Оскільки українська нація кілька століть шукала свого визволення, остільки ми розцінюємо це як непереможне її бажання виявити й черпати своє національне офарблення.
Микола Хвильовий, український прозаїк, поет, публіцист

«Невідомий Коцка» став доступним для поціновувачів мистецтва

29 квітня, 2021 - 16:56

У Закарпатському обласному художньому музеї ім. Й. Бокшая напередодні великодніх свят розгорнуто виставку творів народного художника України Андрія Коцки під назвою «Невідомий Коцка», присвячену 110-й річниці від дня народження цього яскравого представника закарпатської школи живопису, колеги і послідовника легендарних Адальберта Ерделі та Йосипа Бокшая. Експозиція налічує 46 робіт видатного майстра, які нині зберігаються у приватних колекціях. 

«Співець рідного краю, поет Верховини, творець живописного образу отчої землі» – так величають Андрія Коцку його співвітчизники, фахівці-критики, колеги-художники, друзі, глядачі, численні симпатики. Уся творчість цього чудового майстра живопису, знакової постаті вітчизняного мистецтва присвячена Закарпаттю, його чарівній природі, прекрасному талановитому народу.

«Винятковість нинішньої експозиції в тому, що на суд глядача вперше виставляються праці художника, невідомі широкому загалу. Принагідно хочу висловити щиру і глибоку подяку поціновувачам творчості маестро, які з любов’ю збирають і дбайливо зберігають його мистецькі праці, – каже директор музею Франциск Ерфан. – Зважаючи на необхідність дотримуватися карантинних застережень, ми не влаштовували помпезного відкриття, натомість зробили усе необхідне, аби поціновувачі таланту А.Коцки змогли побачити його унікальні роботи, котрі відсутні у музеях, тому мають дуже малі шанси бути доступними для широкого кола глядачів».

А подивитися справді є на що. Особиста доля А.Коцки є схожою до долі більшості закарпатських художників, представників його генерації. Вихованець Публічної школи малювання, започаткованої Й.Бокшаєм та А.Ерделі, після закінчення Ужгородської учительської семінарії, де курс малювання викладали засновники закарпатської школи живопису, їде вчителювати у віддалене верховинське село Тихий, яке розташувалося неподалік села Ужок, же жив і творив його колега Золтан Шолтес. Тут молодий вчитель відкрив для себе життєдайні витоки власного духовного світу. Його захопила колоритна, привабливо видовищна сторона життя верховинців, їхня самобутня культура, яскраві звичаї і традиції, вразила велична піднесена краса гірських краєвидів. Життя селян стало його життям, їхні свята - його святами, їхній біль – його болем, їхні втіхи і радості - його заспокоєнням.

Вже у своїх перших самостійних мистецьких спробах А.Коцка заявив про себе, як художник своєї теми, особистісного світоглядного спрямування, індивідуального стильового мовлення. В Тихому А. Коцка написав сотні завершених полотен та етюдів. Окремий цикл складають дитячі портрети, з яких дивляться його друзі-школярі щирими дитячими, але не по дитячому серйозними очима.

Особливо магнетизуючим і привабливим для живописця малярським мотивом був образ закарпатської жінки. Його він розробляв натхненно і захоплено упродовж усього свого мистецького життя. Численні верховинські дівчата і молодиці у яскравих мальовничих національних кроях, веселі і завзяті, та, здебільшого, самозаглиблені задумливі і сумні - завжди манливо прекрасні у своїй природній красі.

Василь Ільницький, для «Дня», Ужгород. Фото автора
Рубрика: