Корінь демократії в активності громадян, а запорука - в забезпеченні прав людини.
Зеновій Красівський, поет, письменник, громадський та політичний діяч, політв’язень радянських таборів, член Української Гельсінської групи

Як уряд накликав «повстання «машин»

Користувачі авто на іноземних номерах розпочали безстрокову масову акцію протесту
7 листопада, 2018 - 18:19
2 ТИСЯЧІ АВТО І 15 ТИСЯЧ АВТОВЛАСНИКІВ БУЛИ ПІД ВЕРХОВНОЮ РАДОЮ

Ті 15 тисяч українців, які від учора «запаркували» урядовий квартал, всі як один наголошують — вони законослухняні громадяни. І єдине, чого вони хочуть від влади, зокрема Верховної Ради та Кабінету міністрів, — щоби їм дали нормально жити.

Подолати кількасот кілометрів і «спалити» бак недешевого бензину мого співрозмовника змусили «плани Гройсмана» прикрутити гайки українцям, які їздять на авто з іноземною реєстрацією, «силовим методом».

Нагадаємо, увечері 6 листопада стало відомо, що в ході зустрічі прем’єр-міністра України з очільниками силових структур та митниці було напрацьовано, за словами прес-служби Кабміну, варіант «розв’язання проблеми, яку створюють нашій державі люди, які не сплачують відповідних митних зборів і масово ввозять і користуються авто з іноземною реєстрацією». Чиновники придумали спосіб боротьби з власниками машин, які незаконно перебувають в Україні. Проект постанови Кабінету міністрів передбачає низку «сюрпризів» для власників «євроблях». Наприклад, «відлов» та повернення на кордон. Гройсман дав чіткі терміни для врегулювання зазначеного питання до кінця року і зажадав щотижневого звітування йому про виконану роботу силовими структурами та митницею. У такий спосіб, об’єднавши для ефективної боротьби поліцію, митницю та «Укртрансбезпеку» і навіть з можливим залученням Національної гвардії, влада «розпочинає реальну боротьбу з беззаконням на наших дорогах».

Володимира — так назвався мій співрозмовник — така постановка питання відверто обурює. Беззаконня, каже він, твориться якраз під «куполом» ВРУ.

«Ви вважаєте — це нормально, коли машину оформлено на водія, квартиру чи будинок — на маму, дружину, коханок, як у наших депутатів та міністрів? Але вони чисті перед законом, а ми ні?» — каже мій співрозмовник.

«Машини найдорожчі, але грошей у них нема!» — додає «колега» автобляхера.

АКЦІЯ ПРОТЕСТУ

Таких, як Володя, вчора під парламентом, за даними громадської організації «АвтоЄвро

Сила», яка є формальним організатором безстрокової акції непокори користувачів авто з іноземною реєстрацією, приїхало двома тисячами автомобілями до Києва із усієї України 15 тисяч людей. Хоча в організації наголошують, що це «квіточки» порівняно з тим, яка реальна ситуація в країні. Кількість автомобілів з іноземною реєстрацією в Україні становить близько 2 мільйона 700 тисяч. Із них близько 100 тисяч мають проактивних власників, які активно співпрацюють з ГО «АвтоЄвроСила». А 20 тисяч взагалі є її постійними членами і сплачують членські внески.

Активісти вчора частково перекрили рух вулицею Грушевського неподалік Верховної Ради, припаркувавши машини на крайніх смугах.

Акція призвела до заторів у місті і змін у маршрутах пасажирського транспорту. «Із 6.10 перекрито рух автобусів №24, 62 по вул. Грушевського у зв’язку з проведенням заходів», — йдеться в повідомленні КП «Київпастранс». Поліція заявила, що перейшла до несення служби в посиленому режимі.

Але транспортного колапсу в Києві учора не було.

Хоча учасники акції заявляють: якщо їхні вимоги не буде виконано, то акція стане безстроковою. І відповідно — більш масовою.

Відповідно до розміщеної на фейсбук-сторінці ГО «АвтоЄвро

Сила» інформації, активісти вимагають внести зміни в законодавство, якими «прибрати коефіцієнт віку у формулі розрахунку акцизу, що знизить його практично до незначного (рівня) для автомобіля будь-якого віку».

Керівник ГО «АвтоЄвроСила» Олег ЯРОШЕВИЧ заявив, що нинішні умови розмитнення авто — «задорогі» для українців.

За його словами, «АвтоЄвроСила» і мітингувальники вимагають, щоб старі автомобілі під час розмитнення були прирівняні до нових. За даними організації, внесення змін у законодавство призведе до того, що розмитнення автомобіля, яке складається з ПДВ, мита, військового збору та акцизу, обійдеться власнику у «близько 40% від вартості авто». «АвтоЄвроСила» заявляє, що це дасть змогу розв’язати питання єврономерів, а державний бюджет отримає «миттєво декілька мільярдів доларів надходжень... за рахунок розмитнення автомобілів уже ввезених до України».

Коментуючи аргумент противників поступок для старих авто з єврономерами, що вони не відповідають європейським екологічним стандартам, Олег Ярошевич заявив, що в Україні середній вік автомобіля становить 22 роки.

«Це — автомобілі, які виробляли у Радянському Союзі, та й навіть нові, які виробляють сьогодні в Росії, не мають екостандартів. Чому до європейського автомобіля Mercedes, якому 11 років, мають застосовувати екостандарти, а до російських «Жигулів» — ні», —  обурюється лідер «АвтоЄвроСили».

За його словами, критерієм для допуску авто на дорогу має бути лише його технічний стан.

«Замість того щоб врегулювати питання з євробляхерами із прийняттям закону, вони вирішують боротися проти українського народу. Це не геноцид. Це — профіцит влади у «недалеких» людей», — коментує Ярошевич рішення прем’єр-міністра боротися з «євробляхерами» силовим методом.

За його словами, користувачі транспортних засобів з іноземною реєстрацією сьогодні борються за закон, який дасть їм можливість розмитнити автомобілі, якими вони їздять, і принести користь державі, а не шукати нових «схем відкупу» — від патрульних, транспортної поліції ба навіть Нацгвардії. А тому Ярошевич каже, що не розуміє, чому прем’єр обрав варіант  нагнітання конфлікту.

«Ми потрапили в ситуацію, яку в народі називають «між молотом та ковадлом». Прем’єр готує силову частину вирішення питання «євробляхерів» — відбирати. А Рада — законопроект з убивчими нормами», — констатує Ярошевич.

КООРДИНАТОР ПРОТЕСТІВ ВЛАСНИКІВ АВТО З ІНОЗЕМНИМИ НОМЕРАМИ «АВТОЄВРОСИЛА» НАВОДИТЬ НА СВОЇЙ СТОРІНЦІ У FACEBOOK ДАНІ ПРО ВАРТІСТЬ РОЗМИТНЕННЯ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ ТА УКРАЇНІ

Боротьба політичних сил довела систему органів державної влади до жорсткого клінчу з її власним народом. За даними «АвтоЄвроСили», вже сьогодні на території України близько 2 мільйонів 700 тисяч на авто з іноземною реєстрацією (!). А на початку жовтня Верховний Суд визнав законним (!) користування нерозмитненим авто на «євробляхах», які ввезені в Україну задля транзиту. Таке рішення Феміда ухвалила у справі за позовом Михайла Козинця, якого звинувачували у порушенні митних правил та оштрафували на 8500 гривень.

ЩО ПРОПОНУЄ КОМІТЕТ?

Сьогодні Верховна Рада повинна була б нарешті вирішити питання автівок з іноземною реєстрацією, яке вже, без сумніву, дійшло до найвищої точки.

Нагадаємо, є два варіанти змін. Один — правки «автоєвробляхерів», які вони передали через народного депутата Наталю Веселову, і варіант законопроекту голови комітету ВРУ з питань податкової та митної політики Ніни Южаніної. Вона пропонує заборонити передавати право керування автомобілем стороннім особам. Тобто користуватися автомобілем зможе лише нерезидент, який перетнув кордон.

За словами Южаніної, тимчасове ввезення запроваджуватимуть з обмеженням для осіб, які можуть користуватися такими автомобілями. «Передача в керування автомобілем громадянину України — апріорі неможлива», — зазначила вона.

                               2 009 071 авто були завезені від 1.01.2016 до 1.05.2018 в режимі транзиту та тимчасового використання

                               315 228 авто досі не вивезені 124 519 із них порушують термін перебування

                               21 500 протоколів про порушення митних правил на суму у 324 млн грн. було складено у 2017 році. Проте, за даними ДФС, стягти вдалося лише 56 млн грн.

                               20 000 користувачів авто на іноземній реєстрації об’єднались у ГО «АвтоЄвроСила» та сплачують щомісячні внески

Вона погодилася: аргументи, які наводять активісти, є суттєвими, адже сума акцизного податку все ж залишається значною. Однак закликала не спекулювати цим.

«Ми знаємо, що 20% ПДВ сплачують усі громадяни на продукти харчування, хліб та всі товари першої необхідності, якими користується кожен громадянин. При цьому люди не закликають скасувати ці податки. Тобто риторика, яка триває всі ці місяці, є невірною. Потрібно дивитись на автомобіль як на річ, необхідну для кожної родини, але не як на товар першої необхідності», — наголосила депутат.

Крім того, вона прокоментувала також, як ухвалення цих законопроекті може вплинути на надходження до бюджету.

«У нас є висновки лише до тексту законопроекту до першого читання. Мінфін говорив про втрати бюджету в майже два мільярди гривень. Але з огляду на те, що в результаті змін до законодавства буде все ж розмитнено велику кількість авто, ці тимчасові втрати будуть перекриті надходженнями. Втім, оскільки ми не знаємо, яка кількість таких авто насправді перебуває на території України й піде на процедуру розмитнення, то не можемо говорити, скільки додатково отримає бюджет», — зазначила Южаніна.

Разом з тим вона зазначила: якщо закони справді вдасться проголосувати, вони наберуть чинності з дня опублікування документа.

ЯК ВСЕ ПОЧИНАЛОСЯ

Учасники акції вимагали ухвалити законопроект, внесений на розгляд парламенту ще наприкінці 2016 року 95 депутатами із різних фракцій, який передбачав «умовне часткове звільнення від оподаткування» ввезених із закордону авто і «справедливої ціни розмитнення».

Профільний комітет відхилив його як такий, що «суперечить рівності громадян, які придбали авто зі сплатою всіх податків». Згодом законопроект відкликали, а нові варіанти досі опрацьовують у профільному комітеті.

У травні Президент доручив урядові невідкладно врегулювати ситуацію з авто, які мають іноземну реєстрацію, і ліквідувати незаконні схеми.

Проте, як бачимо, проблему до сьогодні не розв’язано. А кількість авто на «бляхах» у країні невпинно росте.

 

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, фото Миколи ТИМЧЕНКА, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments