Не всяка людина здатна бути при владі, а лише така, що за природою своєю прагне до правди і справедливості.
Станіслав Оріховський-Роксолан, український письменник, оратор, публіцист, філософ, історик, полеміст, гуманіст доби Відродження

«Батилиман»...

У залах Національної академії мистецтв України представлено понад сто живописних і графічних творів, навіяних легендарними пленерами

На півдорозі із Сімферополя до Ялти є унікальна місцевість: затока, узбережжя, а також урочище Батилиман, з грецької «глибока затока». Воно протягнулось на кілька кілометрів вузькою стрічкою уздовж моря, прямісінько від мису Айя, де бере початок і славнозвісний «ЮБК». Краєвиди тут дійсно грандіозні: безкрає море і грізні скелі, а завдяки заказнику «Мис Айя» тут збереглись реліктові рощі ялівцю і столітні сосни Станкевича (ендемічний вид, який росте лише в Криму). Але головне — не зіпсована будь-якою забудовою берегова лінія. Тут природа головніша за людину.

Красу цієї місцевості цінували здавна: уже в 1910-х група інтелектуалів, серед яких було багато вчених, письменників і художників, побудувала там кілька дач. Одним із «дачників» був відомий ілюстратор Іван Білібін, літній будиночок у цій місцевості мав і видатний вчений Володимир Вернадський. Грізну красу штормового моря біля мису Айя увіковічив у кількох своїх полотнах Іван Айвазовський.

Упродовж п’яти років (2008—2013) на південному березі Криму в урочищі Батилиман проходили міжнародні пленери, всього відбулось десять сесій. До професійного спілкування долучились митці із України, Китаю, Угорщини та інших країн. Тут поступово розгорталась справжня живописна й графічна студія. Співголови оргкомітету — почесний член Національної спілки художників України Михайло Сальва та художник і куратор проекту Анатолій Шевчук — попри всі «титули» і високі звання учасників, зуміли надати пленеру неформальний характер і створити атмосферу дружнього, невимушеного спілкування та спільної натхненної праці.

За ці роки місцеві жителі звикли до пожвавлення, яке привносить візит такої кількості талантів, і почали сприймати Батилиманські пленери як невід’ємну складову культурного життя. Мистці не лише проводили творчі зустрічі у вузькому колі, вони активно співпрацювали з місцевими творчими осередками, навіть виїжджали на майстер-класи у сімферопольські школи. За результатами батилиманських пленерів проведено понад двадцять виставок.

МИХАЙЛО ГУЙДА. «КРАЄВИД»

 

Батилиман став визначальною віхою в еволюції фахової майстерності для багатьох молодих талантів, адже вони мали змогу бачити переваги і класичного художнього світогляду, і креативних, інноваційних художніх практик. Тут працювали пліч-о-пліч визнані майстри та зовсім молоді митці з різних куточків світу, з різним досвідом і творчим підходом.

Експозиція «Батилиман 2008—2013» демонструє більше ста вибраних живописних і графічних творів, що з’явились у результаті творчих виїздів.

Серед експонентів виставки постійні учасники пленеру: президент Національної академії мистецтв України, академік НАМ України А.Чебикін, академіки НАМ України А.Бокотей, М.Гуйда, іноземні члени НАМ України Ю Яомін та Їнь Сянмін (Китай), народний художник України З.Мичка (1949—2017), заслужені художники України О.Приходько, О.Ольхов, О.Полтавець-Гуйда, О.Сльота (1950—2011), М.Довгань, Л.Заборовський, О.Манюк, М.Чулко (1947—2014), А.Іванчо, О.Андялоші, кримчани Є.Смірнов і О.Шурінов, члени Національної спілки художників України Т. Красна, Б.Бринський, Г. та О. Попінови, Н.Кохаль, А.Шевчук, Д.Мадарас (1935—2012, Угорщина) та ін.

Виставка поєднує широке коло яскравих творчих індивідуальностей, різних за віком, досвідом й естетичними уподобаннями. Але їх об’єднує щире захоплення красою і надзвичайно позитивна енергетика творів. У полі зору митців не лише краса природи, але і повсякденне життя людей, містечок, цілий мікрокосм. Атмосферу творчої наснаги передають численні документальні фото— та відеоматеріали, що демонструють життя «по той бік мольберту». Завдяки цим матеріалам глядач відчуває, що за кожним з творів стоїть жива людина.

ОЛЕКСАНДР ОЛЬХОВ. «РАНОК У БАЛАКЛАВІ»

 

У листопаді 2013 року сімферопольська преса оголошувала, що проводиться підготовка одинадцятого міжнародного пленеру. Не судилося...

Цю виставку складно сприймати аполітично, хоч в любові до природи і мистецтва політики немає. Батилиман був справжнім вишуканим творчим осередком, але головне — місцем діалогу. Можемо лише сподіватись, що започатковані тут високі ідеали професіоналізму, співпраці і взаєморозуміння стануть основою для подальшого контакту. Виставка слугує своєрідним нагадуванням: мистецтво є простором спілкування, яке здатне змінити світ на краще.

Виставка «Батилиман 2008—2013» триватиме до 24 жовтня.

Фото Руслана Канюки,  «День»

Надія ПАВЛІЧЕНКО, мистецтвознавець

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів