Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Бандера, Путін і маркетинг

14 квітня, 17:14
Молодий Степан Бандера

Прекрасно мати бренд країни, який знають далеко за її межами. Погано, коли цей бренд розвиває ворожа країна, інвестуючи в нього колосальні ресурси десятки років. А потім починає використовувати проти тебе і робить це ефективно.

Зараз ми повністю віддали бренд «Бандера», ми його програли.

Вочевидь, що «бандерівець» - це одне з найбільш вживаних слів російської пропаганди і один із найбільш потужних мемів російської масової свідомості щодо України. НКВС, КДБ, ФСБ десятиліттями розвивало і використовувало всі негативні атрибути міфу «Бандери».

Спробуємо розібратися в словах, у їхньому  сенсах і в прикладах використання.

Почнемо з того, що так співпало, що «банда бандерівців» звучить як «масло масляне». Це - важлива деталь, але не ключова. Плюс - очевидний зв'язок Бандери з «німецько-фашистськими загарбниками». Він був, і мало хто буде вникати, про що Степан Андрійович спілкувався з представниками Третього рейху. Підемо далі.

Поява похідного «бандерлоги» теж не випадкова. Існує чітка смислова прив'язка. Ось кілька прикладів тлумачень цього слова, які я зустрів в Інтернеті:

- знеособлена маса, легко керована;

- пересічна, непримітна людина, представник «сірої маси»;

- людина, яка легко піддається впливу масової пропаганди, «зомбуванню»;

- зграя людей малокультурних, зазвичай верескливих, боягузливо-агресивно налаштованих до оточуючих;

- українські націоналісти (бандерівці), послідовники Бандери.

Більшість і знати не знає, що Бандеру звали Степан. І тим більше, що він - Степан Андрійович. Знати це невигідно агресору. Ситуація була б зовсім інша, якби Степан мав більш українське ім'я, або ще краще, аби він по батькові був Адольфович.

Можна порівняти з використанням у російських ЗМІ імені Путіна. Російські ЗМІ обов'язково повторять, що саме «Володимир Володимирович Путін». Роблять на цьому акцент. Володимир Володимирович - це так по-київськи, так по-княжому, так по-православному.

До речі, про Путіна. Думаєте він випадково говорив «бЕндерівці»? Ні. Це вкраплення іншого сенсу. Пам'ятайте що він сказав на знаменитій прес-конференції? «Одних шахраїв міняють на інших шахраїв і пройдисвітів». Потім був знаменитий спіч про губернатора Коломойського. Путін використовує алюзії до, мабуть, найбільш культового персонажа сучасної масової літератури, до ікони «шахраїв і пройдисвітів» - Остапа Бендера.

Коли Путін «помиляється» і говорить «бендерівці» - ми сміємося. Насправді це робиться свідомо, з'являються все нові і нові зв'язки негативних атрибутів бренду «Бандера».

Що в сухому залишку? Бандерівці - це банда, фашисти, нацисти, боягузи, зомбі, біомаса, шахраї і пройдисвіти. Тому це слово так пестить слух агресорів та інших супротивників змін в Україні. Треба розуміти, що за комунікацією бренду «Бандера», саме з такими негативними атрибутами, стоять гігантські ресурси з чітко вибудованими комунікаційними каналами.

Зараз відбувається спроба вийти у «Блакитний океан» зі знаменитими «жидобандерівцями» та іншими похідними, але без системної комунікації з істотними ресурсами цю спробу може спіткати невдача в середньостроковій перспективі.

Ми програємо боротьбу брендів. «Сепаратисти» проти «бандерівців». «Сепаратисти» мало кому  зрозумілі, не викликають такої бурі емоцій і асоціацій. Російські ЗМІ називають «сепаратистів» «прихильниками проведення референдуму». Я не знаю статистики, але чув, що серед співробітників російського спецназу, що орудує на Донбасі, «прихильників проведення референдуму» справді багато.

РФ серйозно продовжує розвиток брендбуку. Ми пам'ятаємо, як у МТС і Київстару з'явилися молодіжні пакети «Джинс» і «Діджус». У російських пропагандистів з'явився Правий Сектор. Молодіжний пакет бренду «Бандера». Комунікація йде найпотужніша. У кожній точці конфлікту, в кожній зоні нестабільності живуть і працюють «бойовики Правого Сектора». У них таке ж покриття, як у МТС і Київстару. Навіть краще. І диктор кілька разів повторює дуже чітко і по складах «бо-йо-ві-кі Пра-во-го Сек-то-ра». Схоже, скоро дозволять вішати білборди Правого Сектора на окупованих територіях. Упевнений, незабаром буде якась сильна прив'язка до негативних символів і сенсів, які я доки не вловив.

Російська пропаганда взагалі дуже любить символи. Наприклад, Слов'янськ, як місто для проведення спецоперації, був обраний не випадково. Банери та заголовки російських новин красномовно говорять: «Слов'янськ - символ опору». Ми бачимо, як відбувається архаїзація РФ. Слов'янськ - це найбільш правильно місце. Архетипи далекої давнини прокидаються на очах. «Володимир Володимирович за Слов'янськ!», - це гасло не залишить байдужим жодного православного...

Ми теж любимо гратися словами. Але поки що робимо це як аматори, більше для задоволення. Досить згадати В. Тітушка. Ми розвинули мем «тітушка». Для цього були певні передумови у вигляді мема «тушки». От якби прізвище Вадима було Іваненко - розвитку б не вийшло. Потім з'явилися «тритушки». Це було від душі і безкоштовно. Зараз цей український бренд і мем згасає. Нема інвестицій та зацікавленості. Але все може змінитися, якщо ФСБ стане вигідно. Колись бренд «Бандера» став дуже корисний НКВС.

У цій колонці я спробував показати, що «гра в слова» - це часто геополітика. Це дуже серйозно.

Кожному герою - своя епоха. Потім ім'я починає жити своїм життям. Якщо комусь вигідно, з'являється бренд і міф, який має мало спільного з живою людиною, яка жила багато-багато років тому.

Моя думка, що нам потрібно відпустити публічний бренд «Бандера». Його розвиває ворожа країна. Нехай Степан Андрійович залишиться в серці кожного патріота по-своєму. Ми його обов'язково будемо згадувати, як і багато інших постатей української історії. Будемо обговорювати і думати...

Сучасною мовою офісних працівників: Бандера - це наша NOKIA. Зараз нам потрібен свій Apple.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати