Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

На шляху до Олімпу

Про «групи в собі» й «групи для себе» в суспільно-політичній реальності України

«У людей більше думок з приводу цілей, ніж з приводу методів їх досягнення», — цю закономірність громадської думки вивів американський соціолог Хедлі Кентріл, і в сьогоднішній Україні ми спостерігаємо її виразні прояви на рівні розмов про те, як треба «переформатувати» країну, щоб у нас нарешті зацвіла демократія. В українських оцінках протистояння двох внутрішніх соціально-політичних доктрин — «національно-демократичної» та «індустріально-проросійської» — часто вислизають з-під уваги сучасні тренди культурної глобалізації й вестернізації, які сьогодні притягують Південний Схід, можливо, не менше, ніж Захід і Центр країни. Цілком зрозуміло, що спочатку відбуваються культурні зміни, а потім уже економічні й політичні.

А ще вислизає з уваги те, що «розколота» між двома цивілізаційними орієнтирами країна, згідно з логікою американського політолога Семюела Хантінгтона, поки тримається й не розпадається, всупереч усім скептикам соборної української дійсності. Можна навести цілий список механізмів, що підтримують нинішню соборність України. Але детальніше хотілося б зупинитися на одному з цих можливих чинників, досить-таки грунтовному й пов’язаному з відносинами суспільно-політичних «груп у собі» й «груп для себе», про які пише Дмитро Ольшанський у праці «Основи політичної психології».

У СОБІ, ДЛЯ СЕБЕ І В ІДЕАЛІ

«Група в собі» — це велика соціальна група, лідери та представники якої займають у суспільстві впливові позиції й можуть фактично виступати «плеймейкерами» на соціально-економічному полі країни, але не до кінця розуміти своє особливе становище в суспільній системі й не володіти формальною політичною владою в країні. Ольшанський наводить як приклад буржуазію наприкінці феодального устрою, коли реальні гроші вже належали лихварям, а номінальна влада все ще була в зубожілих аристократів, які ночами ходили до цих лихварів закладати фамільні реліквії. Певна річ, з часом «група в собі» усвідомлює свою силу й починає прагнути соціальних змін, щоб її економічна влада стала державною. Тобто йдеться про перетворення на «групу для себе».

«Група для себе» — це також велика соціальна група, чиї лідери та солідна частина представників уже усвідомлюють своє особливе соціально-економічне становище в суспільстві, й, прагнучи змінити соціальний устрій під себе, вони стають активнішими й цілеспрямованішими в суспільно-політичному житті країни. У цьому випадку Ольшанський, продовжуючи посилатися на закінчення феодального устрою, як приклад наводить поступову політичну підготовку до буржуазного перевороту. «Група для себе» оновлює соціальні й державні структури під свої інтереси, й усе це, відповідно, затверджується в нових правових формах.

У ідеалі ж може існувати й «група для інших», яка усвідомлює свою взаємозалежність з іншими великими соціальними групами й відмовляється від монопольного домінування у владних структурах, прагнучи побудувати «загальнонародну державу». У цьому контексті Ольшанський проводить паралелі з утопічним соціалізмом і наголошує, що вся динаміка зміни державно-політичних і правових устроїв в історії людства була й залишається зміною форм панування тих чи інших великих соціальних груп.

УКРАЇНСЬКА СПЕЦИФІКА

Переходячи до вітчизняних особливостей «груп у собі» й «груп для себе», слід зауважити кілька моментів. По-перше, економічний чинник не завжди підходить для того, щоб повноцінно визначити становище тієї чи іншої суспільної сили в політичній системі країни. Адже той-таки Хантінгтон, виділяючи світові географічні цивілізації, відштовхується передусім від культурно-ідеологічних позицій великих соціальних груп у різних регіонах світу. По-друге, не виключено, що стабільний розвиток суспільства може забезпечуватися таким типом боротьби, коли одна велика соціальна група прагне оволодіти політичною владою, щоб за допомогою державних важелів задавати всій країні передусім свій культурно-ідеологічний тон, а іншій великій соціальній групі держвлада потрібна здебільшого для того, щоб встановити свій економічний диктат у країні.

Період української незалежності демонструє, наскільки наша суспільно-політична система складна й своєрідна. Сьогодні ми спостерігаємо тріумф донецьких бізнес-груп як уже однієї великої «групи для себе», за якою стоїть значна підтримка південно-східних виборців. А в 1990-х вони більшою мірою були «групами в собі», поступаючись у політичній сфері київським і дніпропетровським ФПГ. Разом із цим українські націонал-демократи, які вийшли з тіні наприкінці 1980-х, ймовірно, мали взяти владу 1991 року в свої руки й, спираючись на серйозну підтримку в західних і центральних областях, комплексно встановити в Україні свої культурно-ідеологічні правила гри, але цього не сталося. Не вийшло й після подій 2004—2005 років, що дали певні можливості. Проте з 2005-го велика політика в Україні будується вже не стільки на боротьбі ФПГ, скільки на протистоянні між «національно-демократичною» й «проросійською» доктринами, за якими стоять лідери, партії, суспільні й фінансові сили, а найголовніше — великі групи українських виборців.

Останніми роками в нашій країні активізувалися розмови й заклики до того, щоб «національно-демократична» Україна допомогла «індустріально-проросійській» Україні переосмислити своє ставлення до політики й переконатися в правильності національно-демократичного курсу. Але які за цим можуть стояти ризики?

По-перше, все та ж таки суспільна закономірність, яка полягає в тому, що у людей більше думок з приводу цілей, ніж з приводу методів їх досягнення. По-друге, штучними політичними методами практично неможливо в короткостроковій і навіть середньостроковій перспективі змінити соціально-політичну свідомість цілих регіонів. Як мінімум тому, що ця свідомість історично формувалася тривалішими термінами. І нарешті по-третє, ми не можемо заперечувати ймовірність того, що сьогоднішні соціально-політичні реалії України є найприйнятнішими з погляду нинішнього стану української державності й суспільства в цілому. Зрозуміло, що з цією тезою важко буде погодитися як мінімум 63% українців, які, згідно з останніми даними Центру Разумкова, вважають, що події в країні розвиваються в неправильному напрямку. Але історія, політична зокрема, надто складна, щоб оцінювати її, виходячи лише із соціально-економічних настроїв громадян.

Крім усього іншого, ми також маємо враховувати, що змусити всі регіони України дивитися на політичну реальність країни однаково зможе хіба що «дуже сильна рука» за допомогою неприродних і вельми жорстких методів. Здорове об’єднання має відбуватися на основі конкретних ідеалів, що не зводяться до первинних потреб.

До речі, згідно з даними того ж таки Центру Разумкова, сьогодні українці найбільше довіряють Церкві (майже 64%). Експерти ж зауважують, що, незважаючи на найрізноманітніші прихильності громадян до різних церков, релігія в Україні за роки незалежності стала одним з системоутворюючих чинників пошуку ідентичності, й при цьому українське суспільство виховало в собі терпимість до іновірців. І відбувається це на тлі стабільно низького рівня довіри до політичних інститутів, зокрема до політичних партій як сил, покликаних відстоювати інтереси великих соціальних груп.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати