Скоро побачила Україна, що попалась у неволю, бо вона по своєй простоті не пізнала, що там був цар московський, а цар московський усе рівно було, що ідол і мучитель
Микола Костомаров — видатний український історик, поет-романтик, мислитель, громадський діяч та етнопсихолог

Концентрація музики

Не часто публіці доводиться вибирати між хорошим і кращим. Безкоштовно
10 жовтня, 2001 - 00:00

Нинішній дванадцятий форум сучасної академічної музики «Київ-Музик-Фест» був надзвичайно насиченим: 35 концертів у різних київських залах протягом десяти фестивальних днів часто ставали для публіки джерелом «болісної» проблеми вибору між хорошим і кращим.

Звичайно ж, великий інтерес викликали прем'єри — а їх було представлено майже в кожному концерті «Фесту». У концертах прозвучали також нові твори Валентина Сильвестрова, Євгена Станковича, Володимира Губи, Ігоря Щербакова, Ганни Гаврилець, Богдани Фільц, Ірини Олексійчук, прем'єра «П'яти поем» для симфонічного оркестру Миколи Коляди — Левка Колодуба. Але не лише на маститих авторах формувалася фестивальна політика. Порадували свіжістю та оригінальністю творчого мислення молоді композитори — Віктор Степурко, Богдана Працюк, Іван Небесний.

Найбільш вражаючою акцією фестивалю стало свято духовної хорової музики в Києво-Печерській лаврі. Глибоко символічно прозвучали його «Дзвони Великої Лаврської дзвіниці» (ансамбль «Київські дзвонарі»), котрі начебто проклали енергетичний міст у сучасність зі світу найбагатших музичних та духовних традицій. Сама атмосфера Лаври доповнювала звучання п'яти київських хорових колективів, які виступали на відкритих майданчиках. Об'ємною насиченістю та проникливістю звучання зачарував виступ чоловічої хорової капели ім. Л. Ревуцького (керівник — Богдан Антків). Цей колектив, безсумнівно, зберігає й розвиває найкращі традиції української хорової культури. Як завжди, вражаючим феєрверком виконавської майстерності та глибокої емоційності став виступ камерного хору «Київ» (керівник — Микола Гобдич). А завершилося свято спільним виступом хорів у реконструйованому Свято-Успенському соборі. Програма включала духовну музику від старовинних київських співів до сучасних творів Лесі Дичко, Богдани Фільц, Віктора Степурка та інших композиторів. У цей же час і в Михайлівському Золотоверхому соборі пройшов концерт дитячих хорових колективів «Вогник», «Зірниця», а також камерного хору ім. Д. Бортнянського з Чернігова.

З численних інструментальних колективів — учасників фестивальних концертів — особливо хочеться відзначити Національний ансамбль солістів України «Київська камерата» (керівник — Валерій Матюхин), завдяки виконавській майстерності якого було гідно репрезентовано філософські симфонічні полотна Валентина Сильвестрова, Євгена Станковича та Віталія Губаренка. Цей ансамбль володіє мистецтвом тонко відчувати й відтворювати багатий колорит музичних образів, котрі змінюються та заломлюються в численних відображеннях. У виконанні «Камерати» порадувала інтерпретація камерних творів Кармели Цепколенко, Ірини Кириліної, Вероніки Кафарової, Арво Пярта (соло скрипки — Оана Захарія) та інших авторів.

Справжнє захоплення слухачів викликав виступ львівської скрипальки народної артистки України Лідії Шутко, котра блискуче виконала декілька творів Дмитра Шостаковича, в тому числі й перекладення для двох скрипок «Іспанського танцю» в дуеті з сином Остапом. Тепло сприйняла аудиторія в цьому ж концерті, присвяченому 95-річчю з дня народження великого композитора, і виступ гостi з Росії співачки Тетяни Блінкової.

Невід'ємною частиною концепції «Музик-Фесту» є представлення новітніх подій української музики в контексті світового музичного мистецтва. І цього року прозвучало чимало нових творів композиторів з Чехії, Словаччини, Польщі, Німеччини, Швейцарії, США, Канади, Великої Британії.

Цього року «Фест» розширив свої рамки — і часові, і територіальні. У всесвітній День музики відбувся «Вернісаж мистецтв» у Чернігові, в якому взяли участь київські музиканти — піаністи Ігор Савчук, лауреат конкурсу ім. В. Горовиця Олександр Чугай, скрипаль Анатолій Баженов. Там же пройшла виставка нотних рукописів, унікальної «Бахівської колекції» з Центрального державного архіву музею літератури та мистецтва. А 4 листопада в Національній філармонії пройде «круглий стіл» і концерт, присвячений музичним шедеврам доби бароко, врятованим під час Другої світової війни та збереженим в Україні. Тож попереду нові зустрічі з музичним мистецтвом. І вхід на всі акції «Фесту», як і раніше, — безкоштовний.

Оксана ЛЕТИЧІВСЬКА
Газета: 
Рубрика: