Нехай думки, укладені в книгах, будуть твоїм основним капіталом, а думки, які виникнуть у тебе самого – відсотками з нього.
Тома Аквінський, теолог, святий католицької церкви

«Спартак» - балетний блокбастер

У «Схід Опері» відбулася гранд-прем‘єра у постановці відомого хореографа Георгія Ковтуна
1 червня, 2021 - 11:52

Наймасштабніша постановка Харківського національного академічного театру опери та балету ім. М.В. Лисенка / «Схід Опера», для якої було  пошито близько 300 костюмів, виготовлено 80 списів, 60 мечів та щитів. На сцені одночасно задіяно до 200 артистів: це і балетна трупа, і хор, і міманс, і учні балетної школи. 9 разів під час вистави змінюються декорації. Сам балетмейстер-постановник Георгій Ковтун відзначає, що зробив видовище, схоже на широкоформатне кіно.

- Моя хореографія – нелегка праця для артистів: і для жінок, і для чоловіків. Але, в першу чергу, це чоловічий спектакль. Я завжди жартую, що “Спартак” – своєрідна помста танцівникам, тому що в більшості вистав жінки танцюють другі й треті акти, а чоловіки йдуть додому. А тут з початку першого акту і до останньої нотки танцюють всі, – розповідає Георгій КОВТУН.

На сцені «Схід Опери» прозвучала повна партитура музики великого вірменського композитора Арама Хачатуряна, посилена до того ж спеціально написаними сольними й хоровими вокальними номерами, які зіграли значну роль у створенні атмосфери окремих епізодів вистави. Зазнало змін лібрето, в якому постановник дещо змінив традиційний образ ватажка римських гладіаторів, іншими стали і головні жіночі образи. У нестандартній постановці хореограф поєднав елементи акробатики та каскадерські трюки з класичною хореографією. Глядач побачив ефектні масові сцени оргій римської знаті та гладіаторських битв, пронизливо чуттєві любовні сцени і драматичний, але життєстверджуючий фінал.

-Всі ці складності – виклик для артиста, це його самоствердження. Людина не може стояти на місці, вона постійно повинна підніматися на сходинку вище і вище. Коли перед артистом з'являється складність, артист розкривається, щоб потім гордо сказати: “Я можу це зробити, я можу робити трюки, я можу підкинути жінку, і в моїх руках вона буде відчувати себе впевнено”. Адже всі вони спочатку бояться – це природньо, але приходить момент, коли вони роблять це легко, не замислюючись. У кожної людини є азарт, який потрібно розворушити, і сьогодні я багато в чому займаюся тим, що підштовхую артистів, а далі вони злітають самі, – пояснює Георгій Ковтун.

Диригент-постановник Дмитро Морозов відзначає, що вистава стала серйозним випробуванням не тільки для артистів балету, а й для музикантів: «Це один з найважчих балетів для оркестру. Композитор написав його для потрійного складу, в ньому дуже багато складних епізодів, особливо для струнної групи. Але оркестр «Схід Oпери» впорався з усіма труднощами авторської партитури».

Один з глядачів, 80-річний харків`янин Ісаак Файлер був вражений грандіозністю постановки. Він розповів, що багато років тому, у 1967 році, дивився прем`єру балету «Спартак», на якій був присутній сам Арам Хачатурян. «Обидві постановки прекрасні по-своєму», – вважає він. На прем’єрі ми не побачили жодного розчарованого глядача. Зал вибухав оплесками у кожній сцені та на всіх соло, а фінал викликав сльози. Глядачі довго не відпускали артистів та двадцять хвилин аплодували стоячи усім причетним до цієї постановки.

Керівник проєкту, перший заступник генерального директора Ігор ТУЛУЗОВ зізнається: «Для нас це був своєрідний виклик. А ще ми з`ясували, що нам треба збільшувати чоловічий склад балету».

«Унікальна музика Арама Хачатуряна і унікальна хореографія злилися воєдино – і ми побачили цей унікальний балет», – додає генеральний директор-художній керівник театру, заслужений діяч мистецтв України Олег ОРІЩЕНКО.

«Схід Опера» безмежно вдячна партнерам за можливість створення сміливої та неординарної постановки, яка стала явищем у мистецькому житті  України.

Національна прем'єра балету «Спартак» – це хвилююча історія протистояння окремої особистості, героя, тій безжалісній імперії, яка нищить або підкорює цілі народи. Тема повстання Спартака і боротьби за власну свободу і нині має велике значення та гостросучасне суспільне звучання.

Наступні покази відбуватимуться 3, 4, 5, 11, 12 та 13 червня.

Лариса АБАНЬШИНА, Харків. Фото надане СХІД ОПЕРОЮ
Рубрика: