Зброю витягають грішники, натягують лука свого, щоб перестріляти жебраків та вбогих, заколоти правих серцем. Зброя їхня ввійде в серце їхнє і луки їхні поламаються.
Володимир Мономах, великий князь київський (1113–1125), державний і політичний діяч

“Фонтан виснаження” над Адріатикою

У Києві відбулась презентація проєкту національного павільйону України на 59 Венеційській бієнале сучасного мистецтва

У понеділок, 17 січня в київській галереї The Naked Room відбулась презентація проєкту національного павільйону України на Венеційській бієнале — найвідомішій міжнародній виставці сучасного мистецтва.

   Цьогоріч Україну у Венеції представлятиме харківський художник Павло МАКОВ із проєктом «Фонтан виснаження. Висока вода». 

Кураторками вітчизняного павільйону стали співзасновниці галереї The Naked Room Марія ЛАНЬКО і Лізавета ГЕРМАН, та куратор і головний редактор видавництва IST Publishing, що спеціалізується на дослідженнях культури та мистецтва,  Борис ФІЛОНЕНКО.

   Комісаром павільйону виступило Міністерство культури та інформаційної політики України в особі заступниці Міністра з питань європейської інтеграції, донедавна генеральної директорки Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, Катерини ЧУЄВОЇ. Вона відзначила, що участь у Венеційській бієнале — важлива подія як для мистецької спільноти, так і для України як держави-учасниці. Зі свого боку, співкураторки Марія Ланько і Лізавета Герман підкреслили:

«Для нас Павло Маков — не лише один із найвизначніших українських художників нашого часу. Важливо, що він не зупиняє розвиток творчої практики, експериментує, не боїться повертатися до своїх старих, але досі актуальних робіт. Мистецтво Макова політичне, але не прямолінійне. Обрана спільно з Павлом робота розповідає про універсальні глобальні питання за допомогою художньої метафори та краси самого художнього об'єкта».

Павло Маков народився в 1958 в Санкт-Петербурзі. Навчався в Академії мистецтв у Санкт-Петербурзі, Кримському художньому училищі ім. М. С. Самокиша та Харківському художньо-промисловому Інституті на факультеті графіки. Живе та працює у Харкові. Твори Макова зберігаються у Національному художньому музеї (Київ), Центрі сучасного мистецтва (Осака), Музеї Вікторії й Альберта (Лондон), Національній галереї (Вашингтон) та Бібліотеці конгресу США (Вашингтон). Він є членом Королівського товариства живописців та графіків Великобританії, Фюнських графічних майстерень у Данії та Спілки художників України. Він є лауреатом Срібної медалі Академії мистецтв України (2009) та Шевченківської премії (2018). Роботи Макова неодноразово виставлялись на аукціонах та великих національних та міжнародних виставках.

«Фонтан виснаження» - одна з найдавніших робіт художника. Її перша версія з'явилася у Харкові в 1995. Вражений кількістю занедбаних фонтанів, постійними аваріями та перебоями у водопостачанні, Маков створив кілька робіт, об’єднаних мотивом води. А місце впадання річки Лопань у річку Харків надихнуло Макова на зображення воронки. Кульмінацією став образ фонтану, в якому одна річка впадає в іншу, але обидві виснажуються. Однак, проєкт так і не був встановлений у міському просторі Харкова й досі не працював повноцінно з поданою всередину воронки водою. Відтоді образ «Фонтану виснаження» прослідковується у багатьох творах художника та отримав декілька реінкарнацій в різних масштабах і контекстах. Але вперше ця робота набуде первинно задуманої форми функціонуючого фонтану на бієнале у Венеції.

«Фонтан виснаження. Висока вода» — виставковий проєкт, який поєднує масштабний скульптурний об'єкт та архівні матеріали про 20-тирічний шлях його створення. Центральна кінетична скульптура — фонтан — має вигляд системи воронок. Вони розташовані одна під одною у вигляді піраміди таким чином, що вода із найвищої воронки ніколи не досягає нижньої. На відміну від класичного фонтану із водою, що б’є вгору, фонтан Макова вичерпує себе до повного виснаження, так і не досягнувши дна.

Архітекторами експозиції павільйону виступає офіс «ФОРМА». Розташування проєкту на перехресті головної експозиції бієнале та зони національних павільйонів ускладнило роботу архітекторів. Однак вони змогли використати локацію за призначенням та перетворити український павільйон на зону для рефлексії та емоційного відпочинку.


 Венеційська бієнале сучасного мистецтва відкривається 20 квітня і триватиме до 27 листопада 2022 року. Український павільйон працюватиме впродовж всієї виставки.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День». ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів