактеризувати творчість Ярослава Качмара від середини 1970-х і до початку 1990-х рр.: «Те, що художник покаже львів’янам 25 липня у палаці Лозинського – цілковита terra incognita. Ми звикли, що 1970-1980-ті – це «дрімуча брежнєвщина»: соцреалізм, оформительський кіч. А творчість Ярослава Качмара у ті роки – стрімка еволюція від сюрреалізму до абстрактного образу, із зануренням у таємниці науково-технічного прогресу, екзистенційну філософію та перманентні пошуки чистої форми».

Виставка матиме чотири частини: ранній сюрреалістичний період творчості Качмара кінця 1970-х, органічна абстракція початку-середини 1980-х, тактильні експерименти кінця 1980-х – початку 1990-х та пошуки чистої форми на межі тисячоліть. «Виявляється, у замкненому просторі «совка» можна було літати», – наголошує Богдан Мисюга. Й додає: «Але тільки тому, хто мав фантазію».

Ярослав Качмар. «Таїнство», 1993, полотно, олiя.

Варто додати, що упродовж поточного року це вже друга велика виставка Ярослава Качмара у Львові – у Національній галереї мистецтв ім. Бориса Возницького. «День» детально розповідав про попередній показ, що відбувся у лютому у Музеї Пінзеля (див. публікацію «Таїнство» у №18 від 4 лютого 2021-го).  Й тоді куратором виставки був Богдан Мисюга, який розповів «Дню» таке:
«Ярослав Качмар – специфічний персонаж львівської богеми. Його багато років тому відкинули, і він замкнувся років на десять. Довший час співпрацював з галереями Любліна, відповідно, звідти їздив і до Німеччини, і до Швейцарії і так далі. Ним опікувалися закордонні куратори – не українські. Тому в українському просторі він не є знаний. Крім того, всім відомо, що львівське середовище забите салонною культурою. Та салонна культура і салонне середовище дуже кристалізовані. І йому нема потреби входити в цей дискурс салонний. На жаль, і в державних музеях зіпсований смак існує... Він просто з тим не контактував. Тут, оскільки я піднімаю пласти модерної культури, а вона в більшості своїй створювалася альтернативно, Ярослав звернувся до мене як до потенційного куратора – попросив, щоби я опікувався його виставкою у галереї». Тоді ж, у лютому, Богдан Мисюга говорив і про наступну велику виставку Ярослава Качмара й обіцяв, що це буде також велике відкриття. І от, власне, завтра її, цю виставку, «Політ у замкненому просторі», і представлятимуть. 
Детальніше – у наступних числах «Дня».

Тетяна КОЗИРЄВА, «День», Львів. Фото «Дню» надав Богдан МИСЮГА.
Рубрика: