Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Порятунок тих, що виживають

17 грудня, 00:00

Минулого тижня у Києві розпочалася презентація фіналістів Всеукраїнського конкурсу молодих творців (творчої молоді, напевно, прозвучало б дуже по-радянському) «СТАРТ». Приз на всіх досить солідний: 25000 доларів.

Кілька місяців журі відбирало претендентів у п’яти номінаціях. Чомусь не дивує, що «час і місце презентації номінації «кіно» буде оголошено додатково». Скільки їх впало в цю безодню… В інших категоріях усе начебто відбулося. Найбільш багатолюдний розділ «музика». Але це не стільки показник великої кількості музичних талантів (давно і багато разів підтверджений концертно-композиторською практикою), скільки розмитості критеріїв. Дійсно, немає потреби в консерваторській освіті, щоб відчути відмінність між поп-музикою і музикою академічною. Різні ціннісні ієрархії, поняття про майстерність та просто абсолютно різні світи, які тільки те й поєднує, що слово «музика», причому вкладаються в нього також абсолютно різні значення. Якось дивно бачити «призовий забіг», де на рівних змагаються молодий піаніст-віртуоз Євген Громов, який записав цілий цикл компакт-дисків «Українська фортепіана музика ХХ століття», та одеська рок-група «Нумер 482». Нічого поганого не хочу сказати про групу — Одеса завжди славилася самобутньою рок-школою, — але змагання між класичним віртуозом і поп- командою початківцем нагадує, швидше, відому банальність про «коня і трепетну лань» в одній упряжці. Адже на рівних оцінюватимуть — в одній категорії, прошу відмітити — ще й київського диригента Тараса Миронюка, харківську джаз-співачку Марину Захарову, львівського композитора Богдана Сегіна, поп-фольклориста Олександра Журавчака. Без заперечень, вони всі, очевидно, майстри у своїх професіях, але, добродії, це ж абсолютно різні галузі, космічно далекі!

Інші категорії виглядають більш однорідними. У «візуальному мистецтві» передбачувано опинилися імена, що постійно з’являються останні роки в галереях актуального мистецтва на зразок ЦСМ, Гельмана тощо: одесит Ігор Гусєв (проект «Фюрер під контролем»), колишній одесит Іван Цюпко зі своїм відомим «Рентгеном. Любительське фото», Наталія Голіброда з Києва, Максим Мамсиков (усі — іроністи, постмодерністи, інсталяціоністи), киянин Анатолій Слойко (проект «Мистецтво шепоту»), і, нарешті, художник з Тернополя Сергій Чайка.

Досить різноманітна «Література» — є поет Тимофій Гаврилов зі Львова зі збіркою віршів «Повертаючись до сказаного», його земляк, перекладач Юрій Зуб із перекладом роману фінського письменника Арто Паасилінна «Рік зайця», два київських прозаїки — Марина Соколян (повість «Кодло») і Світлана Поваляєва (роман «Ексгумація міста»), нарешті, драматурги у вигляді антології молодої драматургії «В пошуках театру» (укладач Нєда Нежданна).

А найбільш багатою вдалася номінація «виконавське мистецтво», тобто, театр. Тут є режисер Київського театру на Лівому березі Андрій Білоус із виставою «Веселіться! Все добре?!» Передбачувано присутній Ілля Фетісов, керівник фольклорного ансамблю «Божичі», автор сенсації минулого сезону, — ритуальної вистави «В пошуках втраченого часу... Життя». Є два обдарованих харківчанина: вже відомий столичним театралам Ігор Ладенко, який створив практично на порожньому місці найцікавіший «Театр 19», і Олексій Коломійцев, режисер, актор, оперний співак, що зробив і зовсім нечуване — «оперні комікси» за мотивами Жака Оффенбаха «Маленькі шедеври великого майстра». Враховуючи твердокамінний консерватизм нашої опери та оперети, останнє виглядає, без перебільшень, подвигом. Для цікавих відразу можу повідомити: вистава «Театру 19» «Хулія славлю» відбудеться сьогодні увечері в Центрі сучасного мистецтва «Дах».

Будь-який конкурс закономірно викликає нарікання, будь-якому журі завжди дістається на горіхи. Але, при всіх закулісних домовленостях і особистих амбіціях, будь-який конкурс погано-бідно відображає стан справ у тій сфері, на матеріалі якої проводиться. «СТАРТ» тут не виняток. Із музикою у нас багато і різноманітно, з образотворчим мистецтвом більш-менш стерпно в плані кількості, літературу, на щастя, на Галичині пишуть безперебійно, в театрі іноді комусь щось треба (з чистого ентузіазму), а з кіно, як завжди, повний завал. Чим тут може допомогти «Старт»? Та хоча б грошима.

І цього немало, якщо ті гроші дадуть можливість поставити ще одну гарну виставу, написати, не думаючи про заробіток, натхненний вірш або намалювати вартісну картину.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати