Нація без державности є покалічений людський колективний організм.
Володимир Винниченко, український прозаїк, драматург, політичний і державний діяч. Перший голова Директорії УНР

Жертвоприношення

4 червня, 2021 - 20:21

Головною героїнею повнометражного дебюту грузинської режисерки Деа Кулумбегашвілі “Початок” (Dasatskisi, Грузія-Франція)  є Яна (Іамзе Сухіташвілі) - в минулому акторка, а тепер шкільна вчителька й домогосподарка, мати сина Гіоргі й дружина Давида - лідера громади свідків Єгови у провінційному містечку. Фільм починається з молитви, яка обривається справжнім терактом: Свідків замикають в молитовному будинку і закидають коктейлями Молотова. Замах обходиться без жертв, проте розслідування не дає сподівань на відновлення справедливості, поліція радить забрати заяву – оскільки містяни налаштовані глибоко вороже проти єговістів.

Але цей фільм – зовсім не про релігійне протистояння чи проблеми нетерпимості. Сюжет розвивається довкола Яни; її внутрішню кризу прискорюють підпал і поява безцеремонного слідчого на ім’я Алекс, що переслідує героїню, уповні користуючись своїм владним статусом.

Тут немає нічого спільного з “класичним” (себто радянським) грузинським кіном. Жодного гумору чи  лірики, ніяких запальних діалогів і протяжних пісень. Серед  продюсерів фільму значиться зірка мексиканської режисури, неоднократний лавреат Канського фестивалю Карлос Рейгадас. Кулумбегашвілі в певних моментах спирається на його стилістику, та все ж її манера оригінальна. Довгі плани, зняті нерухомою камерою, кадр, що має колористичну насиченість, подібну до полотен пізнього Ренесансу (оператор - Арсеній Хачатурян), неквапний ритм, що не заважає наростаючий напрузі. Деякі сцени цілком складаються зі спостереження за Яною, яка блукає вдень і вночі по містечку і його околицях, загублена у своєму житті й думках. В одному моменті вона просто завмирає на величезний за екранними мірками час, і здається, що вона в глибокому сні чи навіть померла, аж поки не прибігає син, щоби розбудити її – й оце заціпеніння красномовніше за будь-які слова. Ніякого іншого фіналу, окрім максимально руйнівного, тут не може бути.

По суті перед нами сучасна історія Медеї – архетипової героїні (до речі, шанованої в Грузії), що долає жах патріархату ще більшим жахом - найстрашнішою жертвою. Діючи стриманими засобами, Кулумбегашвілі створила на екрані високу трагедію, заявивши про себе як зрілу режисерку вже на самому старті.

***
Початок / Dasatskisi (2020 року, Грузія-Франція, 130`), режисура: Деа Кулумбегашвілі, сценарій: Деа Кулумбегашвілі, Раті Онель, оператор: Арсеній Хачатурян, у ролях: Раті Онель, Іамзе Сухіташвілі, Каха Кінцурашвілі, виробництво: First Picture, O.F.A. (Office Of Film Architecture).

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, “День”

Новини партнерів