І добро, і зло примножуються в геометричній прогресії. Ось чому ті маленькі рішення, які ми приймаємо щодня, безмежно важливі.
Клайв Стейплз Льюїс, відомий британський письменник, філософ, християнський апологет

Персональною виставкою та виставами

Львівська опера вшановує з нагоди 80-ліття свого головного художника Тадея Риндзака
23 вересня, 2021 - 20:07
Фрагмент вистави «Набукко»

Театральний художник, народний художник України, лауреат Премії ім. Шекери у галузі хореографічного мистецтва та Премії ім. Нірода, Тадей Риндзак розпочав роботу у Львівській національній опері 1967 року, а з 1991 року обіймає посаду головного художника театру.

У Львівській опері зазначають, що Тадей Йосипович намалював десятки кілометрів декорацій до понад трьох десятків оперних і балетних вистав, і кожен із творів, до яких Риндзак робив сценографію у Львові, Києві чи Донецьку, відзначений високими похвалами української та зарубіжної критики.

Працювати сценографом Тадей Риндзак розпочав під керівництвом геніального театрального художника Євгена Лисика. Кілька днів тому, на презентації мистецького альбому «Євген Лисик. Графіка. Малярство», розповідав, що працював пліч-о-пліч з Євгеном Микитовичем близько 25 років, і дуже гордий і щасливий з того. Здійснив разом із Лисиком постановки опер «Ріхард Зорге» Юлія Мейтуса, «Хованщина» Модеста Мусоргського, «Джоконда» Амількаре Понк’єллі, «Золотий обруч» Бориса Лятошинського (нагороджена Національною премією України імені Шевченка) та ін.

Вже перше самостійне вирішення художником Риндзаком декорацій і костюмів в опері «Наталка Полтавка» (1968 р.) привернуло увагу народних художників України Емануїла Миська, Якова Чайки, мистецтвознавця Володимира Овсійчука та преси.

Фрагмент вистави «Чарівна флейта»

Наступні сценографічні вирішення Риндзаком вистав («Ернані», «Тоска», «Євгеній Онєгін», «Царева наречена») засвідчили, що театральне мистецтво має у своїх справжнього Майстра.
Працюючи у постановочних групах із диригентами, народними артистами України Юрієм Луцівим, Ігорем Лацаничем; режисерами – народними артистами України Дмитром Смоличем, Дмитром Гнатюком; балетмейстерами – народними артистами України Анатолієм Шекерою, Михайлом Заславським, Германом Ісуповим, Семеном Дречиним, Тадей Риндзак створив сценографію до опер «Кармен», «Корневільські дзвони, «Князь Ігор», «Іоланта», «Ріголетто», «Тарас Бульба», «Украдене щастя», балетів «Жізель», «Коппелія», «Даремна обережність», «Пер Гюнт», «Лебедине озеро» та ін. Оформляв вистави в Санкт-Петербурзі («Лоенгрін»), у Національній опері України («Аїда», «Лебедине озеро», «Ярослав Мудрий» ) та в Донецьку («Богдан Хмельницький»).
Вистави зі сценографією Тадея Риндзака йшли також за кордоном – у США, Італії, Іспанії, Австрії, Німеччині та Польщі.

Фрагмент вистави «Кармен-сюїта»

Особлива ж творча удача ювіляра, на думку театрознавців, – опери «Мойсей» Мирослава  Скорика, «Бал-маскарад» Джузеппе Верді, «Орфей і Еврідіка» Крістофа Віллібальда Глюка і балет «Повернення Баттерфляй» Джакомо Пуччіні – Мирослава Скорика.

У Львівській опері «Дню» розповіли, що загалом за понад пів століття творчої діяльності Тадей Риндзак створив сценографію до близько 70 вистав. 

Фрагмент вистави «Мойсей»

Аби вшанувати Тадея Йосиповича, день народження якого – 26 вересня, театр вирішив показати три вистави у сценографії художника, і це опера «Тоска» Джакомо Пуччіні (24 вересня), одноактні балети «Кармен-сюїта» Жоржа Бізе-Родіона Щедріна та «Ніч Вальпургії» Шарля Гуно (25 вересня) та опера «Бал-маскарад» Джузеппе Верді (26 вересня).

Публіка, яка прийде цими днями до Опери, матиме також можливість оглянути  виставку ескізів та макетів до вистав, які є знаковими в біографії художника і були представлені не лише на сцені Львівської національної опери, а й за кордоном («Мойсей», «Чарівна флейта», «Карміна Бурана», «Тоска» і «Набукко»).

Тетяна КОЗИРЄВА, Львів. Фото «Дню» надали у Львівській національній опері.
Рубрика: