Три страшні вороги українського відродження – Москва, український провінціалізм і комплекс Кочубеївщини.
Юрій Шевельов, український мовознавець, історик літератури

Битва за Берлін

Чому сьогодні може навчити операція Vittles
2 квітня, 2021 - 12:51

На початку квітня 1948 року американська і британська ВВС почали операцію Vittles "Берлінський повітряний підйомник". Вона стала частиною історії Другої світової війни, хоча гармати на європейському континенті вже не стріляли. Про неї не люблять згадувати багато сучасних істориків, не тільки в Москві, що природно, але й на Заході, в колах, де вважають за можливе легко домовитися про мир із віроломним противником демократії.

73 роки тому радянські війська вирішили заблокувати Західний Берлін, щоб голод і холод змусив німців вибрати комуністичний хліб. Вони влаштували «ремонт» автобанів і залізничних магістралей, затопили баржу в Шпрее, перекривши всі транспортні коридори, що ведуть до міста. Все робилося з явними намірами, але під вигаданими приводами. Тоді американські та британські ВВС почали по повітрю доставляти в Берлін десятки тисяч тонн вантажів, включно з вугіллям і будівельними матеріалами. Світ до того часу не знав прикладу повного забезпечення міста повітряними мостами. Тому операція увійшла в історію всесвітньої авіації. І не тільки. Про подробиці цієї події можна прочитати тут.

Через багато років Москва стоїть за більш масштабною блокадою вже не міста, а цілої країни - Сирії, куди солдати Путіна й Асада не пропускають міжнародну гуманітарну допомогу. Бояться, що разом із рисом та олією до Сирії проникне демократія.

Українці раніше за інші народи відчули на собі силу зброї голоду, до якої люблять вдаватися в Москві. Роки не змінили стратегії, розробленої Сталіним. Самі росіяни поділяють її, пускаючи під гусениці бульдозера європейські ковбаси та сири, здатні завдати шкоди імперському травленню.

Голод і підступність - давні і, боюся, постійні супутники Кремля. Вони економічні, не вимагаючи великих витрат. Розібрати шляхи і закрити дороги завжди простіше, ніж витрачати мільйони на повітряні мости. Історія СРСР і путінської Росії суцільно складається з економії коштів для миру й марнотратства їх на війну. Ось чому нинішня ситуація з окупованими Росією Кримом і частиною Донбасу викликає особливу тривогу. На захоплених територіях Кремль змушений займатися неприємною для нього роботою - піклуватися про водопостачання, харчування та працевлаштування населення, словом, чужими справами. Тим більше, що Донецьк не Вологда, а Сімферополь не Ярославль, де звикли затягувати паски заради «іскандерів». Водночас блокувати вже нічого. Потрібен новий плацдарм для гуманітарної катастрофи, щоб світ відволікся на нього, а власні громадяни перехрестилися з полегшенням, знаючи, що комусь поруч жити набагато гірше...

Радянський Союз всіма силами намагався зірвати мирну операцію Vittles. На транспортні борти союзників пікірували радянські винищувачі, небо заповнили аеростати, а зенітні гармати з землі випускали освітлювальні ракети й попереджувано стріляли кулемети. Кілька літаків розбилися. Але американці та британці були сповнені рішучості не залишати Західний Берлін. Польоти тривали довгі місяці. Бачачи такий настрій, радянське командування пішло на переговори. 12 травня 1949 року в місто прийшов перший американський поїзд і прибула перша колона вантажівок.

За десятиліття не завжди мирного, але спокійного життя на європейському континенті багато з нас стали сприймати гуманітарні та демократичні цінності фактом загального визнання, а переговори - методом розв’язання проблем. Але виявилося, ніщо не дається без готовності до боротьби за принципи, і домовитися буває можливо, лише коли є рішучість і сили їх відстояти.

Новини партнерів